Vezetsi stlusok a Forma–1-ben
Az avatatlan szem alig-alig fedez fel klnbsgeket bennk, pedig a versenyzk stlusban megmutatkoz eltrsek idnknt nagyon rdekes sszefggsekre vilgtanak r, s olyan htteret nyjtanak bizonyos trtnseknek, amelyben minden egybl rthetbb s logikusabb vlik. Mirt prdlt meg annyiszor az elmlt kt vben Kimi Rikknen? Mi okozott nehzsget Sebastian Vettel szmra a 2014-es Red Bull-lal? s mirt kpes ritkbban hozni Nico Rosberg azt a teljestmnyt, amit Lewis Hamiltontl gyakrabban ltunk?
Az vtizedek ta vezetstechnikai trnerknt dolgoz Rob Wilson nemrgiben az Autosport magazinnak rszletesebben is meslt az F1-ben jellemz vezetsi stlusokrl, azok klnbsgeirl. Elsknt kiemelte: miknt minden embernek megvan a maga habitusa, a szemlyisgktl fggen a vezetsi stlusuk is merben eltr. m miknt a divatban sincs csak egyetlen elegns ltzet, a voln mgtt is szmos stlussal lehet sikeresnek lenni. „Szinte mindegyikkel nyerhetsz. Minden csak attl fgg, kik ellen versenyezel, milyen autt vezetsz, s mennyire versenykpes a mezny, aminek tagja vagy” – mutatott r a meghatroz tnyezkre a trner.
Emellett azt is hangslyozta, hogy br ennek megtapasztalsa taln mst sejtet, valjban a mai napig szmos klnbsg fedezhet fel az egyes versenyzk stlusban. „A versenyzk ma olyanok, mint az rhajsok: az egsz arcukat elfedi a sisak, az autk oldalfala magasabb, nem ltni a kezket, radsul a kormnyrl nem is veszik mr le, amikor vltanak. A szemlyisgek teht rejtzkdnek, s tekintve, hogy az autk a kanyarokban hasonl tempra kpesek, a vezethetsgk pedig j, a klnbz stlusok nem annyira tnnek nyilvnvalnak. Az emberek azt mondjk, most minden sokkal szorosabb, mert a klnbsgek kisebbek, de az idvesztesgre is kevesebb az esly. Emiatt kisebb esly nylik a stlusklnbsgek megfigyelsre. Kzben pedig szlesebbek a bukterek, s a nzk is tvolabb vannak a plytl. De mindez nem jelenti azt, hogy mr nincsenek stlusok.”
Wilson emellett azt is megemltette, hogy az egyes versenyzk stlusa is folyton formldik, miutn folyamatosan keresik a javuls lehetsgt. s termszetesen a korszakok kztt is vannak eltrsek. „Ktfle szemlyisgrl beszlhetnk: valaki vagy a kemny fkezs hve, vagy a kemny gzads. Az 1950-es vekben gy vezettek. Egyes versenyzk azt mondjk, olyan ksn fkeznek, amennyire csak lehetsges. Msok pedig azt, hogy k lpnek elsknt a gzra a kanyarban. Megint msok pedig a legmagasabb minimlis kanyarsebessgre trekszenek. A vezets rgebben tbbet szmtott, akkoriban azzal lehetett legyzni a msikat, hogy jobban uraltad az autt, merszebb voltl. Manapsg inkbb az irnyvltsokon, a kigyorstson s a hibaszm cskkentsn van a hangsly.”
„Tbbfle stlussal is lehetsges nyerni. Van egy alapvet mdja a kr teljestsnek, s mindenki prblja minimalizlni a stlusa htrnyait, valamint maximlni annak elnyeit. Pastor Maldonado egy nagyon energikus versenyz – ha gy tetszik agresszv –, de ha kicsit tlvezeti az autt, az apr hibkhoz vezethet, vagy lendletvesztshez, ami pedig idbe kerl. Nagyon gyors versenyz, akinek azt mondand: »Nagyon j, de ha cskkentend az energikat, nem lenne harmonikusabb a kapcsolat a plyval? Ha kevsb prgnnek ki a kerekek, nem lenne jobb a kigyorsts a kvetkez egyenesben?«”
„Ha valaki a nagy sebessg kanyarokra helyezi a hangslyt, taln nmi idt nyer az esben. De amikor valaki azt mondja, j a gyors kanyarokban, azzal nem lehet mit kezdeni. Ott ugyanis se lefel vltanod nem kell, sem fkezni kezdeni, sem cskkenteni a fkpedl nyomst, hogy nmi ert vigyl t, s nem is vrsz a legjobb irnyvltsi pontra, hogy megfelelen gyorsts ki a kanyarbl. Amikor az autd jl kiegyenslyozott, nem nehz jnak lenni a gyors kanyarokban.”
„Jim Clark taln a legstlusosabb versenyz volt, ha a korai kanyarodsrl volt sz. maga ezt hibs cscspontnak hvta. Ha le kellene rajzolni az veit, egyltaln nem tnnnek jnak. Jackie Stewart mindig azt mondta, hogy a kormnyt csak egyszer fordtotta el, de az autk irnyvltst akkoriban jobban lehetett manipullni a gzpedllal. Manapsg nem hasznlhatod gy a gzpedlt, mert az autk tlsgosan tapadnak. Emiatt tbbet kell a kormnyon dolgozni, finoman kell flengedni a fket, kicsit tbb forgsra van szksg, mint Stewartk idejben. Ha ezt a gzzal csinlnd, tlkormnyzott vlna a kocsi, s tnkremennnek a gumik.”
„Stewart nagyon kzel volt Clarkhoz a versenykpessg tekintetben, de kicsit hagyomnyosabb stlussal. Vgl pedig kvette t. Chris Amon azt mondta: Jackie a vgn mr ugyanolyan gyors volt, mint Jim, de neki tbbet kellett dolgozni ezrt. Hasonl lehet a helyzet most Nico Rosberggel Lewis Hamiltonnal szemben. Ki tudja?”
Wilson ezen eszmefuttatsa utn rtrt a mai versenyzk stlusnak elemzsre, ismertetjegyeik taglalsra.
Amirt Verstappen stabilabban teljest Sainznl
Elsknt a Toro Rosso kt jonct lltotta szembe egymssal, rmutatva arra, mirt is a holland versenyz hibzott kevesebbet az els vben. „Carlos Sainz s Max Verstappen stlusa elgg eltr. Sainz a hatron tncol a kanyarokban, a kanyarok kicsit hosszabbak szmra. Sokkal inkbb hagyatkozik a vezeti kpessgeire, ami miatt viszont olykor hibzik is. Verstappen kevsszer fkezi kocksra a gumijt – lthat, hogy nagyobb figyelmet fordt arra, mikor mennyire engedje fel a fkpedlt, s nagyon okosan gyel a kanyarbejratra. Ha Sainz kicsit rendezettebb lenne, nem kne annyira a kpessgeire hagyatkoznia, s ezzel taln valamivel mg gyorsabb is lenne nla. Verstappen korbban fordtja el az autjt, mikzben Sainz ksbb kanyarodik valamivel, s emiatt nagyobb korrekcira van szksge a kijratnl. Egyforma kridk rhetk gy el, de Sainznak tbbet kell korriglnia.”
Button a rgi stlus mvsze
Wilson szerint Jenson Buttonnek van a mai meznyben a rgi idket leginkbb megidz stlusa. A britrl kztudott, hogy teljestmnyt rendkvli mdon meghatrozza, mennyire elgedett autja egyenslyval – a szakember most arra is rvilgtott, mirt. „Jenson Buttonra rillik mindaz, amit klasszikus stlusnak hvunk: rendkvli mrtkben sszpontost a kanyar geometrijra. Nagyon szpen fordul r a kanyarokra, de szksge van egy jl kiegyenslyozott autra is ehhez. A szp veken haladva vannak kanyarok, amelyek hosszabbnak tnnek, s ha problma van az autval, az a kr nagyobb rszn fog megltszani, mikzben ha valaki kpes manipullni, hogy a kanyarok (az vek) rvidebbek legyenek, ez az arny kisebb.”
„Ha valakinek srlt a bal lba, egy jobbkanyarnl sosem fordulna el kerek ven ngyszer kanyarodna szgletesen. Taln geometriai szempontbl ez nem tnik olyan elegnsnak, de legalbb kmled vele a ballbadat! Button kitart a sajt stlusa mellett, amivel nagyon sikeres. Bizonytotta, hogy Fernando Alonsval is felveszi a versenyt. Tudjuk, az emberek szinte lnnek azrt, hogy a csapatuknl tudhassk Lewis Hamiltont vagy korbban Alonst, mikzben Jensont nem ismerik el ennyire – taln mert az elmlt vtizedben nem hozta azt az eredmnyt, mint k. De nagyon is jl rzi magt a brben, s megtallta annak mdjt, hogyan lehet gy is sikeres az esetek tbbsgben” – elemzett a szakember.
A klnbsg Rosberg, Hamilton, Rikknen s Vettel kztt
A vezetstechnikai trner vgl az elmlt szezon els ngy helyezettjnek stlust is grcs al vette. Elsknt arrl mondta el vlemnyt, szerinte mi teszi kiegyenslyozottabb Lewis Hamiltont csapattrsnl, s mirt nem kedveznek annyira a mostani autk Kimi Rikknennek. „Nico Rosberg sokkal inkbb szmt, mikzben Lewis szmra a legnagyobb adomny, hogy ennyire rzi az aszfalttal val kapcsolatot. Amikor minden adott szmra, automatikusan megtallja a megfelel tapadst, s termszetesebb mdon kpes mindent kihozni az autjbl, mikzben igazodni is tud minden krlmnyhez. Ezt mindig magtl csinlja, mikzben Nict mindig emlkeztetni kell arra, mi a teendje.”
Wilson arrl is beszlt, mirt nem kedveznek annyira Kimi Rikknennek napjaink F1-es auti. „Kimi Rikknen is fantasztikusan rzi a gzpedlt s az aszfalt fellett. Amikor az aut slya htra kerl, a hajtott kerekekre, mindig megtallja a megfelel gzadagolst. Ez egyenesen varzslatos, azonban a mai F1-ben ezt elrejti a turblyuk – az elmlt vekben pr alkalommal meg is tapasztalta ezt, amikor a turb felprgtt, pedig megcsszott. A stlusa neki is arrl szl, hogy minl rvidebbre veszi a kanyarokat, s nagyon j a slypontthelyezsben is. Ha minden kpessgt maximlni tudja, rendkvl j” – fogalmazott.
Vgl pedig a ngyszeres bajnok csapattrsat is kirtkelte. „Sebastian Vettel kicsivel ksbb fordul r a kanyarra – nla minden a kigyorstsrl szl. Nagyon j tapadsra van szksg ahhoz, hogy ne legyen tlkormnyzott az autja – ezrt is annyira rzkeny a kocsi hts rsznek stabilitsra. Hamilton vagy Rikknen mindig korbban megy bele a kanyarba. A barcelonai plya vgn tallhat hossz jobbosban Vettel kicsit mindig tovbb vr, s csak ksbb kezd fordulni. Lewis vagy Kimi ekzben tfordtja az autjt a bels vre, s fokozatosan vezeti r a kocsit, hogy ezt csinlja. Nincs igazi klnbsg kzttk idben, de a versenyzk szoksai kztt annl inkbb” – llaptotta meg.
/ts/
|