Milyen hatssal lehet a halaszts a Ferrari vkezdsre?
Sergio Marchionne a napokban elrulta, a Ferrari ksleltette 2016-os autja fejlesztsi munklatait, hogy be tudja fejezni a tavalyi versenygp fejlesztst. De vajon milyen hatsa lehet e csszsnak az olaszok vkezdsre?
A Ferrari elnke szerint nem sok. Sergio Marchionne ugyanis leszgezte: miutn csapatnak minden felttel adott ahhoz, hogy sikeres autt gyrtson, az emltett kss nem lehet kifogs szmukra. „Elegend idnk s megfelel htternk van arra, hogy jl vgezzk a dolgunkat a jelenlegi szablyok mellett” – fogalmazott.
James Allen szakr blogja lland szakrtje, a Force India korbbi mrnke, Dominic Harlow segtsgvel alaposabban is utnajrt, mit jelenthet a valsgban a Marchionne ltal emltett csszs, s milyen hatsai lehetnek annak a maranelliak munkjra. Elsknt kiemeltk, a csapatok hagyomnyosan az augusztusi gyrlells idejn kezdik tcsoportostani eriket a kvetkez vi autra, addigra ugyanis mr elkszlnek az aktulis gp utols fejlesztseinek tervei, melyeket rendszerint Szingaprban vetnek be. Ezen menetrendet persze felborthatja, ha egy csapat mindenkppen el akar mg rni egy bizonyos clt az adott vben.
„A kss leginkbb arra van hatssal, az j aut a fejleszts milyen szakaszban lesz az els s a msodik teszten, valamint az els versenyen” – magyarzta Harlow. „Az els versenyre lehetleg a legfejlettebb aerodinamikval akarsz megrkezni, szval idelis esetben addigra mindent el kell vgezned az autn. A ksseknek ltalban az a kvetkezmnye, hogy kicsit kevsb kiforrott autval veszel rszt az els versenyen, s aztn ersebb fejlesztsekkel llsz el, ahogyan megrkezik a mezny Eurpba – mondjuk egy tfogbb fejlesztsi csomaggal Barcelonban.”
Az azonban cseppet sem mellkes krds, milyen httrrel rendelkezik az az istll, amely prblja behozni lemaradst. Marchionnnak meggyzdse, hogy a Ferrari szmra ez nem okoz problmt, csakhogy bizonyos dolgokat k sem gyorsthatnak fel: a szlcsatorna s a CFD hasznlata egyarnt korltozott. „Korltozott mrtk fejlesztst vgezhetsz el az aerodinamika tern. Nem lehet tlerltetni az aerodinamikai fejlesztst abban a remnyben, hogy kevesebb id alatt tbbet hozhatsz be” – figyelmeztetett a szakember.
„Azonnal nem tudsz kompenzlni egy korai ksst, ilyenkor minden tervezsen s az idztsen mlik. Meg kell nzni, lervidthet-e bizonyos folyamatok menete a korai versenyeken, vagy hogy a naptr knl-e lehetsgeket, amiket kihasznlhatsz. Az els kt futam kztt pldul van kt ht, vagy Bahrein pldul jobban ignybe veszi a htst s a fkeket, mint Ausztrlia, amit mind az elnydre fordthatsz.”
A Ferrari viszont aligha vletlenl dnttt gy, hogy a vgskig folytatja 2015-s autja fejlesztst. Miutn idn nem vltoznak jelents mrtkben a szablyok, a csapatok tbbsge pedig nem jragondolja, hanem csak tovbbfejleszti versenygpt, a tavaly tanultakat az idn is kamatoztathatjk. „Aerodinamikai szempontbl nincs klnbsg a 2015-s s a 2016-os autk kztt” – llaptotta meg Harlow. „Nyilvn minden v ms, de amit 2015-ben megtanultl az autdrl, azt 2016-ban is alkalmazhatod. Hogy mi a ks s mi a korn? Igen, most vltoztak a dtumok az elz vhez kpest, mivel 2014-ben mg viszonylag nyers autkkal versenyeztek, 2015-re pedig jval nagyobb vltozsok jttek.”
A szakember vgl kiemelte, mr csak azrt sincs okuk aggdni a vrsk hveinek, mert a Ferrarival szorosan egyttmkd Haas-istll is jelezte mr, semmilyen tren nem vrhat kss az j autjuk elkszlsben. Radsul a mltban mr nem egy csapattl lthattuk, az aprbb csszsok nem felttlenl vannak sszefggsben a korai teljestmnnyel: a Red Bull nem egyszer hagyott ki els teszteket az elz szablyciklusban, mgis egyeduralkod volt akkoriban.
/ts/
|