Az j motor s egy innovatv megolds lehet a Ferrari idei tkrtyja?
Motorja talaktsra s az eddigi szimulcik adataira alapozza magabiztossgt a mr Melbourne-ben gyzelemre tr Ferrari. Egyes forrsok szerint komoly hats innovatv megoldsokkal vlhatnak a Mercedes kihviv 2016-ban!
A gyzelem nlkl zrt 2014-es szezont kveten az elz tl a megjulsrl s jjszervezdsrl szlt a Ferrarinl. Az olaszok ennlfogva rendre vatosan s szernyen fogalmaztak, amikor clkitzseikrl beszltek. Ehhez kpest komoly vltozst hozott a mostani felkszlsi idszak, Sergio Marchionne, a mrka elnke ugyanis mindenfle vatossgot flretve tbbszr is kijelentette, mr Ausztrliban gyzelmet vr csapattl, mely remnyei szerint a bajnoki cmrt is harcba szllhat a Mercedesszel.
Az olasz Franco Nugnes gy vli, nem vletlen ez a magabiztossg, a szakr szerint a Scuderia egyelre rendkvl gretes adatokat kapott j karosszrijrl – de legfkppen erforrsrl. Utbbi terleten rhetnek el ugyanis igazn nagy fejldst, ksznheten a motormrnk, Lorenzo Sassi egy innovatv megoldsnak, melyet a bels gs motor tern hajt vgre, kihasznlva, hogy nmikpp laztottak a vonatkoz szablyokon. „A kitztt cl az, hogy elrjk a 300 baros nyomst az gstrben, amely sokkal magasabb rtk a tavalyi 220-240 baros rtknl” – rta Nugnes a Motorsport oldaln.
E megoldssal a mrnkk cskkenteni igyekeznek a gyjts idejt, s a dzelmotorok hatkonysghoz prblnak kzelteni (ott nincs szksg a gyjtsra, mivel a gzolaj a lgsrts tjn, ngyulladssal g el). „Ha mr a gyjtszikra eltt el tudod getni az zemanyagot a kamrban uralkod nagy nyoms rvn, az jelents ernvekedst eredmnyez. Mondani ezt knny, de rendkvl bonyolult elrni” – rta Nugnes, hozztve, hogy a Ferrari jragondolta az gstr geometrijt, hogy friss levegt tudjon odajuttatni, s ennek keretben mdostott a kompresszor s a kztes htelemek helyzetn.
Utbbi egysgek mrete radsul meg is n 2015-hz kpest, miutn a nagyobb nyoms nagyobb hmrsklettel is jr. „Ezrt kerlt a figyelmk kzppontjba a hts – klnsen gy, hogy 21 versenyen csak t erforrs hasznlatt engedlyezik idn” – tette hozz a szakr.
A Ferrari a Mercedes pldjt kvetve mindekzben maga is szorosabbra fzte egyttmkdst partnereivel: a Shell tovbbfejlesztett zemanyagot, a Magneti Marelli j, nagyobb nyomssal dolgoz befecskendezket gyrtott szmukra. Mattia Binotto, a motorrszleg vezetje pedig az AVL grazi tesztpadjn a Mercedestl mlt vben rkez Wolf Zimmermann-nal egytt teszteli az j erforrst, hogy az a lertbblet ellenre tovbbra is megbzhatan zemeljen. (A 2015-s versenyeken egyetlen motorhibja sem volt a Ferrarinak.)
Nagy krds, hogy a magas clokat kitz Ferrari vltoztatsai, fradozsai mire lesznek elegendk a tlen szintn nem alv Mercedesszel szemben. Egy azonban biztosnak tnik: a fejlesztsi verseny lesedik a kt gyrt kztt, s az olaszok mindent megtesznek azrt, hogy ez vgre a plyn is szorosabb csatkat eredmnyezzen.
/ts/
|