Gyztes megoldst msol motor tren a Ferrari? - Rszletezzk a vltoztatsokat
A Ferrari radiklis vltoztatsokkal lt az j erforrsn 2015-hz kpest, m tbbnyire bizonytott megoldsokat vett t, a meznyben ttrnek szmt jtsokbl keveset mutatott be – ez llapthat meg a motorrl a Motorsport.com szakportlon kzztett grafika alapjn.
A legfbb vltozst a vltoztathat hosszsg szvcsvek alkalmazsa jelenti (5-s pont a lentebb lthat tweeten), amelyekkel egyrszt a turbmotorok bsggel rendelkezsre ll nyomatka szablyozhat jobban, ami javtja az aut vezethetsgt, msrszt a nyers teljestmny is nvelhet. A kialaktst mr tavaly v elejn lehetv tettk a szablyok, a Ferrari azonban a tbbi motorgyrtval ellenttben csak egy v ksssel hasznlja ezt ki.
Kslekedsk nem vletlen, hiszen a 2015-s erforrsban nem volt elg helyk bepteni ket, mgpedig az egyedliknt a V-alak hengersorok kzt elhelyezked tltleveg-htjk miatt. Ez utbbit most rszben a vilgbajnok Mercedes ltal is hasznlt helyre, az zemanyagtank fl kltztettk, rszben viszont a bal oldaldoboz aljn helyeztk el (1) – abban a tekintetben ugyanis egyedlllak maradtak, hogy kettbontottk az alkatrszt. Rikknenk rajongi szmra j hr, hogy a tavalyihoz kpest sszessgben mretesebb tltleveg-htre lltlag pp a megnvekedett teljestmny (s htsigny) miatt volt szksg.
A rszint lejjebb engedett htegysg fggleges irnyban teht nem vltoztat lnyegesen a kocsi slypontjn, st, mivel a korbbi pozcijhoz kpest elbbre kerlt, ezrt mindent sszevetve kedvezen befolysolja azt – akrcsak a szlesebb, m egy kicsivel szintn lejjebb eresztett olajtank (4), illetleg a tbbi gyrt pldjt kvetve szintn a motor baljra, azaz szintn elrbb kerl kinetikus energia-visszanyer rendszer (MGU-K, 3).
Utbbi thelyezsnek legfbb elnye, hogy gy maga a komplett vlthz is elrbb csszhat – elssorban ezt teszi lehetv azt, hogy az aut hts rsze (a „klsveg” szekci) jval keskenyebb vljon majd. A Ferrarinl egybknt idntl a kuplungot is a vlthzon bell helyezik el (6).
Korbbi beszmolk szerint a fentiek mellett motorfronton mg az gstr hatkonysgnak tovbbi nvelsvel lehet szmolni, amitl szintn nagyobb teljestmnyt vrnak a mrnkk.
sszegzs
Igazn radiklisan j megoldst teht „csak” a tltleveg-ht pozcionlsban tallunk, de ez korntsem jelent rosszat – a tbbi vltoztats rszben vagy egszben a gyztes Mercedes megoldsait msolja, a maranelliak erforrsa pedig tavaly mr ezek nlkl is alaposan megkzeltette a cmvd alakulat motorjainak erejt.
A mostani jrarendezs rszben teht a motorert hivatott nvelni (gstr, szvcsvek), rszben pedig az aerodinamikai csomag javtsnak gyaz meg (MGU-K, vlthz, kuplung, olajtank s tltleveg-ht thelyezse).
Aerodinamikailag egybknt – ahogy arrl mr korbban beszmoltunk – a kocsi eleje is szinte biztosan megjul, mgpedig a Mercedeshez, vagy a Red Bullhoz hasonlatosan rvid orrkppal, amelyet a hzrudasrl tolrudas els felfggesztsre val tlls tesz majd lehetv.
/ts/
|