A Ferrari j motorja mr elrte a Mercedes szintjt?
Idn vgre a Mercedesvel egyenrang erforrssal rukkol el a Ferrari – lltja a csapat eddigi sportigazgatja. A motor fejlesztse mellett ugyanakkor az aerodinamika tern is komoly elrelpsre lesz szksgk, ha le akarjk gyzni a nmeteket. A csata mr rg elkezddtt a kt lcsapat kztt!
sszejn-e az utols nagy ugrs a Ferrarinak, s harcba szllhatnak-e az olaszok vgre a kt ve egyeduralkodnak szmt Mercedesszel? Alighanem ez jelenti az egyik legfontosabb krdst a 2016-os Forma–1-es szezon kezdete eltt. Maranello komoly talakulson ment keresztl a mlt tlen, melynek eredmnye a plyn is lthat volt: a csapat hrom futamot is nyert, s magabiztosan szerezte meg a konstruktri msodik helyet a nmet rivlis mgtt.
Elrelpsket leginkbb annak ksznhettk, hogy kijavtottk 2014-ben megalkotott j erforrsuk legnagyobb hibit. „gy vlem, a Ferrari a htrnya cskkentst jrszt a motorja fejldsnek ksznhette. Ezen a tren a Mercedes 2014 elejn mindenkit lepiplt” – alkotott vlemnyt Gary Anderson, az Autosport szakrtje.
A volt F1-es tervez ugyanakkor kiemelte, az olaszok leginkbb csak tlen tudtak faragni htrnyukbl. „A 2015-s v sorn a Ferrari nem igazn tudott aztn kzelebb kerlni a Mercedeshez. Egyes plyk jobban fekdtek a karosszrijuknak, de a legjobb kridket alapul vve mg mindig nagyjbl 0,8%-os tempklnbsg volt kzttk, ami egy 90 msodperces kr esetn 0,72 msodperces lemaradsnak felel meg.”
A volt versenyz, Martin Brundle gy ltja, a Ferrari 2016-os jabb elrelpst most az aerodinamika fejldse hatrozhatja meg. „Tlsgosan leegyszerstennk a krdst, ha azt lltannk, a Mercedes flnye kizrlag a motornak ksznhet. Kivl karosszrira is szksg van ahhoz, hogy ilyen gyzelmi sorozatot rj el. s puszta szemmel is lthattuk a versenyplyn, mennyire jl tapad az autjuk” – fogalmazott a brit.
Vlheten tudjk ezt Maranellban is, ahol a hrek szerint a technikai igazgat, James Allison vezetsvel a tervezk teljesen tiszta lappal indtottk az idei versenygp projektjt, s szmos tren komolyabb vltoztats mellett hatroztk el magukat. Pletykk szerint lemondanak az vek ta hasznlt vonrudas els felfggesztsrl, rvidebb, a Mercedes s a Toro Rosso megoldst vegyt orrkppal rukkolnak el, mikzben autjuk hts rszt is lekarcsstjk, hatkonyabb teszik a motor rszegysgeinek jrarendezsvel.
Biztat hrek az j Ferrari-erforrsrl
Az Auto Motor und Sport (AMuS) szerint mindez azonban nem jelenti azt, hogy az olaszoknak ezttal mr leginkbb az aerodinamikra kell sszpontostaniuk, a Mercedes ugyanis tovbbra is rendkvl hatkonynak tnik a motorfejleszts tern. Kiemeltk, a cmvd csapat a mlt v utols harmadban vlheten nem adott ki mindent magbl. A Monzban bemutatott C-specifikcij erforrsuk nagy elrelpst jelentett, de a benne rejl lehetsgeket mg korntsem aknztk ki teljesen. s ha 7 mdost pontot ennyire jl tudtak felhasznlni, vlheten a most rendelkezskre ll 32-vel is hatkonyan gazdlkodnak majd. Andy Cowell mindenesetre mr elhintette, 2016-ra legalbb akkort javul V6-osuk, mint a mlt v kezdetre.
A Mercedes erforrsa tern 2015-ben nemcsak ersebbnek, megbzhatbbnak s hatkonyabbnak is bizonyult a Scuderinl. Hiba ugyanis a teljestmnybeli kzeleds, a Ferrari motorjai sszesen ngy-ngy versenyhtvgt teljestettek, Sebastian Vettelknl egy alkalommal bntetst r csert is vgre kellett hajtani. A Mercedesnl mindekzben volt, hogy egy erforrs ht versenyhtvgt is kibrt. Az olaszok szmra nmi segtsget jelent majd, hogy miutn 21 verseny lesz idn, a bntetlenl hasznlhat motorok szmt ngyrl tre emelik, ami gy 400 kilomterrel cskkenti az erforrsok „ktelez” lettartamt. De gy is tovbb kell javtaniuk megbzhatsgukon s hatkonysgukon is.
A csapat korbbi sportigazgatja, Massimo Rivola szerint ez sikerlhet is. A 44 ves szakember ugyan nemrg elhagyta a versenycsapatot, s a Ferrari Akadmia vezetje lett, ettl mg kpben van a Maranellban foly munkrl – s biztat informcikkal szolglt rla. „A mlt vben sszehoztunk pr szp eredmnyt, s a projekt gy tnik, egszsgesen szletet. Mindenki elvrja a Ferraritl, hogy j bajnoksgot fusson. Ami a motort illeti, a csapat ezen rszlege komoly erfesztseket tett, s olyan erforrst gyrtott, amely teljestmny tekintetben mr a Mercedes szintjn ll. Most remnykednk, hogy a karosszria tern is behozzuk, ami a mlt vben mg hinyzott” – nyilatkozta egy olaszorszgi esemnyen.
Tmadsra tmadssal vlaszolhat a Mercedes
Hogy mindez az aerodinamikai koncepcivltsokkal kiegszlve mire lehet elg a Mercedesszel szemben, nagy krds. Az AMuS mindenesetre trelemre inti az optimistkat, mert kzben a Mercedes hza tjrl is pozitv hrek rkeznek. Toto Wolffk mr a mlt v vgn tettek utalst arra, hogy egyszer tovbbfejleszts helyett agresszv megoldsokkal is elrukkolhatnak – az aerodinamika tern is. „A W06-os karosszria a Red Bull RB11-esvel egytt a mezny legjobbja volt” – llaptotta meg az Auto Motor und Sport. „De a Mercedes nem l a babrjain. Az j aut egy radiklis tovbbfejlesztse lesz az elznek, egy magasabb orral. Aldo Costa tervezirodja gy prbl reaglni a gyanra, miszerint a Ferrari a Haasszal val egyttmkdse rvn plusz szlcsatornaidhz jutott, s ezzel jelents elrelpst tett a karosszrija tern.”
Br mg a tesztidszak sem indult el, a verseny lthatan mr javban zajlik. Kvncsian vrjuk az els, plyn megmutatkoz eredmnyeit!
/ts/
|