Merszsg s innovci jellemezi az j Ferrarit
Ambicizus s btor programnak nevezte a Ferrari ftervezje a 2016-os autjukat. Az olaszok innovatv s kreatv szemlletmddal trnek a Mercedes uralmra. Szakembereik a vltozsokrl beszltek.
Amikor Fernando Alonso veken t hiba ldzte Sebastian Vettelt s a Red Bullt, gyakran rte az a vd a Ferrarit, hogy technolgiai szempontbl nem elg kreatv, tlsgosan konzervatv. E vals problmra knlt megoldst a mezny egyik legtehetsgesebb mrnknek, James Allisonnak a technikai igazgatv trtn kinevezse 2013 szn. Sok szakember vlte gy, hogy a brit szemlletvltst hoz Maranellba – s most, a msodik teljesnek mondhat ottani vben gy tnik, sor kerlt erre.
Allison a Ferrari pnteki bemutatjn elmondta, amikor visszatrt a vrskhz, a csapat kizrlag a kerkcserk gyorsasga tern volt „vilgbajnoki szinten”. Azta viszont mind mrnkgrda sszettele, mind pedig a csapat szerkezete teljesen talakult. „Tudjuk, hogy a Mercedes rendkvl ers volt tavaly s tavaly eltt. De kzel ezer embernk dolgozott ezen az autn, s minden tlnk telhett megtettnk, hogy komoly elrelpst tegynk vele, igazi gyztes autv vltoztassuk” – fogalmazott a technikai igazgat.
A brit a mlt vben tbbszr is utalt r: csapata 2015-s flemelkedsben kulcsszerepet jtszott, hogy a mrnkk vllrl lekerlt a teher, s mg korbban az jabb nagy kudarctl flve nem mertek kreatvak lenni, most szabad kezet kaptak tleteik megvalstshoz. Maurizio Arrivabenk flismertk, hogy a sikeress vlsra, a Mercedes legyzsre csakis agresszv s btor hozzllssal lehet eslyk. s a karosszria- s motorrszlegen dolgoz vezetk beszmoljbl, valamint az j aut klsejbl gy tnik, gy is jrtak el.
Az SF16-H nvre keresztelt jrm ftervezje, Simone Resta volt, aki agresszv konstrukcinak nevezte legjabb mvket. „Az aut projektjt egy vvel ezeltt kezdtk, s rendkvl ambicizus clokat tztnk ki magunk el. Az elsdleges vltozst az orr jelenti, valamint az els felfggeszts. Az orr magasabban van, a lgramlatok mskppen mennek krltte. A megolds ersen eltr a tavalyitl” – magyarzta az jtsokat. „Ngy ven t vonrudas felfggeszts hasznltunk ell, de most vltoztattunk nyomrudasra. Az aut tmege kisebb, elrelpst jelent az elz s a korbbi modellekhez kpest is. De az oldaldobozok is vltoztak, s a hts rsz szintn. Msok a htrcsok, igyekeztnk elnyt kovcsolni a htrendszerek talaktsbl.”
A karosszria mellett az erforrst is jragondoltk a maranelli mrnkk. A bemutatn termszetesen ennek rszletei nem ltszottak, a motorrszleg vezetje, Mattia Binotto azonban elgedetten nyilatkozott az jdonsgokrl. „Az elz szezonhoz kpest kt f terlettel foglalkoztunk. Az egyik az erforrs felptse volt: prbltuk minl kompaktabb tenni azt, hogy pozitv lpseket tehessnk az aerodinamika tern. Az autnk keskenyebb lett a tavalyihoz kpest. Prbltunk minden rszegysget elmozdtani. De nemcsak a felptsen dolgoztunk, az gsi folyamaton is igyekeztnk javtani, valamint a turbn. Az elz vhez kpest ezek a legfbb elrelpsek. Nagyon fontos s innovatv dntseket hoztunk meg” – mondta munkjukrl a szakember.
A tavalyihoz kpest karcsbb j autt Sebastian Vettelk vasrnap Barcelonban teszik elszr prbra – htfn pedig mr a pnteken Silverstone-ban bejratott Mercedesszel is sszemrhetik magukat!
/ts/
|