Hivatalos: Vrhatan valban megjul az idmr edzs lebonyoltsi mdja
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) megerstette, mr az idei vtl vltozhat az idmr edzsek lebonyoltsi mdja. Bernie Ecclestone szerint megfelel dnts szletett. Emellett tovbbi vltozsokrl is hr rkezett.
Kedden Genfben tartotta soros lst a Stratgiai Csoport s az F1 Bizottsg, s tbb, a szablyokat rint krdsben is hatroztak. Mr beszmoltunk rla, hogy elbbi testlet az idmr edzs megreformlsnak javaslatt terjesztette utbbi tancs el – s az FIA ma kzlemnyben erstette meg, hogy a vltoztatst valban rvnybe tervezik lptetni.
Az j idmrs rendszer megtartja az eddig megszokott hromrszes kvalifikcit, m ersen talaktja annak kiesses szisztmjt. Eszerint a Q1 16 percig fog tartani, az els 7 perc elteltvel kiesik a leglassabb versenyz. Ezt kveten minden 90 msodperc utn kiesik egy jabb rsztvev, melynek kvetkeztben sszesen 15 pilta vg neki majd a Q2-nek. A msodik felvons 15 perces lesz, s abban az els hat perc utn esik ki az els rsztvev, majd jabb 90 msodpercenkt jabbak. Heten nem folytathatjk a kzdelmet, 8-an viszont a Q3-ba lphetnek. A zr felvons 14 percig tart majd, t perc utn bcszik az els „ldozat”, majd 90 msodpercenknt az jabbak, egszen addig, mg az utols msfl percre kt versenyz nem marad, akik megkzdhetnek a pole pozcirt.
Az Autosport gy tudja, a vltoztatsra rblint csapatok a verseny szervezinek azon krsre reagltak dntskkel, miszerint izgalmasabb kell tenni a show-t. Az j kiesses rendszerrel azt kvnjk garantlni, hogy az id nagy rszben folyamatosan legyenek autk a plyn. ric Boullier, a McLaren versenyigazgatja dvzli az jtst. „Vannak rvek s ellenrvek, de idnknt hallgatnunk kell a kereskedelmi jogok birtokosra (ill. Bernie Ecclestone-ra – a szerk.), meg kell riznnk az F1 alapjait, de kzben jobb is kell tennnk a sportgat” – nyilatkozta a francia.
„Nem hiszem, hogy ez olyan nagy vltozs lesz, viszont kiszmthatatlanabb tesz mindent. Ha a versenyz hibzik, megfizeti az rt, mert ha nem futja meg a kridt idben, kiesik. Ez nagyobb nyomst is jelent a versenyzkn s a csapatokon. Ha az autd gyorsabban koptatja a gumikat, hiba vagy a leggyorsabb ht perc utn, taln csak harmadik leszel a legvgn, s lemaradsz a pole-rl. N a kiszmthatatlansg, de vgs soron gy is a legjobb autk s versenyzk lesznek majd az len. s ha nha nem a Mercedes nyeri az idmrt, az csak jt tesz a msornak.”
Boullier utalt r, az jts legfbb tmogatja Bernie Ecclestone volt. „Az tlet az volt, hogy hasonl idmrk legyenek, mint amilyeneket az esben szoktunk ltni. Taln pr eslyes ezzel mgsem kerl az lre. Taln nem lesz annyira egyrtelm a rajtsorrend” – nyilatkozta az zletember.
Br a terv az, hogy mr az idei vben bevezessk az j rendszert, az FIA kzlemnyben hangslyozta, egyelre csak vizsgljk ennek lehetsgt, hiszen a vgs dntst az FIA Vilgtancsnak kell meghoznia, amely mrcius 4-n tartja soros lst.
Genfben tegnap az FIA kzlemnye szerint tovbbi jtsokrl is dnts szletett:
1. Bevezetik a „Nap versenyzje-djat”: a szurkolk aktivitsnak nvelse rdekben lehetsget biztostanak arra, hogy a nzk szavazzanak a szerintk a versenyen legjobb teljestmnyt nyjt rsztvevre, melynek kiltt mg a kzvetts alatt flfedik, s aki kln djat vehet majd t a futam utn.
2. A csapatok haladkot kaptak a 2017-es szablyvltozsok elksztsre: prilis 30-ig kell elllniuk a mindenki szmra elfogadhat javaslatokkal, melyek alapjn megjulnak majd a versenyautk. Az rintettek s a Pirelli eszerint tovbb trgyal az autk gyorsabb ttelrl, arrl, miknt tehetnk agresszvabb a klsejket, valamint hogy mennyit gyorsuljanak. Emellett a motorgyrtknak is hatrozniuk kell: cskkentenik kell az erforrsok rt, el kell rni, hogy minden csapatnak biztostsanak motorokat, s tovbb kell javtani a V6-osok hangzsn.
3. Jn a fejvd eszkz: Az F1 Bizottsg elfogadta a versenyzk fejnek vdelmt elsegt eszkz 2017-es bevezetst, de annak konkrt rszleteirl mg nem hatroztak, mivel tovbbra is folyik a szakrti csoport kutatmunkja. A glria mellett az ttetsz szlvd kifejlesztsrl is gondolkodnak.
/ts/
|