Mirt nem vilgvge a Ferrari s a McLaren eddigi megbzhatatlansga? – Barcelonai tesztelemz
A szmokat s a mszaki hibik termszett ismerve korai mg temetni Rikknenk s Alonsk llkpessgt.
Amg egy tesztszezon hrom tesztbl llt, addig az elst a csapatok s a szurkolk is hagyomnyosan az j autk bejratsnak s az j autkkal val megismerkedsnek szntk. Idn azonban az istllk kltsgcskkentsre hivatkozva lemondtk azt, ami ltalban a dl-spanyolorszgi Jerezben megrendezsre kerl els gyakorls volt, ami egyben implicit beismerse volt annak is, hogy technikai szempontbl nincs is igazn szksg egy kln ngynapos trningre a kocsik els beindtshoz.
Ami teht eddig a msodik teszt volt, az most az els, ezen pedig ltalban a versenygpek megbzhatsga ll a kzppontban, az a fszerep (mg az utols teszten, ha minden jl megy, akkor mr mindenkinl eltrbe kerl a nyers egykrs s hossz temp is). Lssuk ht, hogy mit mondanak neknk ezen a hten a szmok s a tnyek!
 BALRA: Autk futsteljestmnyei kilomterben (zrjelben a mszaki hibk szma) *fednvvel elltott Renault-erforrs **2015-s erforrst hasznlnak ***2015-s autval s erforrssal teszteltek; JOBBRA: Erforrsok futsteljestmnyei kilomterben *TAG Heuer-erforrssal egytt .
Legfbb ellenfelk, a Ferrari annak a npes csoportnak a tagja, amelyrl – taln pp a szoksosnl kevesebb adat miatt – „mg nem dnttt az eskdtszk”. A maranelliak alaposan tdolgozott „fegyvere” biztosan nem olyan sziklaszilrd, mint a Mercedes, m a Williamshez, a Red Bullhoz, a Toro Rosshoz, a Renault-hoz s a McLarenhez hasonlan egyelre nem tudni, hogy az eddig felmerl gondjaik csak gyerekbetegsgek vagy egy alapjaiban megbzhatatlan kasztni els jelei. A fenti kocsik tbbsgnl kt-hrom jl dokumentlt s slyos mszaki problma is felttte a fejt a ngy nap sorn, ugyanakkor ezek kzl egyik sem volt visszatr gond, teht mg egyikknl sem beszlhetnk tpushibkrl – leszmtva a Red Bullt, ahol azonban a teszt vgre elhrtottk a kt napon t is hossz vrakozsokat okoz rejtlyes bajt.
A Toro Rossnl s a Renault-nl (a tavalyi Lotus-Mercedesnl) a rgi-j motorbeszlltval val sszecsiszolds jelenthet extra kihvsokat, s kln rdekessg, hogy a tblzat alapjn a 2014 eleje ta roppant megbzhat Williams ezttal taln elhagyni kszl az eddigi mdszereit s kockzatosabb megoldsokat is bevet majd a minl sikeresebb felzrkzs rdekben. A szmok alapjn egybknt a Force India is ebbe a krbe sorolhat, m a nyilatkozatok alapjn nluk tnyleg csak gyerekbetegsgekrl volt sz. sszessgben a legfontosabb tanulsg viszont taln mgis az, hogy br a Ferrari s McLaren a nagy remnyeik fnyben rthet mdon taln szintn tbbet kockztat, mint korbban, de az megbzhatsgukat illeten sokkal inkbb a msodik teszt lesz majd a mrvad.
Az jonc Haas s az j vezetssel ill. imzzsal felll, valamint szintn motorbeszlltt vlt Manor mr egyrtelmen sokat ltszik rizikzni az j csomagjaikkal. Az amerikaiak a hrhedt elsszrny-levlstl fggetlenl is szmos komoly technikai hibval szembesltek, ami komolyan visszavetette a futsteljestmnyket, mg a Manornl feltnen szkszavak voltak a problmik npes tmege kapcsn, m sszessgben k is nagyon keveset futottak. Az, hogy a Haas bevallottan a lehet legszorosabbra fzte az egyttmkdst a Ferrarival, s hogy a kzpmezny fenyegetsknt tekint rjuk, arra utal, hogy ahogy nhny ve a Merci, gy most k is megfogadni ltszanak a fenti mondst – knnyebb egy gyors autt megbzhatv tenni, mint fordtva…
 Az els barcelonai tesztek napi legjobb kridi 2013 s 2016 kztt (Forrs: FOM)
A fenti brval az volt a clunk, hogy az elmlt vek egyes tesztnapjain elrt legjobb kridk brzolsval kzeltsk az ltalnos nyers temp ves vltozsait. Megalkotsakor azzal a felttelezssel ltnk, hogy az egyes napokon az eredmnylista ln vgzk kevsb fogjk vissza magukat, mint a tbbiek (ezrt nem pl. a mezny napi tlagos kridivel dolgoztunk), ugyanakkor a gumivlasztsok s a keverkek kzti teljestmnyklnbsgek okozta eltrsekkel ennl az egyszer smnl mg nem foglalkoztunk.
Azrt annyi gy is ltszik, hogy a 2014-ben bevezetett V6-os hibrid motorformula eleinte jval lassabb volt, mint a V8-as ra vge – 2014-ben Barcelona helyett Szahrban teszteltek a csapatok, gy az az vad ugyan lemaradt, de pl. a tavalyi jerezi adatok alapjn az akkori kridk valsznleg minden ms vt alulmltk volna. Azta viszont a versengs termszetbl fakadan folyamatos fejlds mutatkozik, ami all az idei szezon sem tnik kivtelnek.
2015-ben a ngy nap kzl az els kettn a lgy, az utols kettn pedig a szuperlgy keverkkel rtk el a legjobb idt, mg idn ez gy nzett ki, hogy az els napon a kzepes, a msodikon az ultralgy, a harmadikon a szuperlgy, a negyediken pedig ismt az ultralgy volt a nyer. Mindennek alapjn a harmadik napok tbb-kevsb kzvetlenl sszevethetek, ahogy az sem meglep, hogy az elsknl – ahol 2016-ben kemnyebb gumin szletett meg a leggyorsabb kr – kisebb, a msodikaknl pedig – ahol lgyabbon – nagyobb a klnbsg, mint a harmadikakon.
sszessgben, a gumik kzti klnbsgeket is ismerve (pl. az ultralgy krnknt kb. 0,8 mp-cel volt gyorsabb a szuperlgynl) idn nagysgrendileg kb. 1 mp-cel javul tempra szmthatnnk, mivel azonban tavaly ilyenkor mi itt minimum 1,5 mp-et becsltnk, aminek a gyakorlatban vgl csak nagyjbl a fele valsult meg, ezrt idn azt mondannk, hogy 2016-ban tlagosan mintegy 0,5 mp-cet gyorsulhatnak az autk a plyn.
Ami a vgsebessgeket illeti, azok az els adatok alapjn ugyangy minimlisan nvekedhetnek csak, mint tavaly.
Varga Csaba
*
Amennyiben krdseik lennnek a tesztekkel kapcsolatban, azt tegyk fel btran a cikkhez tartoz Facebook-bejegyzs komment-szekcijban, mi pedig – amennyire tlnk telik – megprblunk vlaszolni rjuk az elkvetkezend napok folyamn.
/ts/
Ahogy arrl a kpfelirat is tjkoztat, a fenti baloldali tblzatban az egyes autk ltal az els barcelonai teszten megtett kilomtereket, mszaki hibkat (zrjelben) s az egy mszaki hibra es tesztkilomtereket szerepeltettk, a jobboldaliban pedig az egyes erforrsokba belepumplt kilomtereket. Utbbi elg egyrtelm lehet, ami pedig az elbbit illeti, az egy technikai K.O.-ra jut kilomterek szma azt mutatja meg, hogy egy versenygp tlagosan hny tesztkilomtert kpes letudni kt lerobbans kztt. Ez rendszerint nagyon jl jelzi elre az egyes technikk llkpessgt, ugyanakkor rdemes megjegyezni, hogy ltalban csak egy id utn ll be egy viszonylag stabil rtkre – idn radsul a jerezi teszt eltrlse miatt feleannyi adattal dolgoztunk csak, mint korbban, gyhogy ez mindenkppen cskkenti egy kicsit az eredmnyek robusztussgt.
Akrhogy is, a Mercedes akkora elnnyel vezeti a baloldali listt (a 2015-s autjval krz Saubertl most eltekinthetnk), hogy aligha tvednk, ha azt mondjuk: a cmvd csapat a 2016-os mezny legmegbzhatbb autja. Hamiltonk a ngy nap alatt a megfesztett munkatemp ellenre sem tapasztaltak egyetlen lellst vagy vrakozst okoz technikai malrt sem. A W07-es llkpessge klnsen annak fnyben figyelemremlt, hogy a kt ve amgy szintn vilgbajnok W05-s mg az egyik legmegbzhatatlanabb masinnak szmtott az akkori kocsik kztt – egy gyors autbl knnyebb megbzhat autt csinlni, mint fordtva, ahogy a monds tartja.
/ts/
|