Rikknen szerint „rendben van” a glria
Kimi Rikknent nem zavarta a kiltsban a ma reggel elszr plyra vitt bukkeret. A Ferrari s az FIA rszleteket is kzlt a ma kiprblt s 2017-ben bevezetend jtsrl.
Meglepetssel indult a reggel Barcelonban: Kimi Rikknen volt az els versenyz, aki plyra vihette az FIA ltal 2017-re fejlesztett j fejvd eszkzt, az gynevezett glrit. Az rintettek nem jeleztk elre, hogy ma kiprbljk a megoldst, gy a helysznen tartzkod jsgrkat is vratlanul rte a furcsa ltvnyt nyjt Ferrari kigrdlse a garzsbl.
2007 bajnoka a mg kezdetlegesnek szmt glrit mindssze egy installcis krre „vitte el”, melyen elssorban azt vizsglta, milyen hatssal van az eszkz a versenyz kiltsra. A Ferrari ksbb megerstette, nem terveznek tovbbi teszteket, csak a flszerelhetsgre s a versenyz vlemnyre voltak kvncsiak. Az Auto Motor und Sport gy tudja, az FIA azrt Rikknent vlasztotta ki a prbathoz, mert volt a legkritikusabb az jts kapcsn.
A Ferrari a rvid prbt kveten a sajtszobba vitte a glrit, ahol az jsgrknak s fotsoknak testkzelbl is alkalmuk nylt szemgyre venni azt. A csapat kpviselje elmondta: „Ez egy elzetes konstrukci, amit a Ferrari ksztett a lthatsg vizsglatra. gy gondoljuk, ez a megolds rszt kpezi majd az autnak, s remljk, hogy jobban fog kinzni. Kimi azt mondta, a lthatsg szempontjbl »rendben van«.”
Kiderlt, hogy a tesztelt eszkz valjban nem a valdi, FIA ltal is tesztelt glria volt: sznszlas anyagbl kszlt, mg az eredeti aclbl van, s tmeneti rgztssel tettk fel az autra, mikzben az eredetinl zsanros, knnyen nyithat megoldst terveznek.
Jelenleg nincs jobb megolds
Az F1 Bizottsg a mlt hten hatrozott arrl, hogy a kvetkez vtl bevezeti a versenyzk fejt vdelmez bukkeretet, melyet mr j ideje fejlesztenek. Az eredetileg a Mercedes ltal megtervezett megolds nemrg Dl-Angliban egy reptren teszteltk: nagy sebessggel klnbz trgyakat hajtottak r.
Az FIA hivatalos magazinja, az Auto legjabb szmban kln foglalkozik a glrival. „Prbltuk felgyorstani ezt a projektet az elmlt tizenkt hnapban, hogy mr a 2017-es F1-es autkon hasznlhassuk az eszkzt” – nyilatkozta Laurent Mekies, az FIA biztonsgrt felels igazgatja. „A legutbbi tesztnek mr ebben a tudatban vgtunk neki. Prbltunk olyasmivel elllni rajta, melyre mr azt mondhatjuk, jelents elrelpst rtnk el vele.”
Andy Mellor, az FIA biztonsgtechnolgiai kutatsait vgz intzet vezetje hozztette, a legfbb agglyokat jelent kerkbecsapdst is hatkonyan hrtja a keret. „Nagyon meggyz, hogy br minden szgbl igen kzel van a versenyz fejhez, az eszkz gy is kpes meggtolni, hogy egy kerk eltallja a versenyz sisakjt. Nagyon kis tr van r, mgis risi energikat nyel el, s a kereket sikeresen ms irnyba tereli tovbb” – llaptotta meg a szakember.
A kutats sorn szmos irnybl, klnbz sebessg s mret trgyakat tkztettek a keretnek, de az mindig jl teljestett. A kerekek ltali tst nemcsak levezette, rendre el is deformlta az abroncsot. Az els verzit aclbl ksztettk – rszben emiatt (s a nagyobb gumik miatt) is van sz arrl, hogy a 2017-es autk minimlis tmegt 722 kilogrammra emelik. A ksbbiekben cskkenthet lesz a glria tmege a knnyebb anyagok alkalmazsval – az FIA tervei szerint nagyjbl 5 kilogrammot nyom majd az eszkz.
A Red Bull prilisban ll el sajt megoldsval
Nem ez ugyanakkor az egyetlen megolds, amit az FIA vizsgl. Korbban Alexander Wurz, a GPDA (a versenyzk rdekvdelmi szervezete) elnke beszlt arrl, hogy a tvolabbi jvben a most mg tl trkenynek bizonyul, vadszreplkn alkalmazott specilis szlvdk bevezetst is elkpzelhetnek tartja. Az FIA emellett a mostanitl eltr, egy, a versenyz feje fltt patkszeren velt keretet is prblgat, melyet egy feje tetejre lltott Y-alak elemmel rgztenek a piltaflke elejhez. Sokan tartanak attl, hogy ez a megolds tlsgosan is zavarja a versenyzk ltst – pldul az olyan gyors, emelked kanyarokban, mint a belgiumi Eau Rouge.
Nemrg a Red Bull is elllt egy sajt fejleszts megoldssal, melynl a versenyz eltti, nyitva maradt rszt specilis szlvdvel fedik be. Christian Horner csapatfnk elrulta: „A mi megoldsunkat prilis vgn, egy bemutat keretben fogjuk prezentlni.”
Az FIA mindazonltal az id szortsa s a kutatsok elrehaladott llapota miatt tovbbra is sajt koncepcijt preferlja az osztrkokval szemben. Az eszttikum ebben az esetben msodlatos szempont. „Tmogatom a jl kinz megoldst – nekem pldul a vadszgpszer tetszik legjobban, de azt mondtk, az nem mkdik. Ebbe az irnyba kell haladnunk. A legfontosabb, hogy legyen valamifle megolds” – nyilatkozta a tmban Felipe Massa, akit 2009-ben a Hungaroringen egy rug tallt fejbe, slyos fejsrlst okozva ezzel.
|