Azonnali vltoztatsrl egyeztetnek a csapatok idmrgyben
A vasrnapi Ausztrl Nagydj eltt trgyalasztalhoz lnek a Forma–1-es csapatok vezeti, hogy megvitassk, miknt mdostsk a szombaton megbukott idmr edzst a kvetkez versenyig.
Mert hogy az j rendszer azonnal megbukott, aligha krds. Ez derl ki a versenyzk, a csapatfnkk, a sportgi vezetk vlemnybl, akik egybehangzan hibnak talljk az jts bevezetst. Elssorban a Q3-as tapasztalatok okoztak nagy csaldst: Lewis Hamilton mr percekkel a leints eltt bebiztostotta pole pozcijt, radsul a finlban csak az els pr percben lthattunk autkat a plyn, az els krk utn a kt mercedesest leszmtva mindenki kiszllt a kzdelembl.
Azok utn, hogy a csapatok vezeti lesen brltk az j rendszert, kiderlt, vasrnap a versenyt megelzen sszelnek, hogy megvitassk, min vltoztassanak a kt ht mlva esedkes Bahreini Nagydjra. Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja gy vli, mindannyian azonnali vltozst szeretnnek. „Szerintem megvan az akarat. Senki sem akarja szndkosan cskkenteni az idmr szrakoztat rtkt. Az alaptlet lnyege az volt, hogy minden egyes kilencven msodpercet izgalmass tegynk. Az lland kiess nagyobb vltozatossgot eredmnyezhet, s elfordulhat, hogy egy eslyes is hibzik. Az alaptlet teht nem volt teljesen butasg. De mint mindig, az rdg itt is a rszletekben lakozik. s ma kiderlt, hogy valjban csak megbonyoltottuk a rendszert, mikzben egyszersteni kellett volna. Voltak olyan idszakok, amikor nem volt aut a plyn.”
Wolff elrulta, a szoksos szombati sajttjkoztatjt megelzen telefonon beszlt Bernie Ecclestone-nal, aki szintn nem volt elgedett a kvalifikcival. Br a brit szerint a megoldst most az jelenten, hogy tllnak az ltala eredetileg javasolt idballasztos rendszerre, a hrek szerint a legvalsznbb, hogy mr Bahreinben a rgi rendszer szerint zajlik majd az edzs. „Volt egy idmrnk, ami egszen rendben volt. Azrt jutottunk idig, mert fl akartuk dobni a versenyt. Nyilvnvalnak tnik a vlaszts: most vissza kne trnnk a korbbi rendszerhez. Ahhoz mr van szablyunk is. Ha most kitallnnk egy j szisztmt, vatosnak kellene lennnk” – magyarzta Wolff.
Ferraris kollgja, Maurizio Arrivabene egyetrtett vele. „Ha akarunk, mr ma este visszatrhetnk az eredeti rendszerhez. A technikai httr adott hozz. Pling-pling-pling, s mris itt a rgi szisztma.”
Volt, aki lvezte
A paddockban mindekzben az is flvetdtt, hogy akr csak nmi finomtssal is jelents mrtkben lehetne javtani a most bemutatott lebonyoltsi mdon. Az jonc Jolyon Palmer szerint igenis lvezhet a 90 msodpercenknti kiesses szakasz. „n lveztem, de gy fest, n a kisebbsghez tartozom. J mka, mert prblod a vz fltt tartani a fejedet. Az els krkben a Manorok eltt kell lenned, s sosem lehetsz utols. Emellett elg iddnek kell lenni arra, hogy bemenj – mi hrom szett lgy gumit hasznltunk –, s minden alkalommal javtanod kell, mert a rivlisok is javulnak. Nekem tetszett ez a kihvs, ami egyre nehezebb vlt” – fogalmazott a Renault brit versenyzje.
A legfbb problmt a Q3 jelenti
Daniel Ricciardo is azt hangslyozta, nem a teljes szisztma, leginkbb a Q3-as szakasz hibdzik. „Megltsom szerint a Q1-ben s a Q2-ben egsz jl mkdtt az j rendszer. De taln azrt ltom gy, mert a Q3-ig is eljutottam” –a nyolcadikknt zr ausztrl. „Az els kt rszben megvolt az izgalom is. A Q3-at viszont mg meg kell vizsglnunk. Norml esetben az idmr az utols msodperceiben a legizgalmasabb, de ezttal a szurkolk hiba vrtak a tzijtkra. Csodlkoztam is, amikor kiszlltam, hogy mindenki ms is ezt teszi. Nem sok rtelme volt annak, hogy mg szmolt vissza az ra, kzben pedig mr mindenki csomagolt.”
„Szerintem a Q3-at ugyangy kne lebonyoltanunk, ahogy tavaly. Mindegy, hogy nyolc vagy tz aut szerepel benne. gy legalbb a vgn mindenki plyn lesz. Szerintem tavaly ez volt a legizgalmasabb rsze az idmr edzseknek.
Amiatt is rte kritika az idmrt, hogy egyes versenyzk hiba futottak jobb krt, miutn kicssztak a msfl perces idkeretbl, mgsem tudtk jobb helyre kvalifiklni magukat. Martin Brundle, a Sky Sports szakkommenttora mr az edzs alatt jelezte, szerinte legalbb azt engedni kne, hogy mindenki megmutathassa, mit tud, vagyis a megkezdett krket nem csak az edzsrszek leintsekor kellene hagyni befejezni. „Az egy ra nem elg az idmrhz. Ha nem trnek vissza a rgi rendszerhez, legalbb ksleltetnik kell az idt a kiesseknl, s engednik kell, hogy a versenyzk teljestsk a kreiket” – vlekedett.
Majd figyelmeztetett, az F1 nem teheti meg, hogy nem reagl azonnal a mai blamzsra. „Amikor a hten megrkeztem a paddockba, s beszlgettem pr vezet mrnkkel – pldul az ltalam nagyra tartott Pat Symondsszal –, elmesltk, hogyan is fog kinzni ez. s mg annl is rosszabb lett. n egsz id alatt knytelen voltam a kperny sarkban nzni az rt, nem is emlkszem igazn a krkre s manverekre. A vgn csak kt ember volt a plyn, de nem hiszem, hogy emlksznk Nico Rosberg s Lewis Hamilton krre. Ennek a rendszernek mennie kell – mr Bahreinben!”
/m4sport/
|