Hborg versenyzk: Vettel szerint az F1 szgyenkezhet az idmrje miatt
Sebastian Vettel szerint a Forma–1-nek szgyenkeznie kell amiatt, hogy Bahreinben is kitartott az j idmrs rendszer mellett. Lewis Hamiltont meg sem lepte a dnts – az egsz mezny zgoldik.
Br unalmasnak s egyhangnak semmikppen sem lehetett nevezni az idnynyit Ausztrl Nagydjat, Bahreinben a cstrtki sajtnapon nem a Mercedes s a Ferrari csatja valamint a mgttk zajl rendkvl szoros kzdelem volt a ftma. Fernando Alonso balesete s versenyzstl val eltiltsa mellett a figyelem kzppontjban a melborune-i blamzs utn is megtartott j idmrrendszer, valamint versenyzk rdekvdelmi szervezetnek (GPDA) mlt heti kritikus nylt levele llt.
Sebastian Vettel kijelentette, a sportg szgyellheti magt, hogy mg egy htvgt adott a szurkolk tbbsgt megbotrnkoztat kvalifikcinak. „Mint mindenki ms, n is csaldott vagyok, hogy nem tr vissza a rgi rendszer. s meg is lepett. Mintha fagylaltrus lennl, s csak vanlia lenne a knlatodban, mikzben egy olyan helyre rkezel, ahol mindenki csokifagyit akar. A kvetkez napon jra kinyitsz, s mit knlsz ilyenkor? Nan, hogy jra vanlit! Norml esetben n ilyenkor mr igazodnk a vevk ignyeihez. De itt valaki elg rosszul vgzi a dolgt, ha ennek pp az ellenkezjt teszi. s erre nem is lehetnk valami bszkk” – fogalmazott a ngyszeres vilgbajnok.
A versenyzk Ausztrlia utn nem vletlenl lltak el nylt levelkkel, melyben a sportg hibsan mkd dntshozsi rendszert brltk. Bahreinben gyakorlatilag nem volt olyan pilta, aki ne hangslyozta volna ki, hogy teljes mrtkben a GPDA trekvsei mgtt ll – fggetlenl attl, tagja-e az rdekvdelmi szervezetnek vagy sem. Vettel a szervezet alelnkeknt termszetesen nagyon hatrozott vlemnnyel br, s kiemelte, valban az idmr szisztmja volt a kivlt oka annak, hogy megfogalmaztk kritikjukat.
„Egyrtelmen kifejtettk az llspontunkat. Akkor viszont mg nem tudtuk, hogy most pontosan ugyanolyan idmr szisztmnk lesz, mint Ausztrliban volt. Szemly szerint egyszeren csaldott vagyok amiatt, hogy ugyanazt csinljuk. A megoldst a 2015-s rendszer jelenten. Nincs szksg a kztes megoldsra. Egyszeren nem rtem, hogyan lehetett mg egyszer gy dnteni, ha az els alkalommal mindenki ellene volt. Itt valami nincs rendjn. Nem szeretnk ujjal mutogatni msokra, de ez a trtnet is csak altmasztja, amit mi, versenyzk a levelnkben megfogalmaztunk.”
„Szeretnnk, ha olyan dntsek szletnnek, melyek a sportg egsznek a javt szolgljk. Szerettk volna elgondolkodtatni mindenkit. Tisztban vagyunk vele, hogy egy effle levl nem sok mindent vltoztat meg, fleg nem egyik naprl a msikra. Abban valamennyi versenyzvel egyetrtnk, hogy nem neknk kell felelnnk a szablyokrt. Ms sportgakban sem a sportolk rjk a szablyokat. De szeretnnk elrni, ha olyan dntsek szletnnek, melyek – fggen attl, ki minek tartja a Forma–1-et – a sportg s a show szempontjbl is sszerek lennnek, javulst hoznnak.”
Bernie Ecclestone a versenyzknek cmzett vlaszlevelben kiemelte, nemcsak kritikt, megoldsi javaslatokat is vr a mezny tagjaitl. Bahreinben Vettelt megkrdeztk, mi lenne az els dolog, amin vltoztatna, s hatrozott vlasszal szolglt. „A mai motorok tl sokba kerlnek. A csapatok s a sportg szempontjbl is jobb lenne, ha visszatrnnek a szvmotorok.”
Hamilton mr meg sem lepdik
Ellenfele, Lewis Hamilton mr a tli tesztek ta kemnyen s hatrozottan brlja a Forma–1 vezetsgt s szablyait. Az idmr tmjban pesszimista hangot ttt meg. „Engem ez nem lepett meg. Azrt, mert tudom, hogy mennek a dolgok mostanban az F1-ben. Sosincs gyors dnts, oda-vissza, oda-vissza haladunk. Egyik percben az egyik irnyba, msikban a msikba, aztn a kvetkezben megint egy msikba. Aztn van, hogy elvesznk, mskor meg visszatrnk a kiindul ponthoz. De rdekes trtnet ez annak ismeretben, hogy a szurkolk mennyire elgedetlenek voltak. Hallottam, hogy volt pr csapat, amely nem akart vltozst, ezrt nem is lehetett vltoztatni” – magyarzta.
Csapattrsa, Nico Rosberg ekzben azt hangslyozta, hogy a sportg nem veheti semmibe a szurkolk vlemnyt. Szerinte az idmr krli huzavona is csak azt igazolja, valami nagyon nincs rendjn a sportgi vezetsben. „A kzelmlt tbb pldval is szolglt. A szurkolk nem elgedettek az idmrvel. Mi mrpedig fknt a szurkolkrt versenyznk. De a kvetkez vi szablyokat is emlthetem. Nagyobb lesz a leszorter, de ez valjban nem segt az elzseknl. A nagyobb leszorter csak nehezebb teszi a tbbi aut kvetst, az elzst. Szval nem felttlenl ez a leghelyesebb dnts” – trt t a 2017-es szablytervezet krdsre.
Az idmrs szably csak a kezdet?
Ennek kapcsn a hromszoros futamgyztes, Daniel Ricciardo is kifejtette vlemnyt – is hangslyozta, az j regulk ugyangy flresikerlhetnek, ahogyan most az idmr reformja is. „Hogy mit ltnk szvesen? sszer dntseket a szablyalkotsnl. A benzinsprols szmzst. A lehetsget, hogy teljes gzzel versenyezhessnk, mgpedig a versenytv egszn. Hogy a versenyzk mg mindig lvezik a vezetst, nem is krds, de a versenyzs lnyegt nem a gumikkal s az zemanyaggal val sprols jelenti” – hvta fel a figyelmet.
„Nagyon vatosnak kell lennnk a megoldsokkal. Azzal, hogy egyszeren nagyobb leszortert generlnak az autk, nagyon egyskv is vlhatnak a versenyek, mert a szlrnykozs problmjn ez mit sem segt. Azzal nem rnk el semmit, ha t msodpercet gyorsulnak az autk. s szeretnk olyan szablyokat, melyek djazzk, ha j az autd. A mai szablyokban tl nagy hangsly kerlt a motorokra.”
/m4sport/
|