Vettel: Itt az id cirkuszba menni
Egy egyszer hrom bets szval illette Sebastian Vettel a csapatok, az FIA s Bernie Ecclestone ltal legutbb trgyalt j idmrs tletet. A megoldskeresst tovbbra is a politika mrgezi.
Br vgleges dnts nem szletett, gy is trtnt nmi elrelps idmrgyben. Vasrnap a verseny eltt ismt trgyalasztalhoz ltek az rintettek, hogy egyeztessenek arrl, miknt vltoztassk meg az Ausztrlia utn ezen a htvgn is negatv fogadtatsra lelt kiesses kvalifikci rendszert.
A rgi szisztma az FIA s Bernie Ecclestone nyomsra lekerlt a napirendrl – helyette most a hrek szerint kt vlasztsi lehetsg van: vagy rkezik a hibrid szisztma, mely megtartja mostani formjban a Q1-es s Q2-es szakaszt, mikzben a Q3-at a korbbi menetrend szerint bonyoltank le; vagy egy olyan szisztmra vltanak, melynl mindhrom edzsrszben kt-kt krt futhatnak a versenyzk, s ezek sszeadva dntennek a tovbbjuts s a rajtsorrend sorsrl.
E rendszer szerint egybknt Bahreinben Nico Rosberg Sebastian Vettel eltt szerezte volna meg a pole pozcit, mg Lewis Hamilton plyacscsot jelent kre ellenre is csak harmadik lett volna.
„Az is jobb lenne, ha flig csukott szemmel vezetnnk”
A mr hetek ta a rgi rendszert visszakvetel Sebastian Vettel nem kertelt, amikor jsgrk arra krtk, mondjon vlemnyt a mostani javaslatrl. „Ideje a cirkuszba menni! Ez egy j tlet, ha azt akarod, hogy minden vletlenszerv vljon, de a Forma–1-nek a versenyzsrl kne szlnia. Ez egy sz** tlet” – mondta ki tlett.
Volt csapattrsa, Daniel Ricciardo is ktkedve fogadta az jabb tlet hrt. „Az idmrnek a tkletes krrl kell szlnia. Az sszeadott krk tlete gy hangzik, mintha megbzhatsgi versenyzsrl beszlnnk. n nem trekednk erre” – fogalmazott. Nico Rosberg ugyancsak egyrtelm llst foglalt. „A legjobb megolds az lenne, ha visszatrnnk a rgi rendszerhez, mert az egszen izgalmas volt” – jelentette ki.
Jenson Button ugyanakkor mr ez j szisztmt is jobb megoldsnak ltja a semminl. „Nos, legalbb adjunk neki egy eslyt – csak ennyit mondhatok. Mg ez is jobb a mostaninl – a mostaninl minden jobb. Mg az is az lenne, ha flig behunyt szemmel vezetnnk…” – vlekedett. Lewis Hamilton egyelre szintn vatos volt. „Elllnak bizonyos tletekkel. Ha vannak tleteid, a tbbsgk ltalban nem lesz j, pr viszont taln azz vlhat. Hogy a mostani lesz-e az a bizonyos j, majd megltjuk.”
A vita trgya nem az idmr, hanem hogy ki irnyt
Ekzben a csapatok nem gyzik reztetni, hogy az idmr krdsben meg van ktve a kezk. Melbourne-ben mg nagy egyetrtsben szavaztak a rgi rendszer visszahozatalrl, m miutn egysgk egy kicsit is megbomlott (egyes rsztvevk a hibrid idmr lehetsgt is megfontolandnak tartottk), az FIA azonnal kihasznlta ezt, s levette a vlasztsi lehetsgek listjrl ezt az opcit.
Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja a vasrnapi egyeztets eltt mg azt hangoztatta, mindenkpp vltoztatni kell. „Ha valaki meggtolja ezt, s megragadunk a mostani rendszernl, azt nyilvnosan keresztre kell feszteni a paddockban” – mondta humorosan.
A trgyals utn viszont mr kevsb volt j hangulatban. A krdsre, mirt hzdik ilyen sokig ez, a sportg szmra egyre knosabb gy, elmondta: „Egyszer vlasz kell? A hlyesg miatt!” Aztn rmutatott, Jean Todt, az FIA elnke, valamint a FOM-ot kpvisel Bernie Ecclestone a mostani helyzetet sajt pozcijuk erstsre igyekszenek felhasznlni, mintegy bizonytva a csapatoknak, hogy mg mindig k hozzk a dntseket. „Mi elmondtuk a vlemnynket. Valamennyi csapat azonos vlemnyen volt: taln vissza kne trni a 2015-s formtumhoz. De vannak bizonyos rdekek, s kiderlt, ez nem egy egyszer problma. Nem tudom, mi fog trtnni. Amikor legutbb jsoltam, vgl kiderlt, hogy nagyot tvedtem” – utalt arra, hogy a csapatok melbourne-i egyeztetse utn tnyknt jelentette ki, Bahreinben jra minden a rgi lesz.
Az osztrk hatalmi harcokra tett utalst tmasztjk al Jean Todt szavai, aki a htvgn kijelentette: eljtt az ideje, hogy jra az FIA kizrlagos hatskre legyen szablyokat alkotni. „Ez logikus lenne. Teljes mrtkben az FIA-nak kellene irnytania mint a Forma–1 szablyalkot s trvnykez testletnek. De a mlt miatt nem gy van. Ezt n gy rkltem” – utalt arra, hogy a csapatokat (az egykori FOTA-n keresztl) mg Max Mosley idejn vontk be a dntshozsba, majd 2012-ben Bernie Ecclestone kttt a Concorde-egyezmnyen kvli klnmegllapodsokat az istllkkal, melyekre aztn felplt a jelenlegi hromlpcss (Stratgiai Csoport, F1 Bizottsg, Motorsport Vilgtancs) rendszer is.
Todt persze hangslyozta, az Ecclestone ltal kvnt diktatrnak nem hve. „n nem vagyok dikttor, ha az lennk, mr bevezettk volna, hogy a Q1 s a Q2 marad, ahogy van, a Q3-ban pedig jn a 2015-s rendszer. De engem 250 FIA-tag vlasztott meg elnknek, szval nem engedhetem, hogy brki beperelje az FIA-t emiatt, mert biztosan vesztennk. A dikttorok ideje lejrt” – jelentette ki mg szombaton.
Az F1-es gyekben mutatott inaktivitsa miatt sokat kritizlt francia egybknt a mlt vben mr jelezte: a sportg jobb ttele rdekben hajland lenne aktvabb szerepet vllalni az irnytsban, m ehhez elengedhetetlen fontossgnak tartja, hogy valamennyi csapat felsorakozzon mg, s megteremtsk szmra a jogi feltteleket is. A jelenlegihez hasonl politikai harcokat s szablyalkotsi huzavonkat csakis gy lehetne elkerlni.
Van-e mg rtelme a versenyek felrzsra trekedni?
Hogy mi lesz az idmr sorsa, legkorbban a csapatok cstrtki jabb egyeztetse (br egyes hrek szerint lehet, hogy csak szavazs lesz) sorn derlhet ki. Nagy krds, hogy a mostani rendszer npszertlensge elg motivci lesz-e arra, hogy sikerljn egyezsgre jutniuk.
A Red Bull csapatfnke, Christian Horner viszont rmutatott: az els kt verseny esemnyds kzdelmei utn abban sem biztos, hogy szksg van-e a verseny idmr ltali mestersges flrzsra. Az FIA legfbb rve a rgi szisztma visszatrsvel szemben tudniillik az, hogy ezzel nem oldank meg a problmt, amit a flresiklott j szabllyal szerettek volna. „Volt kt igazn j versenynk. Valban szksg van arra, hogy az idmrvel mindent tlsgosan is megkavarjunk?” – tette fl a krdst a brit, aki szerint az j, egykuplungos rajtok is kellen megfszerezte a versenyeket. „A rajtok komoly bizonytalansgi tnyezt jelentenek, s az egy kuplungfl gy tnik, komoly klnbsget jelent. Nyilvn ksbb mr finomtanak a rendszereken, de megltjuk.”
A ferraris kollga, Maurizio Arrivabene mindekzben gy vli, rdemes adni egy eslyt az sszestett krs idmrnek. „Hossz trgyals volt ez, de mr nylik az ajt. Dolgozunk kell az FIA javaslatn. Mindenki elismeri, hogy a mostani rendszer nem j. Beszlnnk kell errl, dolgoznunk a javaslaton, amit elnk trtak – de szerintem nem hangzik rosszul” – nyilatkozta az olasz.
/m4sport/
|