Vettel: A Forma–1 elvesztheti arculatt
Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo ismt kemnyen brlta a Forma–1-et. A nmet aggdva figyeli, ahogyan a sportg elidegenti magtl szurkolit, s fokozatosan elveszti identitst.
A versenyzk egyre nehezebben viselik a Forma–1 zavaros helyzett. Amita rdekvdelmi szvetsgk, a GPDA megfogalmazta nylt levelt a sportg vezeti fel, a mezny tagjai folyamatosan kritizljk a szablyalkots folyamatt, a meggondolatlan jtsokat, az idmr krli hercehurct, a 2017-re tervezett j regulkat, s a helyzet egyszerstst, sszerstst szorgalmazzk.
Egyik hangadjuk a GPDA alelnke, Sebastian Vettel, aki a Welt am Sonntagnak adott hossz interjjban rszletesen is kifejtette llspontjt a sportg jelenlegi helyzetrl. „Aggasztnak tallom, amerre a Forma–1 jelenleg tart. A szablyok – mondjuk gy – nagyon futurisztikusak. Az egsz hajtegysg nagyon sszetett. s az sszetettsg azt jelenti, hogy mg sok okos fej is nehezen brja mkdsre. Ez rendkvl sok pnze kerl, s br az autk egyrtelmen hatkonyabb vltak a fogyaszts tekintetben, de azt ktlem, hogy emellett modern rvknt az llna, hogy ez lenygzi a nzket s a versenyzket. n inkbb egy igazi ’petrolhead’ vagyok, aki maradna a hagyomnyok tjn” – foglalt egyrtelm llst a Ferrari versenyzje.
Vettel gy hiszi, amikor ezen vlemnynek hangot ad, a szurkolk llspontjt is vdelmezi. „Egy turbmotor mskpp szl, mint egy szvmotor. Neknk, versenyzknek szinte mindegy a hangzs, amg gyors az aut, s amg azzal feszegethetjk a hatrainkat. Objektven szemllve viszont vannak bizonyos szurkoli elvrsok is. k hangos motorokat, sok elzst, izgalmas versenyeket szeretnnek.”
„Amita itt vagyok, 2007-2008 ta, nagyon sokat tettek ennek kirtkelsrt, javtsrt. Egyes vltoztatsok sikerltek, msok nem. Egyesek mesterkltebb tettk a versenyzst, s a szurkolk egyltaln nem szeretik ezeket. Az autk taln takarkosabbak, rendben. De vonz az, ha egy versenyznek, aki arra szletett, hogy minl gyorsabban vezessen, el kell vennie a lbt a gzrl az egyenes vgn, hogy ezzel maradjon annyi zemanyaga, amivel eljuthat a clig? Egyltaln nem. Ezrt vagyok inkbb hagyomnytisztel s konzervatv. A tl sok futurizmus engem zavar.”
„Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned”
s nemcsak t, egykori csapattrst, Daniel Ricciardt is, aki szintn gy vli, a sprols li meg a versenyzst. „Minl gyorsabbak az autk, annl gyorsabbak a versenyek, annl jobban nyomhatjuk egsz id alatt. n mostanra mr megszoktam, hogy sprolnom kell az zemanyaggal s a gumikkal. Ez is egyfajta mvszet, s gy rzem, mr sikerlt rjnnm a titkra. Sz sincs arrl, hogy lveznm, valjban mksnak tallom, de biztosra veszem, hogy jobban szeretnm, ha gyorsabban mehetnk, s nem kne foglalkoznom ezekkel a dolgokkal.”
„A gyorsabb versenyek intenzvebbek is lennnek, s j lenne nagyobb kanyarsebessgeket elrni. Nem szeretnk risi leszortert, hogy aztn ne tudjak kzel kerlni a msik authoz. Az idmrn taln izgalmas lenne, de a versenyek elgg tompk lennnek. Idelis esetben nagyobb lenne a gumik tapadsa, s ezzel nne a kanyarsebessg, s tbb mlna a versenyzn. Amikor 2009-ben elszr teszteltem F1-es autt, elkpeszt kanyarsebessgek voltak. Az aut letapadt, minden csak azon mlt, mennyire akarom mg nyomni. Most sok kanyarban rzem gy, hogy elrem a hatrt. Szvesen mennk gyorsabban, ahol a btorsg emelne j szintre, de az autm nem brn. Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned, ami megborzongat. Ezrt van az, hogy a fiatal srcok csak jnnek, s azonnal gyorsak tudnak lenni” – vlekedett a Red Bull hromszoros futamgyztese.
Az F1 elvesztheti identitst
Vettel ugyanakkor nemcsak brl, a problmk gykerre is rvilgt – ahogy azt a GPDA is tette levelben. „A szablyok miatti tlthatatlansg nehezti az azonosulst. A csapatok is hibsak, mert mindent konzervlni akarnak. Ez logikus, hiszen olyan sok fejleszti munka s az tlet ll egy sikeres aut mgtt, hogy azt rtheten vdelmezni akarjk. Viszont a technika ezzel elvontt s tlthatatlann vlik. Ez inkbb hasonlt a raktatudomnyra. Mg a legmodernebb szupersportautk is Trabantnak tnnek mellette. De szksg van a raktatechnikra? Az egszsges versenyzshez kell ez? Vlemnyem szerint nem. Sokkal egyszerbb, sokkal olcsbb, s ezltal sokkal jobb mdot is vlaszthatnnk ennl.”
„Vigyznunk kell, nehogy a Forma–1 elvesztse az arculatt. Elg vacak, ha hrom httel a rajt eltt vltoztatnak az idmrn. Valjban knos. Ha a fociban folyamatosan nvelnk vagy cskkentenk a kapu mrett, a plya hosszt, az sem mkdne” – figyelmeztetett a ngyszeres bajnok.
A versenyzket is brljk
Nem mindenki nzi ugyanakkor j szemmel a versenyzk utbbi idben tapasztalt kritikus magatartst. Korbban Bernie Ecclestone s 1997 bajnoka, Jacques Villeneuve is kijelentette: a versenyzk fogjk be a szjukat s vezessenek. A Ferrari korbbi versenyzje, Stefan Johansson is hibnak tartja a GPDA nylt levelt.
„Ez egy nagyon rossz tlet volt. Ez a levl csak annyit rt, hogy megllaptotta a nyilvnvalt” – rta blogjn. „Tetszett, ahogyan Bernie reaglt erre. Alapveten egyetrtett vele, de aztn a vlaszban megvltoztatta a fogalmazst mdjt. A GPDA jelenlegi elnke, Alexander Wurz nem is aktv versenyz. s ha megnzem, miket nyilatkoztak a csapatok s a vezetk, kijelenthetjk, hogy a versenyzk lbon lttk sajt magukat” – fogalmazott a svd.
/m4sport/
|