Vettel: A Forma–1 elveszítheti arculatát
Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo ismét keményen bírálta a Forma–1-et. A német aggódva figyeli, ahogyan a sportág elidegeníti magától szurkolóit, s fokozatosan elveszíti identitását.
A versenyzők egyre nehezebben viselik a Forma–1 zavaros helyzetét. Amióta érdekvédelmi szövetségük, a GPDA megfogalmazta nyílt levelét a sportág vezetői felé, a mezőny tagjai folyamatosan kritizálják a szabályalkotás folyamatát, a meggondolatlan újításokat, az időmérő körüli hercehurcát, a 2017-re tervezett új regulákat, és a helyzet egyszerűsítését, ésszerűsítését szorgalmazzák.
Egyik hangadójuk a GPDA alelnöke, Sebastian Vettel, aki a Welt am Sonntagnak adott hosszú interjújában részletesen is kifejtette álláspontját a sportág jelenlegi helyzetéről. „Aggasztónak találom, amerre a Forma–1 jelenleg tart. A szabályok – mondjuk úgy – nagyon futurisztikusak. Az egész hajtóegység nagyon összetett. És az összetettség azt jelenti, hogy még sok okos fej is nehezen bírja működésre. Ez rendkívül sok pénze kerül, és bár az autók egyértelműen hatékonyabbá váltak a fogyasztás tekintetében, de azt kétlem, hogy emellett modern érvként az állna, hogy ez lenyűgözi a nézőket és a versenyzőket. Én inkább egy igazi ’petrolhead’ vagyok, aki maradna a hagyományok útján” – foglalt egyértelmű állást a Ferrari versenyzője.
Vettel úgy hiszi, amikor ezen véleményének hangot ad, a szurkolók álláspontját is védelmezi. „Egy turbómotor másképp szól, mint egy szívómotor. Nekünk, versenyzőknek szinte mindegy a hangzás, amíg gyors az autó, és amíg azzal feszegethetjük a határainkat. Objektíven szemlélve viszont vannak bizonyos szurkolói elvárások is. Ők hangos motorokat, sok előzést, izgalmas versenyeket szeretnének.”
„Amióta itt vagyok, 2007-2008 óta, nagyon sokat tettek ennek kiértékeléséért, javításáért. Egyes változtatások sikerültek, mások nem. Egyesek mesterkéltebbé tették a versenyzést, és a szurkolók egyáltalán nem szeretik ezeket. Az autók talán takarékosabbak, rendben. De vonzó az, ha egy versenyzőnek, aki arra született, hogy minél gyorsabban vezessen, el kell vennie a lábát a gázról az egyenes végén, hogy ezzel maradjon annyi üzemanyaga, amivel eljuthat a célig? Egyáltalán nem. Ezért vagyok inkább hagyománytisztelő és konzervatív. A túl sok futurizmus engem zavar.”
„Ez nem az a tempó, amelyhez tökösnek kell lenned”
És nemcsak őt, egykori csapattársát, Daniel Ricciardót is, aki szintén úgy véli, a spórolás öli meg a versenyzést. „Minél gyorsabbak az autók, annál gyorsabbak a versenyek, annál jobban nyomhatjuk egész idő alatt. Én mostanra már megszoktam, hogy spórolnom kell az üzemanyaggal és a gumikkal. Ez is egyfajta művészet, és úgy érzem, már sikerült rájönnöm a titkára. Szó sincs arról, hogy élvezném, valójában mókásnak találom, de biztosra veszem, hogy jobban szeretném, ha gyorsabban mehetnék, és nem kéne foglalkoznom ezekkel a dolgokkal.”
„A gyorsabb versenyek intenzívebbek is lennének, és jó lenne nagyobb kanyarsebességeket elérni. Nem szeretnék óriási leszorítóerőt, hogy aztán ne tudjak közel kerülni a másik autóhoz. Az időmérőn talán izgalmas lenne, de a versenyek eléggé tompák lennének. Ideális esetben nagyobb lenne a gumik tapadása, és ezzel nőne a kanyarsebesség, és több múlna a versenyzőn. Amikor 2009-ben először teszteltem F1-es autót, elképesztő kanyarsebességek voltak. Az autó letapadt, minden csak azon múlt, mennyire akarom még nyomni. Most sok kanyarban érzem úgy, hogy elérem a határt. Szívesen mennék gyorsabban, ahol a bátorság emelne új szintre, de az autóm nem bírná. Ez nem az a tempó, amelyhez tökösnek kell lenned, ami megborzongat. Ezért van az, hogy a fiatal srácok csak jönnek, és azonnal gyorsak tudnak lenni” – vélekedett a Red Bull háromszoros futamgyőztese.
Az F1 elveszítheti identitását
Vettel ugyanakkor nemcsak bírál, a problémák gyökerére is rávilágít – ahogy azt a GPDA is tette levelében. „A szabályok miatti átláthatatlanság nehezíti az azonosulást. A csapatok is hibásak, mert mindent konzerválni akarnak. Ez logikus, hiszen olyan sok fejlesztői munka és az ötlet áll egy sikeres autó mögött, hogy azt érthetően védelmezni akarják. Viszont a technika ezzel elvonttá és átláthatatlanná válik. Ez inkább hasonlít a rakétatudományra. Még a legmodernebb szupersportautók is Trabantnak tűnnek mellette. De szükség van a rakétatechnikára? Az egészséges versenyzéshez kell ez? Véleményem szerint nem. Sokkal egyszerűbb, sokkal olcsóbb, és ezáltal sokkal jobb módot is választhatnánk ennél.”
„Vigyáznunk kell, nehogy a Forma–1 elveszítse az arculatát. Elég vacak, ha három héttel a rajt előtt változtatnak az időmérőn. Valójában kínos. Ha a fociban folyamatosan növelnék vagy csökkentenék a kapu méretét, a pálya hosszát, az sem működne” – figyelmeztetett a négyszeres bajnok.
A versenyzőket is bírálják
Nem mindenki nézi ugyanakkor jó szemmel a versenyzők utóbbi időben tapasztalt kritikus magatartását. Korábban Bernie Ecclestone és 1997 bajnoka, Jacques Villeneuve is kijelentette: a versenyzők fogják be a szájukat és vezessenek. A Ferrari korábbi versenyzője, Stefan Johansson is hibának tartja a GPDA nyílt levelét.
„Ez egy nagyon rossz ötlet volt. Ez a levél csak annyit ért, hogy megállapította a nyilvánvalót” – írta blogján. „Tetszett, ahogyan Bernie reagált erre. Alapvetően egyetértett vele, de aztán a válaszában megváltoztatta a fogalmazást módját. A GPDA jelenlegi elnöke, Alexander Wurz nem is aktív versenyző. És ha megnézem, miket nyilatkoztak a csapatok és a vezetők, kijelenthetjük, hogy a versenyzők lábon lőtték saját magukat” – fogalmazott a svéd.
/m4sport/
|