Ketyeg az óra a Ferrarinál: most már nyerni kell!
A Ferrari elnökének fogytán a türelme, s egyre nehezebben viseli, hogy még mindig nincs meg az a bizonyos Ausztráliára várt első győzelem. Pedig Kínában újabb esély nyílhatott volna meg előttük…
A főnök elvárásai nagyok, véleménye pedig kritikus. Sergio Marchionne második évét tapossa a Ferrari elnökeként, és szemben az elsővel, idén már nem ismer kifogást. Ezt már a tél folyamán jelezte, amikor kijelentette, a Scuderia nem engedheti meg magának, hogy tíz éven keresztül bajnoki cím nélkül maradjon, így az egyetlen elfogadható cél 2016-ban a végső győzelem lehet csak számukra.
Idén Kínába kísérte el először csapatát, s a vasárnapi verseny előtt jelezte, továbbra sem változott meg álláspontja. „Szerintem a csapat tudja, hogy az óra ketyeg, és lassan el kell kezdenünk versenyeket nyerni” – jelentette ki a Sky Sportsnak. Majd amikor megkérdezték, még mindig úgy látja-e, hogy versenyzői esélyesek a bajnoki címre, határozottan vágta rá: „Teljes mértékben. Ma kell elkezdenünk.”
Akkor még hitte, a sanghaji futam meghozhatja a várt áttörést – igaz, kritikus hangon megemlítette, a két versenyzőjük időmérős hibája miatt az ideálisnál rosszabb helyzetből várják azt. „Ez a verseny nem könnyű, a tegnapi időmérő után. Nem jó, ha most elbízzuk magunkat. A versenyzőink tisztában vannak vele, hogy csak hajszálon múlt, hogy a második sorban vagyunk. A Red Bull előttünk van, amit nehéz elfogadni” – utalt arra, hogy a szombati Q3-ban Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is elrontotta utolsó mért körét, s ezzel a vártnál távolabb kerültek Nico Rosbergtől.
Aztán jött a verseny, és két bajnoka már az első kanyarban összeütközött, amivel mindkettejük esélye elszállt a győzelemre. Csakúgy, mint Ausztráliában, ahol hiába vezettek, egy stratégiai döntés, némi balszerencse és egy műszaki hiba is közrejátszott abban, hogy képtelenek voltak megállítani Rosberget. Pedig már akkor is arról beszéltek, győzhettek volna. „Igen. De a valóság az, hogy nem nyertünk. Nem szerencsés arról beszélni, mi történhetett volna, mert sosem történt meg. Megoldást kell találnunk” – jelentette ki a szigorúan a realista Marchionne.
És a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene a kínai verseny után utalt rá, ezen szemléletmódja a verseny után sem változott. „Ismeri az autósportot, de természetesen nem volt boldog. Ahogy én sem voltam az. Látta a versenyt, de mit tehetsz, ha előállnak bizonyos körülmények? Mondhatnánk, hogy nagyon is sokat, de valójában ennek nem volt köze a csapathoz vagy az autóhoz. Amikor ilyesmi megtörténik, egyszerűen el kell fogadnod. Természetesen nem volt boldog. De ha boldog lett volna, föltenném a kérdést: valódi elnök ő egyáltalán?”
Arrivabene kijelentette, már neki is kezd elege lenni a Mercedes uralmából, s őt is egyre inkább nyomasztja, hogy még mindig nincs győzelmük. „Már a dobogó minden másik fokát érinthettük – ebből már elegem van. Jobb lenne a legmagasabb fokára felállni. Hogy balszerencsések volnánk? Természetesen frusztráló, amikor ilyen dolgok történnek, miközben tisztában vagy vele, milyen jó az autód. De kellően kitartónak kell lennünk, és akkor előbb vagy utóbb – remélem, előbb – a dobogó teteje is meglehet. Az autónk valóban jó, ezt most is demonstráltuk, és a taktikánk is tökéletes volt. Lapozunk, várjuk a következő futamokat, és próbálunk pozitívak maradni. De még nem értük el a célt. El kell érnünk” – jelentette ki.
„Nagyon-nagyon jó esélyünk lehetett volna a győzelemre”
Miközben 2015-ben mindenkit meglepte a télen tett előrelépésükkel, s váratlanul már a második versenyen nyerni tudtak, 2016 eddig nem a Scuderia éve. Olyannyira nem állt még össze náluk a kirakós, hogy eddig gyakorlatilag valamennyi kockájával adódott már valamilyen hiba. Két kiesést számlálnak, motorproblémájuk miatt képtelenek kihozni a maximumot autójukból, a legnagyobb esélyeiket pedig hol egy megkérdőjelezhető taktikai döntés, egy versenyzői vagy technikai hiba, egy rossz rajt, hol a puszta balszerencse teszi semmissé. Ráadásul mindezt úgy, hogy eközben legfőbb riválisuk, a Mercedes is meg-meginog, újabb esélyt kínálva számukra.
Kínában is maradt a már Ausztrália és Bahrein után is feltett kérdés: vajon ha nem történik semmi rendkívüli, tiszta küzdelemben le tudták volna győzni a Mercedest? És hogy boldogultak volna a láthatóan fölerősödő Red Bull-lal? „Nem akarok a Red Bullról és a többiekről beszélni. Normál körülmények között nagyon-nagyon jó esélyünk lehetett volna a győzelemre” – zárta rövidre a kérdést Arrivabene.
Rosberg a futamot követően elárulta, Bahreinnel ellentétben ezúttal nem engedett ki biztos vezetése tudatában. „Ricciardo esete megmutatta, hogy bármikor történhet valami, ezért egy esetleges újbóli kiálláshoz elegendő időt akartam kiautózni” – érvelt. A futam első etapjában a lágy gumi csak a rajtnál jelentett hátrányt számára. Ezt követően tartotta a szuperlágyas vetélytársak tempóját, s egészen a 20. körig várt első kiállásával – végül pedig 37 másodperces előnnyel ért célba.
„Ezúttal Ricciardóé volt a második leggyorsabb autó a mezőnyben, és a defektje nélkül ő is lett volna a második. Gyorsabbak voltunk, mint a Ferrari” – jelentette ki Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Csak azt nem tudta megmondani, ez mennyiben volt köszönhető annak, hogy a Ferrarik az ütközésük után sérült autóval voltak kénytelenek körözni.
Vettel a futam után elárulta, első szárnyának törése csak kisebb mértékben hatott rosszul a vezethetőségre, a komolyabb gondot számára a kormánymű elferdülése jelentette. A „mi lett volna, ha…?” kérdésre azonban ő sem tudott egyértelmű választ adni. „Nehéz megmondani. A kiindulópont biztosan jobb lett volna. De Nico egész versenyen csak dicsérte az autóját, így biztosan nehéz lett volna legyőzni őt. El kell ismerni, tökéletes munkát végeztek.”
„Én csak két versenyt futottam eddig, és ez a kettő rendben volt. Ausztráliában volt esélyünk a győzelemre, de nem éltünk vele. Ma kis szerencsével sikerült visszakapaszkodnunk mindként autónkkal. Oroszországig nem volt valami sima az utunk, de remélem, ott majd tisztább hétvégénk lesz. Tavaly jó volt ott az autónk, szerintem idén minden téren előreléptünk, ahogy az erőforrásunk terén is, így magabiztosan érkezünk majd Oroszországba. Azt nem tudom megtippelni, pontosan mennyi hiányzik még a Mercedeshez képest, de azt biztos, hogy tovább kell javulnunk – főleg az időmérőkön” – összegezte helyzetüket a négyszeres bajnok.
A szigorú Marchionne elárulta, képesnek tartja csapatát a fordításra. „Az csapat szerintem úgy fejlesztette eddig az autót, ahogy azt vártuk. Nem hittük, hogy év elején elérhetjük a Mercedes szintjét. A fejlesztések jól haladnak, és nem gondolnám, hogy ledolgozhatatlan lenne a különbség közöttünk” – vélekedett.
Már csak az a plusz hiányzik, ami a múlt évben azt eredményezte, hogy gyengébb autóval is felülkerekedtek a riválison: egy tiszta hétvége, és a jobb helyzetkihasználás.
/M4SPORT/
|