A Red Bull korábbi versenyző kemény szavakkal bírálta, Helmut Marko pedig igazságtalannak tartotta Sebastian Vettel kínai futamot követő kirohanását. Az azóta közzétett felvételekből kiderült, a Ferrarik első kanyaros ütközésénél valójában Nico Rosberg indított el láncreakciót.
A négyszeres világbajnok túl optimista manővernek tartotta Danyiil Kvjat a Kínai Nagydíj rajtja után tett első kanyaros megmozdulását, mely szerinte a Kimi Räikkönennel való ütközésükhöz vezetett. „Ez a versenyzés” – érvelt Kvjat az őt bíráló kollégánál, aki aztán később már egyszerű versenybalesetnek nevezte a történteket.
A Red Bull korábbi versenyzője, Robert Doornbos szerint jogtalan volt Sebastian Vettel bírálata. „Vettelnek fel kéne hagyni a siránkozással, egyszerűen csak vezessen. Hülyeség volt a részéről a rádióban panaszkodni” – fogalmazott keményen a holland, kiemelve, hogy Kvjat helyesen reagált a történtekre, amikor mosolyogva közölte, nem panaszkodhat amiatt, hogy versenyezni próbált. „Ez volt az egyetlen helyes válasz, amit adhatott. Amit Vettel mondott neki, csak egy négyszeres bajnok arrogáns megnyilvánulása volt” – utalt arra, hogy a német jelezte kollégájának, még lenne mit tanulnia.
Ennyire messzire nem ment, alapvetően mégis egyetértett Doornbosszal Vettel egykori mentora, Helmut Marko is. „Semmilyen módon sem tudom elfogadni a megnyilatkozását, és szerintem senki más sem tudja” – fogalmazott a Motorsport-Magazinnak. „Sebastian belehajt Räikkönenbe, aztán a mi vétlen Kvjatunkat teszi ezért felelőssé. Szerintem ha lenyugszik, ő is megváltoztatja majd a véleményét. Ha Sergio Marchionne nyilatkozatát vesszük, szerintem ezt már tisztázták is. Ha még maga a Ferrari is úgy véli, versenybalesetről van szó, akkor az biztosan versenybaleset, nem pedig Kvjat harakiri akciója.”
Marko úgy véli, Vettel a rádión csak azért kezdett el egyből Kvjatra panaszkodni, mert abban reménykedett, hogy büntetést harcolhat ki ellenfelének. „Szerintem ez az eset nagyon hasonlított a 2014-es silverstone-ira, amikor Vettel és Alonso egymást panaszolták be a rádión keresztül, abban a reményben, hogy a másikat megbüntetik. De szerencsére ilyesmiről szó sem volt. Kvjat jól reagált a futam után, ami pedig Sebastian rádiózását illeti, ez legalább érzelmes volt. Egy négyszeres bajnok az utódja ellen – kell ennél jobb?” – tette föl a kérdést a Vettellel egyébként manapság is sokat beszélő osztrák.
Valójában Rosberg indította be a láncreakciót
Ami az első kanyaros balesetet illeti, a Formula1.com azóta több fedélzeti kamerás felvételt is közzétett a történtekről, melyekből kiderül, valójában nem is annyira Kvjat, sokkal inkább az előtte haladók indítottak be láncreakciót.
Az egész azzal kezdődött, hogy Daniel Ricciardo lerajtolta Nico Rosberget, aki az elnyújtott első kanyarban előbb szélesen a külső ívre húzódott, majd hirtelen befelé vágott. Ezen manőverével kissé megzavarta a hozzá időközben nagyon közel kerülő Kimi Räikkönent, aki blokkolta jobb első kerekét, s alulkormányzottan sodródott a kanyar külső íve felé. Olyannyira, hogy a mögé érő Valtteri Bottasnak le is kellett térnie a pályáról – a Williams több helyet is veszített ezzel.
Rosberg a külső ívre került Räikkönen mellett; Kvjat tisztes távolságban Vetteltől (Kép: Formula1.com)
Rosberg jobbra kezd húzni, Räikkönen előtt fogy a terület; Kvjat még mindig messze, Vettel azonban egyre közelebb csapattársához (Kép: Formula1.com)
Rosberg fékezésre kényszeríti a blokkoló Räikkönent, aki mögött Vettelnek is lassítania kell (Kép: Formula1.com)
Kvjat ekkor valójában még igencsak messze volt a két Ferraritól, s hogy mégis támadást indíthatott ellenük, elsősorban Räikkönen megcsúszásának volt köszönhető, valamint annak, hogy emiatt Vettelnek is el kellett vennie a lábát a gázról. Miután az orosz belső ívre húzódott, az ütközéstől tartó Vettel helyet csinált neki. Manővere során korrigálnia is kellett kicsit, ám ekkor még nem csúszott Räikkönenbe.
Vettel előtt terület nyílt, de Kvjat is meglátta a folyosót (Kép: Formula1.com)
Räikkönen vissza akar térni a belső ívre, Vettel elé, ám a német mellett ekkor már ott van Kvjat (Kép: Formula1.com)
Csökken a távolság Vettel és Kvjat között, a német autója megcsúszik, ellenkormányzással korrigál (Kép: Formula1.com)
Vettel előtt két oldalról szűkül a tér, de Kvjat már előtte van (Kép: Formula1.com)
Räikkönen mit sem sejt arról, hogy már hárman vannak egymás mellett, Vettel már nem tud hová menekülni (Kép: Formula1.com)
A két Ferrari kereke összeér (Kép: Formula1.com)
A bajt valójában az idézte elő, hogy miközben Kvjat már mellette volt, Räikkönen kívülről ismét befelé húzott, a kanyarcsúcspontot célozva. Vettel ezáltal satuba került, s a kérdés csak az volt, melyik autót találja el.
Érdekesség, hogy Kvjat a mély féktávja miatt kissé lecsúszott a belső ívről, alulkormányzott autóját pedig végül Räikkönen fogta akasztotta meg – egy nem kívánt ütközéssel.
/m4sport/