Büntetés után: Vettel a kínai ütközésük utóhatását nyögi
Nem érte váratlanul a Ferrarit Sebastian Vettel kényszerű váltócseréje. A csapat elárulta, az nem a mai műszaki problémával, hanem a kínai ütközéssel van összefüggésben.Nem elég, hogy ki kellett hagynia a pénteki második szabadedzés jó részét, Sebastian Vettelnek a nap végén még azzal is szembesülnie kellett, hogy öt rajthelyes büntetést kap váltócseréje miatt. Elsőre nem volt világos, a Scuderia lépésének van-e bármi köze is a délutáni ERS-hibához, azóta viszont megerősítették, valójában már jó ideje felkészültek az esetleges büntetésre.
Merthogy a váltócserére a kínai első kanyarban történt ütközések miatt került végül sor: Vettel akkor előbb Kimi Räikkönennek, majd Sergio Péreznek is nekiment, s ez készítette elő a terepet a mostani hibának. Az istálló már a sanghaji futam után sejtette, hogy valami nincs rendben a váltóval, ám úgy döntöttek, pénteken Szocsiban kipróbálják azt, hogy felmérjék a károkat. Végül arra jutottak, túl kockázatos lenne a hétvége hátralévő részében is ezzel a váltóval versenyeztetni bajnokukat, így elővigyázatosságból nyúltak az újhoz.
Hozzáállásuk érthető: ha valamire, akkor egy újabb nullázásra most semmiképp sincs szükségük. A csapatot eddig valamennyi nagydíjhétvégén hátráltatta valamilyen probléma. Ausztráliában Räikkönen turbója mondta fel a szolgálatot, Vettelnek Bahreinben hibásodott meg a motorja, mely miatt most már idei harmadik V6-osát kell használnia. Oroszországban pedig jött az újabb probléma: az elektronikus rendszer hibásodott meg a négyszeres bajnok autójában.
Úgy tűnik, a vörösök idén képtelenek kiugrani a technikai hibák örvényéből. Pedig a csapat mindent elkövet a fejlődés érdekében. Szocsi előtt három módosító pontot is felhasználtak a motorjuk égésterének átalakítására, ami a hírek szerint részben a teljesítményjavítás, részben viszont a megbízhatóság javítása érdekében történt. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, a mostani fejlesztés közvetve az MGU-H teljesítményjavítását célozta meg, ám csak az első lépése volt egy átfogóbb javításnak. Ennek a második lépcsőfokát Kanadára jósolják, ahol újabb két fejlesztési ponttal a turbófeltöltőt is módosítják, hogy alkalmazkodjon a nagyobb igénybevételhez. Onnantól talán már ki tudják használni a hajtóegységükben rejlő nagyobb potenciált.
Ami az új motort illeti, a csapat egyelőre ködösen fogalmazott annak hatásáról. „Úgy véljük, valamennyit hozott. Hogy mennyit, azt nehéz megmondani. Természetesen még alaposan megvizsgáljuk” – nyilatkozta Vettel. „Ugyanolyan, nincs igazi változás” – állapította meg Räikkönen. „Tesztelünk új dolgokat. Ez egy új motor, de nehéz összehasonlítani a régivel, mert más helyeken, más időben másnak érzed a motorokat.”
Konkrétumokkal a csapatfőnök Maurizio Arrivabene sem szolgált. „Minden téren minden egyes alkalommal javítani akarunk, ez a Ferrari alapelve. Nincs konkrét terület. Az tény, hogy a motor az autó lelke, tehát fontos” – nyilatkozta.
Majd a fölvetésre, nem vállal-e túl sok kockázatot csapata idén, elmondta: „Kockáztattunk, és ez az én hibám. De nem fogjuk feladni! Ha jók akarunk lenni, kockáztatnunk kell, és folytatnunk kell a fejlesztést. Mindent meg kell próbálnunk, alázatosnak és elszántnak kell lennünk, hogy jobbá váljunk a Mercedesnél.”
Céljuk még messzinek tűnik, jóllehet ellenfelük továbbra is állítja, egyre csak közelednek hozzájuk. Hamilton úgy nyilatkozott, szerinte ezen a hétvégén még közelebb léptek hozzájuk, mint Kínában. Räikkönen ennyire messzire még nem ment. „Nem tudom, hol tartunk, majd holnap kiderül. A köridőiket még nem láttam, de a mi napunk nem alakult ideálisan. Jobban össze kell raknunk az autót, nekem pedig ma még nem sikerült jó kört sem futnom. De még csak péntek van, és biztosra veszem, hogy holnapra javulni fogunk” – tekintett előre.
/m4sport/
|