Tanácstalanság a Ferrarinál: Hová lett a tempó?
Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel is értetlenül áll a Ferrari időmérős formahanyatlása előtt. Az időjárás vagy saját maguk okozták a vesztüket?
Pedig a pénteki hosszú etapokból még az derült ki, a Ferrari minden eddigi hétvégénél közelebb kerülhet a Mercedeshez Spanyolországban. Aztán a szabadedzéseken is biztató formát mutattak: Sebastian Vettel szombat délelőtt például kevesebb mint 0,2 másodperccel maradt el az első Nico Rosbergtől. Izgalmas időmérőt ígért az eredmény.
Aztán ahogy elkezdődött a kvalifikáció, minden megváltozott. Vettelék csúszkálni kezdtek, tempójuk pedig távolról sem tűnt erősnek. Végül a Mercedes mellett a Red Bull is mindkét versenyzőjével eléjük került. Miközben eddig a szezonban átlagban 0,6 másodperc volt a lemaradásuk a németekkel szemben, ezúttal Kimi Räikkönen 1,1, Sebastian Vettel pedig 1,3 másodpercet kapott.
„Ez legalább annyira meglepett minket, mint titeket” – mondta Vettel az újságíróknak. „Nem igazán értjük még, de biztosra veszem, hogy van rá magyarázat. Nem hiszem, hogy csak a tempóhiányon múlt. Már bizonyítottuk az edzéseken, hogy versenyképesek vagyunk. Az autónk rosszabb lett, és emiatt veszítettünk a tempónkból, de hogy miért lett rosszabb, azt nem tudom. Nem hiszem, hogy egy-egy kanyaron múlt, az egész pályán nem voltunk olyan jók, nem volt tapadásunk.”
Toto Wolffot is meglepte a vörösök gyenge formája. „A Ferrarik meglepően lassúak voltak. Az ő autójuk tűnt a legrosszabbnak. Már a gyors körük elején, a harmadik kanyarban láthattuk, hogy mennyire túlkormányzottá vált az autójuk. Szerintem egy kissé elszúrták a beállításokat.”
Mi lehet az oka a visszaesésnek?
Az időeredmények árulkodóak. Az időmérő első tíz helyezettje közül a Q3-ban a döntő többség legalább 0,6 másodpercet gyorsult a délelőtthöz képest. Vettel volt az egyetlen, aki képtelen volt túlszárnyalni hétvégi legjobb idejét: 0,1 másodperccel gyengébb volt a Q3-as köre, mint a harmadik edzésen elért ideje. A legtöbb időt (0,3 másodpercet) a középső szektorban bukta el csapattársával szemben (aztán 0,1-et visszahozott belőle a harmadik szakaszon). Räikkönen eközben csak úgy tudott 0,9 másodpercet gyorsulni, hogy a délelőtti ideje nem volt túl erős – csak 6. lett vele.
Az első 10 helyezett tempójavulása szombaton
|
Versenyző |
3. szabadedzés |
időmérő edzés (Q3) |
Különbség |
Hamilton |
1:23,204 |
1:22,000 |
-1,204 |
Rosberg |
1:23,078 |
1:22,280 |
-0,798 |
Ricciardo |
1:23,816 |
1:22,680 |
-1,136 |
Verstappen |
1:23,719 |
1:23,087 |
-0,632 |
Räikkönen |
1:24,110 |
1:23,113 |
-0,997 |
Vettel |
1:23,225 |
1:23,334 |
+0,109 |
Bottas |
1:24,356 |
1:23,522 |
-0,834 |
Pérez |
1:24,472 |
1:23,643 |
-0,829 |
Kvjat |
1:24,553 |
1:23,782 |
-0,771 |
Alonso |
1:24,555 |
1:23,981 |
-0,574 |
|
Maurizio Arrivabene a leintés után azt mondta, mindkét autójukon „elromlott” valami. Aligha műszaki hibáról beszélt. Vettel kiemelte, a körülmények befolyásolták teljesítményüket. Tény, az időmérő edzésen 42 Celsius-fokos volt az aszfalt, azaz 14 Celsius-fokkal melegebb a péntekinél. Lewis Hamilton úgy látta, ez tett keresztbe ellenfeleiknek. „Mi arra számítottunk, hogy jelentősen változnak a körülmények – sokkal melegebb lett. Láthattuk, hogy több csapat is küszködött a beállításokkal, és túl sokat csúszkáltak. Nekünk viszont remekül sikerült alkalmazkodni” – nyilatkozta a brit, aki egyébként csapattársa beállításainak átvételével oldotta meg korábbi problémáit.
A Ferrarik szombat délután egyszerűen túlmelegítették a gumikat, ami visszaesésük egyik oka lehet. Vettel szerint azonban nem az egyetlen. „Kicsúsztunk a gumik működési tartományából. Ez is része a problémának. De nem ennyire egyszerű. Eddig folyamatosan javultunk az edzéseken, de délután egyszerűen már nem volt olyan jó az autó, mint reggel” – mondta erről.
Vajon a beállítások terén is elszámította magát a Scuderia. Kimi Räikkönen elismerte, az ő esetében változtattak az autón az időmérő előtt. De szerinte nem emiatt estek vissza. „Az utolsó szektorban veszítettem a legtöbbet. Messze vagyunk az elvárásainktól, de dolgozunk rajta. Igen, változtattunk az autón az időmérő előtt, de gyorsultunk a délelőtthöz képest. Előrébb kerültünk, de valamiért mégis kicsit küszködtünk, miközben a többiek jobb munkát végeztek.”
Vettel is hasonlóan nyilatkozott, kiemelve, biztosak benne, hogy jó irányba indultak el módosításaikkal. A német ugyanakkor hangsúlyozta, nem az ellenfeleik voltak kimagaslóan jók, hanem ők múlták alul saját magukat. „Nem hiszem, hogy a valóságban is előttünk jár a Red Bull, gyorsabbak vagyunk náluk. Ma ilyenek voltak a körülmények, és ez nem volt egy jó nap. Inkább arról volt szó, hogy nem teljesítettünk olyan jól, mint a Mercedes vagy a Red Bull. Ahhoz képest is visszaestünk, ahol eddig voltunk idén. Valami nem volt rendben” – állapította meg.
Teret vesztenek a fejlesztésben?
Helyzetüket kényelmetlenebbé teszi, hogy elnökük, Sergio Marchionne egyre türelmetlenebbül nézi a várt sikerek (győzelmek) elmaradását. Miközben egyes források jelentős fejlesztéseket jósoltak a Scuderiánál a hétvége előtt, kiderült, az olaszok valójában ezúttal csak apróbb módosításokkal készültek. A hátsó szárnyon és a fékhűtésen változtattak.
Mindez akár azt is sugallhatná, hogy kezdenek lendületet veszíteni a fejlesztési versenyben, ám Vettel szerint ez távolról sem állja meg a helyét. „Nem hiszem, hogy a minőség a mennyiségtől függene. Az új elemek, amiket itt kipróbáltunk, működnek, ahogy kell” – jelentette ki.
Végül pedig hozzátette, szerinte vasárnapra visszatalálnak valós formájukhoz. Már csak az a kérdés, a kevés előzési lehetőséget kínáló Barcelonában mire mennek ezzel.
/m4sport/
|