„A célom nem az, hogy az élen legyek, hanem hogy a Ferrarival legyek az élen!”
Sebastian Vettel elismeri, a 2015-ös szezon vártnál nagyobb sikerei most kicsit negatívan hatnak a Ferrarira. Michael Schumacher példája mellett azonban ő is utat mutathat a csapatnak. A célja már távolról sem a győzelem – ő a Scuderiával akar nyerni!
Öt futam ment már le a 2016-os F1-es szezonból, és a Mercedes máris elveszítette veretlenségét. A győzelmet azonban nem a legfőbb ellenfelüknek kikiáltott Ferrari, hanem az egyre inkább magára találó Red Bull aratta. Olaszországban nem éppen erre számítottak, az év eddigi alakulása pedig távol áll attól, amit elvártak a vörösöktől.
A Scuderiával két bajnokságot is nyerő Niki Lauda nemrégiben kijelentette, minél tovább várat magára az áhított siker, a Ferrari annál nehezebb helyzetbe kerül, mivel elnökük, Sergio Marchionne is kezd egyre türelmetlenebbé válni. És ez nincs feltétlenül jó hatással a csapatra.
Sebastian Vettelt is sokat kérdezik mostanság az elvárásokról, a kívülről érkező nyomásról, s miután a Ferrari egyelőre nem tudta teljesíteni ambiciózus célját, fölmerül a kérdés: nem jött-e túlságosan korán a csapat 2015-ös sikeressége? „Nyilván ha 2015-ben csak negyedikek lettünk volna, minden egyensúlyba kerülne, és mostanra javultunk volna. A gond az, hogy valójában jobbak lettünk, de ez az eredményeken még nem látszik igazán” – magyarázta Vettel az Auto Bild Motorsportnak. „A Mercedestől még mindig le vagyunk maradva, de a különbség csökkent. Nem lehet egy éjszaka alatt elhordani egy egész hegyet. Mindent megteszünk, talán időnként még túl sokat is. De mindent meg kell próbálnunk. Csak türelmesnek kell lenni, mert még sok minden van a tarsolyunkban.”
Schumacher példája adhat erőt
Ami a „túl sokat” illeti, Vettel is elismeri, nagy igyekezetükben kockázatot kellett vállalniuk, ami nem mindig bizonyult kifizetődőnek. Szerinte az ebből adódó hibákra az sem mentség, hogy nagy hátrányuk kényszerítette ki belőlük ezt a hozzáállást. „Nem, egyik hiba sem megbocsátható. A technikai problémákkal nem számoltunk előre. De ha fel akarsz zárkózni, akkor mindig pengeélen táncolsz. Talán bizonyos fejlesztéseink túl korán érkeztek meg, de mivel gyorsabbá teszik az autót, folyton a lehető leghamarabb a pályára akarod vinni őket. A Mercedes is követ el hibákat, amikor valaki közelebb kerül hozzájuk. Ha nem lenne ekkora előnyük, másképp reagálnának dolgokra.”
Vettelnek fölvetették, 1996-ban Michael Schumacher szintén a gödörből igyekezett kihúzni a Ferrarit, s az akkori Francia Nagydíjon maga is hasonlóan járt a rajt előtt, mint idén Bahreinben ő: el sem indulhatott műszaki hiba miatt. „Valóban? Erre már nem emlékszem. De ha ezt követően nálunk is ugyanolyan sikeres időszak jön, akkor elégedettek lehetünk” – jegyezte meg. Majd a kérdésre, erőt merít-e elődje példájából, akinek öt év kellett az első világbajnoki cím megszerzéséhez Maranellóban, elmondta: „Bizonyos párhuzamokat lehet vonni, de alapvetően minden korszak más. Az igaz, hogy amikor Michael megérkezett a Ferrarihoz, nem ők voltak a legjobb csapat. Az évek során azonban dominánssá váltak. Mi is jó úton járunk, de bizonyos dolgokhoz idő kell.”
Vettel is utat mutathat a csapatnak
A Ferrarinál hatványozottan igaz: ahhoz, hogy sikeresek legyenek, nem szabad hagyniuk magukat letéríteni a jónak vélt útról – sem a kritikák, sem a kudarcok által. Ilyen tekintetben pedig távolról sem mindegy, milyen habitusú versenyzővel dolgoznak együtt.
Vettelnél aligha találtak volna jobbat. „Az ember nem hagyhatja magát túlzottan befolyásolni sem a pozitív, sem a negatív dolgoktól” – adta meg a receptet a négyszeres bajnok. „Mindig megfontoltan és nyugodtan kell dolgozni, követni kell a tervet. És mindig elemezni kell, min kéne még javítani. Normális, hogy nem könnyű kimászni a gödörből, amibe az évek sikertelensége miatt kerültünk bele. Ehhez fontos a türelem – ez pedig az F1-re nem annyira jellemző. Már csak emiatt is meghatározó, hogyan működsz csapatként” – magyarázta Vettel.
„Alapvetően nem én vagyok az, aki a szálakat kézben tartja, az Maurizio Arrivabene feladata, ő a csapatfőnökünk. De természetesen én is gyakran beszélek vele. Egy biztos: az itteni munkám más, mint amihez eddig hozzászoktam. De épp ilyen kihívásra vágytam: egy új csapatot akartam felépíteni. Minden csapat más, és mindenki más utat jár a vasárnapi versenyig. De esetemben az is számít, hogy most már idősebb és tapasztaltabb vagyok, ezért próbálok még többet a közösbe adni.”
„A célt maga az út jelenti”
Vettelnek végül föltették a kérdést, a Ferrari lesz-e az utolsó csapata. „Én ilyen távlatokban még nem gondolkodom. A Ferrari nyilván többet jelent számomra egy egyszerű csapatnál. Ez mítosz. A Ferrarinál nem csak azért dolgozik az ember, hogy ott dolgozzon” – magyarázta.
Majd a fölvetésre, elhúzódó sikertelenség esetén se vágyna egy győzelemre esélyes csapathoz, például a Mercedeshez, mégis egyértelműsítette hosszú távú terveit: „A célom nem az, hogy az élen legyek, hanem az, hogy a Ferrarival legyek az élen. Ha bedobnám a törölközőt, akkor be kéne ismernem önmagamnak, hogy nem tudtam megcsinálni! Hogy sikerül-e vagy sem, még senki sem tudja. De a célt maga az út jelenti!”
/m4sport/
|