Elemzés: Aligha Vettel hibája – az elúszott dobogónál égetőbb gondja van a Ferrarinak
Bár Sebastian Vettel állítja, dobogós helyezést vesztegetett el azzal, hogy a futam elején beragadt Felipe Massa mögé, az újabb esély elszalasztása távolról sem az ő lelkén szárad. A Ferrari ördögi körbe került, és az örvény egyre veszélyesebb mélységbe húzza őket…
Sebastian Vettel önmagát hibáztatta amiatt, hogy a Ferrari dobogós helyezés nélkül volt kénytelen távozni Monacóból. A negyedik helyről rajtoló német úgy érezte, autója tempója meglett volna ahhoz, hogy közelebb kerüljön Lewis Hamiltonhoz és Daniel Ricciardóhoz, ám miután az első kerékcserét követően beragadt Felipe Massa mögé, Nico Rosberg előtte tudott maradni (őt később az utolsó kiálláskor aztán megelőzte a boxban), Sergio Pérez pedig elé tudott furakodni. A mexikói aztán a futam második felében egy körrel korábban váltott száraz pályás abroncsokra, amivel el is dőlt: Vettel nem fog tudni túljutni rajta, s lemarad a dobogóról.
A német szerint sorsát nem az utolsó kiállások, hanem a Massa mögött töltött körök pecsételték meg. „Ha azokban körökben megelőzöm Massát, nem kellett volna harcolnom se Rosberggel, se Hülkenberggel vagy mással. Sokkal jobb helyzetben lettem volna a stratégia szempontjából a slickek felrakása kapcsán, és nagyobb lett volna az előnyöm is.”
„Agresszívek voltunk az első kiállásnál, ami szerintem jó döntés volt” – értékelt Vettel. „De valahogyan túl kellett jutnunk Felipén, ami nem sikerült. Ezzel lendületet vesztettünk, és emiatt szakadtunk le a többiektől. Ha sikerül megelőznöm őt, az első két helyezettre összpontosíthattunk volna ahelyett, hogy a dobogóért kellett volna aggódnunk. Itt vesztettük el a versenyt. Az autónk volt olyan gyors, hogy jobb eredményt érhessünk el vele ennél.”
Így úszott el Vettel dobogója
Kritikát persze a csapat agresszív taktikájának kivitelezése kapcsán is meg lehetne fogalmazni. A négyszeres bajnok a verseny 12. körében állt ki köztes esőgumikért, ami alapvetően valóban előnyt jelentett számára a száradó pályán. Ekkor Nico Rosbergtől 1,840 másodperccel volt lemaradva, miközben Sergio Pérezzel szemben 2,660 másodperces előnyben volt.
Agresszív lépés ugyanakkor azonnal értelmét is veszítette azzal, hogy visszatértekor éppen Felipe Massa mögé érkezett meg. A stratégák kockázatvállalása a gyors cselekvésben állt: mivel azonnal behívták versenyzőjüket, kevéssé foglalkoztak azzal, hogy Vettel számára „légüres teret” találjanak a mezőnyben a kerékcsere utánra.
„Massa majd úgyis kiáll előlünk” – gondolhatták. A probléma akkor vált súlyossá, amikor kiderült, a Williamsnek eszében sincs a Vettelékéhez hasonlóan agresszív taktikát követni. Vettel a futam után kissé rosszallóan meg is jegyezte: „Nem tudom, miért maradtak kinn olyan sokáig. Semmi értelme nem volt késlekedniük és az esőgumin haladniuk tovább.”
Hogy a brit csapat mérnökei valóban ésszerűtlen döntést hoztak-e, nem tisztünk megítélni, az viszont biztos, hogy szó sem volt extrém választásról: miközben Massa a 20. körben váltott köztes esőgumira, Nico Rosberg is vele egy időben állt ki, Sergio Pérez egy, Daniel Ricciardo pedig három fordulót várt a cserével – Lewis Hamilton meg 11 kört tett még rá. Magyarán: a többi csapat számára távolról sem volt olyan egyértelmű, hogy Vettelék útja a legjobb.
Vettel korai kiállásának értelmét az adta volna meg, ha a német kihasználja a köztes gumi által kínált tempóelőnyt. Ehhez képest a 14. és 19. kör között (azaz a mercedeses kiállásáig) Vettel Rosberggel szemben a köridők alapján összesen 2,856 másodpercet veszített. Eközben a 20. körig, azaz a mexikói kiállásáig Pérezzel szemben pedig 5,928 másodpercet. Rosberg végül kiállását követően 0,564 másodperccel volt Vettel előtt, egy körrel később Pérez 1,076 másodperces előnyben volt vele szemben.
E számok jól mutatják, még úgy is egy hajszálon múlt Vettel pozícióvesztése, hogy Massa miatt lassú tempóra kényszerült. Hogy mennyi időt bukott a brazil mögött, nehéz megbecsülni, tény viszont, hogy miután a Williams kiállt előle a 20. körben, Vettel a 21. fordulóban 1,665 másodperccel gyorsabb kört futott, mint egy körrel korábban – ami még úgy is nagy különbség, hogy a pálya fokozatosan száradt.
|
Rosberg (esőgumi) |
Pérez (esőgumi) |
Vettel (köztes gumi) |
14. kör |
1:38,922 |
1:38,880 |
1:39,663 |
15. kör |
1:37,478 |
1:37,770 |
1:38,014 |
16. kör |
1:40,096 |
1:37,529 |
1:38,834 |
17. kör |
1:37,461 |
1:37,041 |
1:38,061 |
18. kör |
1:36,986 |
1:37,068 |
1:38,100 |
19. kör |
1:36,397 |
1:36,734 |
1:37,524 |
20. kör |
boksz |
1:36,483 |
1:37,237 |
21. kör |
|
boksz |
1:35,572 |
|
A hibát nem a vasárnapban kell keresniük
Vettel önkritikája ugyanakkor már csak azért is túlzónak hat, mert versenye alakulását távolról sem csak a Massa elleni sikeres manőver hiánya határozta meg. És ezzel ő maga is tisztában van. „A versenyen nagyon gyorsak voltunk, de tegnap nem végeztünk elég jó munkát.”
A tegnap alatt pedig az időmérő edzést értette, amelyen Barcelona után másodszor esett meg vele az a kínos helyzet, hogy a Q3-ban gyengébb időt futott, mint előtte a Q2-ben. Mindez egy visszatérő probléma a Ferrarinál: a csapat hiába dolgozott két napon át a gumikezelési gondok orvoslásán a spanyol futamot követő teszten, a jelek szerint megoldást most sem találtak.
És amíg így marad, sok monacóihoz hasonló nehéz helyzetre és elszalasztott lehetőségre számíthatnak még. Elvégre ahogy két hete a győzelmet bukták el versenytempójukhoz mérten gyenge rajtpozíciójuk miatt, úgy most a dobogó esélyét. „Meghatározó lenne megoldani a problémát, ami sokba került Barcelonában és Monacóban is” – ismerte el Maurizio Arrivabene csapatfőnök. „A gondot a szombat délután jelentette. Rá kell jönnünk, miért, mert elég abszurd, hogy az autónknak a Q1-ben és a Q2-ben még jó a teljesítménye, de ugyanezt képtelenek vagyunk megismételni a Q3-ban. A gumik működési tartományán van a hangsúly, de mélyelemzésbe nem szeretnék bocsátkozni.”
„Annyit tudunk, hogy az autó gumihasználatával van összefüggésben a dolog. Meg kell oldanunk a problémát, mert ha nem rajtolunk a legjobb pozíciókból, olyan gondokkal találjuk szembe magunkat, amelyek elkerülhetőek lennének. Most is ez történt. Ahhoz, hogy visszanyerjük a pozíciónkat, agresszív stratégiát kellett választanunk, ám ezzel végül Massa mögött találtuk magunkat. És nem Felipének kéne az ellenfelünknek lennie. Az agresszív taktikánk helyes volt, de nem kellene ilyen választásokra kényszerülnünk, ha jobbak lennénk az időmérőn.”
A Ferrari ördögi körbe került.
A helyzet persze már ismerős lehet számukra: a Scuderia évek óta gyengén teljesít az időmérőkön. Jól jelzi ezt, hogy 2010 óta mindössze 5 (!) alkalommal rajtolhattak az első rajtkockából – utoljára 2015-ben Szingapúrban. Arrivabene mégsem beszél trendről. „Az elmúlt szezonok autói nagyon eltérőek egymástól. Talán a mostani problémánk hasonlít a korábbihoz, de az okok mások. Most felújították az aszfaltot, mások a visszajelzések, így nehéz lenne összehasonlítani a helyzetet a korábbival.”
Kanadában jön az új motor
Vettel szerint hétvégi teljesítményükben az időmérős baki volt az egyetlen kivetnivaló. A német továbbra is dicséri autója tempóját, valamint csapata taktikázását is helyesnek ítélte. A hangulatot pedig a csalódás ellenére is jónak ítélte. „A hangulat kiváló a csapaton belül. Természetesen volt pár nem túl jó versenyzünk, ma sem alakult jobban, de legalább célba értünk. Próbáltam fölzárkózni Pérezre, hogy esetleg legyen esélyem a dobogóra, de közben azt is kockáztattam, hogy a falnak megyek. Próbáltam nyomást gyakorolni rá, hibába hajszolni őt, de ez nem volt elég az előzéshez.”
Ami a folytatást illeti, Arrivabene jelezte, Kanadában érkezik az új motorjuk. Előrelépést remélnek tőle, de azt még nem tudják, módosító pontokat is használniuk kell-e hozzá, vagy a megbízhatóság javítására hivatkozva is kapnak engedélyt az FIA-tól a változtatásra. „Lesz újításunk az erőforrás terén, de azt még nem tudjuk, költünk-e rá zsetont. Jelenleg is tárgyalunk az FIA-val arról, mit tegyünk.”
Életbevágó lenne javulniuk. A Ferrari előnye a monacói hétvégével 9 pontosra olvadt az egyre jobb formában lévő Red Bull-lal szemben a konstruktőri bajnokságban. S ha így folytatják, nemhogy Mercedest nem vernek, lecsúszhatnak a második helyről is.
Arrivabene mindenesetre problémájuk ismeretében továbbra sem aggódik emiatt. „A célt a Mercedes jelenti számunkra. Ők hozzák ki a legtöbbet az autójukból, a többiek csak követik őket. Nagyon versenyképes a Red Bull azokon a helyszíneken, ahol használni tudják a nagy leszorítóerejüket, de Barcelonában is nekünk kellett volna nyernünk helyettük” – állapította meg.
A feltételes mód persze mit sem változtat a tényeken: a Ferrari képtelen a maximumot kihozni csomagjából és lehetőségeiből. És amíg így van, a „nekünk kellett volna nyernünk” mondat nem kapaszkodó, inkább egyre súlyosabb teher lesz számukra.
/m4sport/
|