Újra középpontban a rádiós szabály. Bakuban két világbajnoknak is meggyűlt a baja a bonyolult motorral és az idén bevezetett szigorral – a paddockban sokan értelmetlennek tartják a szigort.
Az idei évben az FIA konkrét listát készített a csapatoknak arról, milyen jellegű üzenetek hangozhatnak el a csapatrádióban, valamint jelenhetnek meg boxfalnál kitett táblákon. A szabály rendkívül szigorú, eredeti célja pedig az volt, hogy elejét vegye az elmúlt években erősödő kritikáknak, melyek szerint a versenyzők távvezérelt bábokká váltak, akiknek a mérnökök diktálják, mit hogyan kell csinálniuk a pályán.
Csakhogy ez a szabály most úgy tűnik, visszaütött. Bakuban Lewis Hamilton hosszú körökön át volt kénytelen a lehetségesnél jóval lassabb tempóban haladni, mivel probléma adódott motorbeállításával, és hiába kérdezősködött, csapata nem mondhatta meg neki, mit kell tennie. A hajrában aztán Kimi Räikkönen is hasonlóan járt, és Sergio Pérez meg is előzte őt.
„Ugyanaz a gond, mint az előző versenyen?” – tette föl a keresztkérdést Räikkönen. „Nem mondhatom meg, Kimi” – érkezett a kiábrándító válasz. „De egy igent vagy nemet biztos mondhatsz” – próbálkozott a finn világbajnok. Hiába.
Lewis Hamilton a futamot követően bevallotta, fogalma sincs, végül hogyan oldódott meg a problémája, azt azonban hangsúlyozta, a versenynek nem hogy nem tett jót, inkább csak ártott, hogy egy buta szabály miatt nem bocsátkozhatott csatába az előtte haladókkal.
Nico Rosberg számára jóval egyszerűbb volt a problémamegoldás. „Mindkettőnknek gondunk volt az erővel, a teljesítménnyel. Akkor ez elég nyilvánvaló volt. Mivel azonban rádiós tilalom van érvényben, nem mondhatták el nekünk, miről van szó pontosan. Csak annyit mondtak, gond van a beállítással, de hogy melyikkel, azt nem tudhatod. Én tudtam, melyikről van szó, használtam a legvalószínűbb kapcsolót, kikapcsoltam, és onnan tökéletesen működött.”
Megkérdezték tőle, ez mennyiben köszönhető annak, hogy alaposan felkészült az efféle helyzetekre. Nem titkolta, ezúttal nem éppen ezen múlt. „Mivel ez nagyobb kihívás elé állít minket, muszáj többet foglalkozni vele. Emiatt el is mélyültem ebben a témában. Abban már nem vagyok biztos, hogy ebben a konkrét esetben ez segített nekem, de ez egy olyan terület, ami csak még nehezebbé teszi a dolgunkat, egy új kihívás, és szerintem ez jó” – nyilatkozta.
Végül hozzátette, ő elégedett az új szabályozással.
Vettel: Ez egy vicc!
Sokan viszont másképp vélekednek. Sebastian Vettel viccnek, Fernando Alonso pedig értelmetlennek nevezte a rádiós szigort. „Ha az őszinte véleményemre kíváncsiak, azt mondom, ez egy vicc, mivel semmin sem változtat igazán. Sok mindent megkérdeznél, de nem teheted. Közben pedig ők is sok mindent mondanának, de nem mondhatják. Végül is nem fogsz gyorsulni attól, ha megmondják, mi történik. Mi másképp látjuk ezt, mint egyesek. Valójában semmi máson nem változtat, csak azon, hogy kevesebb rádiós üzenet megy a közvetítésekben, és ezáltal az emberek is kevesebbet kapnak” – vélekedett Vettel.
„Én már az elejétől fogva úgy gondolom, hogy ennek a szabálynak nincs sok értelme” – nyilatkozta Alonso. „Ideadnak nekünk egy űrhajót, hogy mindenféle technológiával fölszerelve vezessük el, aztán meg nem kaphatunk információkat. Néha nehéz rájönni, mi lehetne a megoldás, mit kéne tennünk az autóval. Talán a jövőben meg kéne vizsgálnunk ezt.”
A bonyolult motorbeállításokra vonatkozóan Daniel Ricciardo szívesen venne egy kicsivel több segítséget. „Én minden szükséges információt megkapok. Arra kíváncsi vagyok, mit csinálnak a többiek körülöttem, milyen gumin milyen időket mennek. A saját tempómmal tisztában vagyok. De a fékezési beállítások és módok terén nincs gond. Ha a motorbeállításokról van szó, mechanikai dolgokról, akkor viszont szükség lenne az útmutatásra, mivel azt sem tudom, hogy néz ki a motorunk…” – mondta nevetve.
Wolff: Vagy tanulsz, vagy felülvizsgálod a szabályokat
És nem csak a versenyzők érzik úgy, hogy az FIA a szabályozás terén talán átesett a ló túloldalára. Rob Smedley, a Williams vezető mérnöke szerint is fölöslegesen nehezítik meg az életüket. „Szerintem időnként elég nehéz, főleg amikor nem a teljesítménnyel kapcsolatos üzeneteket akarsz továbbítani, de sokszor a biztonsággal vagy a megbízhatósággal kapcsolatosok esetében is. Szerintem ez mindenki életét csak nehezebbé teszi kicsit. De az FIA-n múlik minden. Ők meghatározzák, mit mondhatunk és mit nem. De igen, jobb lenne kicsit visszavenni ebből” – vélekedett a Ferrarinál még versenymérnökként dolgozó brit.
Toto Wolff szerint két út áll az F1 előtt. „Azért vezettük be ezt a szabályt, hogy kiszámíthatatlanabbá tegyük a versenyzést. Nem akarjuk, hogy a versenyzőket a mérnökök irányítsák a boxfalról. Most ennek a hatását látjuk. Van egy versenyzőnk, aki képes lenne elöl autózni, de magától nem tud boldogulni a technológiával. Két lehetőség van: vagy megtanulod a technológiát, ami nehéz, vagy felülvizsgálod a szabályt. Ezek a modern autók a modern erőforrásokkal óriási erőt és energiát kapnak az elektromotorból. Természetesen ez sokkal bonyolultabbá teszi a dolgot, mint húsz évvel ezelőtt volt. De két megoldás létezik, és ki kell találnunk, melyik a jobb” – nyilatkozta.
Hamilton végül az 5., Räikkönen pedig a 4. helyen zárta az Európa Nagydíjat.
/motorsportal/