jra kzppontban a rdis szably. Bakuban kt vilgbajnoknak is meggylt a baja a bonyolult motorral s az idn bevezetett szigorral – a paddockban sokan rtelmetlennek tartjk a szigort.
Az idei vben az FIA konkrt listt ksztett a csapatoknak arrl, milyen jelleg zenetek hangozhatnak el a csapatrdiban, valamint jelenhetnek meg boxfalnl kitett tblkon. A szably rendkvl szigor, eredeti clja pedig az volt, hogy elejt vegye az elmlt vekben ersd kritikknak, melyek szerint a versenyzk tvvezrelt bbokk vltak, akiknek a mrnkk diktljk, mit hogyan kell csinlniuk a plyn.
Csakhogy ez a szably most gy tnik, visszattt. Bakuban Lewis Hamilton hossz krkn t volt knytelen a lehetsgesnl jval lassabb tempban haladni, mivel problma addott motorbelltsval, s hiba krdezskdtt, csapata nem mondhatta meg neki, mit kell tennie. A hajrban aztn Kimi Rikknen is hasonlan jrt, s Sergio Prez meg is elzte t.
„Ugyanaz a gond, mint az elz versenyen?” – tette fl a keresztkrdst Rikknen. „Nem mondhatom meg, Kimi” – rkezett a kibrndt vlasz. „De egy igent vagy nemet biztos mondhatsz” – prblkozott a finn vilgbajnok. Hiba.
Lewis Hamilton a futamot kveten bevallotta, fogalma sincs, vgl hogyan olddott meg a problmja, azt azonban hangslyozta, a versenynek nem hogy nem tett jt, inkbb csak rtott, hogy egy buta szably miatt nem bocstkozhatott csatba az eltte haladkkal.
Nico Rosberg szmra jval egyszerbb volt a problmamegolds. „Mindkettnknek gondunk volt az ervel, a teljestmnnyel. Akkor ez elg nyilvnval volt. Mivel azonban rdis tilalom van rvnyben, nem mondhattk el neknk, mirl van sz pontosan. Csak annyit mondtak, gond van a belltssal, de hogy melyikkel, azt nem tudhatod. n tudtam, melyikrl van sz, hasznltam a legvalsznbb kapcsolt, kikapcsoltam, s onnan tkletesen mkdtt.”
Megkrdeztk tle, ez mennyiben ksznhet annak, hogy alaposan felkszlt az effle helyzetekre. Nem titkolta, ezttal nem ppen ezen mlt. „Mivel ez nagyobb kihvs el llt minket, muszj tbbet foglalkozni vele. Emiatt el is mlyltem ebben a tmban. Abban mr nem vagyok biztos, hogy ebben a konkrt esetben ez segtett nekem, de ez egy olyan terlet, ami csak mg nehezebb teszi a dolgunkat, egy j kihvs, s szerintem ez j” – nyilatkozta.
Vgl hozztette, elgedett az j szablyozssal.
Vettel: Ez egy vicc!
Sokan viszont mskpp vlekednek. Sebastian Vettel viccnek, Fernando Alonso pedig rtelmetlennek nevezte a rdis szigort. „Ha az szinte vlemnyemre kvncsiak, azt mondom, ez egy vicc, mivel semmin sem vltoztat igazn. Sok mindent megkrdeznl, de nem teheted. Kzben pedig k is sok mindent mondannak, de nem mondhatjk. Vgl is nem fogsz gyorsulni attl, ha megmondjk, mi trtnik. Mi mskpp ltjuk ezt, mint egyesek. Valjban semmi mson nem vltoztat, csak azon, hogy kevesebb rdis zenet megy a kzvettsekben, s ezltal az emberek is kevesebbet kapnak” – vlekedett Vettel.
„n mr az elejtl fogva gy gondolom, hogy ennek a szablynak nincs sok rtelme” – nyilatkozta Alonso. „Ideadnak neknk egy rhajt, hogy mindenfle technolgival flszerelve vezessk el, aztn meg nem kaphatunk informcikat. Nha nehz rjnni, mi lehetne a megolds, mit kne tennnk az autval. Taln a jvben meg kne vizsglnunk ezt.”
A bonyolult motorbelltsokra vonatkozan Daniel Ricciardo szvesen venne egy kicsivel tbb segtsget. „n minden szksges informcit megkapok. Arra kvncsi vagyok, mit csinlnak a tbbiek krlttem, milyen gumin milyen idket mennek. A sajt tempmmal tisztban vagyok. De a fkezsi belltsok s mdok tern nincs gond. Ha a motorbelltsokrl van sz, mechanikai dolgokrl, akkor viszont szksg lenne az tmutatsra, mivel azt sem tudom, hogy nz ki a motorunk…” – mondta nevetve.
Wolff: Vagy tanulsz, vagy fellvizsglod a szablyokat
s nem csak a versenyzk rzik gy, hogy az FIA a szablyozs tern taln tesett a l tloldalra. Rob Smedley, a Williams vezet mrnke szerint is flslegesen neheztik meg az letket. „Szerintem idnknt elg nehz, fleg amikor nem a teljestmnnyel kapcsolatos zeneteket akarsz tovbbtani, de sokszor a biztonsggal vagy a megbzhatsggal kapcsolatosok esetben is. Szerintem ez mindenki lett csak nehezebb teszi kicsit. De az FIA-n mlik minden. k meghatrozzk, mit mondhatunk s mit nem. De igen, jobb lenne kicsit visszavenni ebbl” – vlekedett a Ferrarinl mg versenymrnkknt dolgoz brit.
Toto Wolff szerint kt t ll az F1 eltt. „Azrt vezettk be ezt a szablyt, hogy kiszmthatatlanabb tegyk a versenyzst. Nem akarjuk, hogy a versenyzket a mrnkk irnytsk a boxfalrl. Most ennek a hatst ltjuk. Van egy versenyznk, aki kpes lenne ell autzni, de magtl nem tud boldogulni a technolgival. Kt lehetsg van: vagy megtanulod a technolgit, ami nehz, vagy fellvizsglod a szablyt. Ezek a modern autk a modern erforrsokkal risi ert s energit kapnak az elektromotorbl. Termszetesen ez sokkal bonyolultabb teszi a dolgot, mint hsz vvel ezeltt volt. De kt megolds ltezik, s ki kell tallnunk, melyik a jobb” – nyilatkozta.
Hamilton vgl az 5., Rikknen pedig a 4. helyen zrta az Eurpa Nagydjat.
/motorsportal/