Ferrari: Megérte-e a kockázatvállalás?
A Pirelli speciális esetnek tartja Sebastian Vettel vasárnapi defektjét, Maurizio Arrivabene pedig határozottan állítja, nem kockáztattak túl sokat.
Sebastian Vettel az élen haladt, amikor az Osztrák Nagydíj 27. körében a célegyenesben felrobbant a jobb hátsó abroncsa. Autóját a falnak csapta, és föladta a versenyt. A futam után a négyszeres bajnok nem győzte hangsúlyozni, értetlenül áll a történtek előtt, mert semmi jele nem volt annak, hogy gond lehet a gumival.
A Pirelli a történtek után aláhúzta, „különálló esetről van szó”, és a Ferrarival közösen vizsgálják a balesetet, hogy megállapítsák annak konkrét okát. „A Ferrari és a Red Bull eltérő taktikát alkalmazott az élmezőny többi tagjához képest, hiszen a szuperlágy gumin kezdték a versenyt, nem az ultralágyon. Utóbbi volt az alapértelmezett választás, de csak fél másodperccel volt gyorsabb. A Ferrari hosszú etapja során Sebastian Vettelnek gumiproblémája volt. Még tart a vizsgálat, de úgy tűnik, ez egy különálló baleset volt, hiszen semelyik másik versenyző nem tapasztalt hasonlót” – írták az olaszok közleményükben.
Maurizio Arrivabene csapatfőnök nem tartja kizártnak, hogy a hétvége során sokaknak nehéz pillanatokat okozó kerékvetők okoztak kárt a gumiban. „Korai megmondani. A kerékvető is egy lehetőség. De azért furcsa, hogy mi vagyunk az egyetlenek, akiknek ilyen problémája adódott. Szorosan összedolgozunk a Pirellivel az elemzés során. Amikor elkezdtem a munkát a Ferrarinál, kijelentettem, hogy mindig őszinte leszek. Az igazság pedig az, hogy fogalmunk sincs, mi történt. Csak sejtésünk van. Gyanítjuk, hogy a gumit talán egy kerékvető vághatta ki. Talán valami törmelék volt a pályán. Nehéz megmondani” – fogalmazott.
Túlvállalta magát a Scuderia?
Nagy kérdés, a Ferrari nem akart-e túl sokat, s nem esett-e át ismét az (ágaskodó) ló túloldalára a stratégia terén. Hogy egy kiállással próbálták teljesíteni a versenytávot, nyilvánvalónak tűnt. Más kérdés, megérte-e kockáztatni.
Kimi Räikkönen 5, Lewis Hamilton 6 körrel Vettel kiesése előtt állt ki kereket cserélni, és ekkor még mindkettejüknél az volt a terv, hogy egyetlen kiállással próbálkoznak (a Mercedes később kettőre váltott). Vettel ugyan hosszúra nyújtott etapjával átvette a vezetést, ám Nico Rosberg a defekt pillanatában már ott loholt a nyakán, közvetlen riválisai – így a két Red Bull – ráadásul ekkor már körönként 1,5-2 másodperccel gyorsabb időkre voltak képesek a frissebb gumin. Räikkönen esete pedig megmutatta, mi várt volna rá a kiállás után: a finn a 6. helyre esett vissza, és sok időt vesztett a csatákkal.
Vettel taktikája tehát csak egyféle előnyt ígért: a végén a többieknél valamivel frissebb gumin lett volna, így Räikkönenhez hasonlóan hajrába kezdhetett volna. Kérdéses azonban, ezzel mire ment volna, a finn ugyanis épp arra panaszkodott, hogy a vártnál nehezebb volt előznie.
Arrivabene szerint nem vállalták túl magukat. „Nem. Szerettünk volna hosszabb ideig menni ezzel a garnitúrával, és elég visszajelzést kaptunk Sebtől ahhoz, hogy tudjuk, biztonságban vagyunk. Semmi jele nem volt a defektnek a telemetrián, Vettel sem jelezte, sem pedig a szenzorok, hogy bármivel gond lenne. Aztán egyszer csak tönkrement a gumi.”
„Nem gondolnám, hogy rosszul csináltunk volna bármit is. Ha a végén nem lett volna sárga zászló, Kimi még a második helyet is megszerezte volna, mert Verstappent megelőzte volna. Vettel vezetett, számításaink szerint pedig nagyon az elején végzett volna. Hogy mennyire, azt nem tudom megmondani, és sosem fog már kiderülni” – kesergett az olasz.
A Pirelli szerint az is közrejátszott a balesetben, hogy a csapatoknak a pénteki eső miatt kevés tapasztalatuk volt a gumikról, ráadásul szombatról vasárnapra jóval hűvösebbé vált az idő. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, Räikkönen első szett gumijának futófelületén a gumirétegnek kevesebb mint 30%-a maradt meg. A Scuderia szerintük ez alapján számolhatott volna azzal, hogy veszélyben vannak: 2015-ben Spában hasonló mértékben lekoptatott gumival, hasonló helyzetben kapott defektet Vettel. A gyanú szerint szintén a kerékvető okozta sérülés miatt.
Martin Brundle szakértő ugyanakkor megjegyezte: „Ezeknek a gumiknak 30 kört bírniuk kell. A drasztikus teljesítményvesztés beleférne, de nem kéne felrobbanniuk.”
A Pirellinél azonban úgy tűnik, ezzel a lehetőséggel is érdemes számolni – nem ez volt ugyanis az első hasonló esetük.
Arrivabenét végül megkérdezték, elszalasztott lehetőségként tekint-e az Osztrák Nagydíjra. „Nem érzem úgy, hogy szerencsések lennénk. De ez csak még elszántabbá tesz minket, végre sikereket akarunk. Ha megnézzük, mi történt, a defektet Sebastiannál, valamint hogy Kimi a hajrában második is lehetett volna, akkor hol itt az elvesztegetés?” – kérdezett vissza..
/m4sport/
|