Rejtély Vettel defektje körül
Mindössze 27 körig tartott Sebastian Vettel Osztrák Nagydíja. A német továbbra sem érti, miért robbant szét a kereke a célegyenesben.
A Ferrari nagy reményeket fűzött ahhoz, hogy a Mercedesszel ellentétben az ultralágy helyett a szuperlágy gumin rajtolhatott el a Red Bull Ringen, és a verseny első felében igyekeztek is kihasználni ezt. Úgy döntöttek, hosszúra nyújtott első etapot futnak, és Sebastian Vettel e taktikának hála a Mercedesek kerékcseréje után az élre állt.
Csakhogy a 27. körben (már Nico Rosberggel a sarkában) a célegyenesben egyszerűen felrobbant a jobb hátsó kereke, s mivel autója irányíthatatlanul a falnak csapódott, ez egyben versenye végét is jelentette. „Mind láthattátok, mit kell ezen magyaráznom? Elszállt a gumim, ennyi volt. Véget ért a versenyem. Hogy miért? Fogalmam sincs. Semmi rosszat nem tettem: sem agresszív nem voltam, sem hülyeséget nem csináltam” – nyilatkozta igen feldúltan Vettel még a verseny alatt.
De később is arról beszélt, nincs magyarázat a furcsa gumihibára. „Teljes kérdőjel, miért ment tönkre a gumim. A mi döntésünk volt ilyen sokáig menni az elején, és nyilvánvaló volt mindenki számára, hogy a gumik jobban bírják a versenyen, mint előre vártuk. Ráadásul huszonhét kör nem sok egy ilyen keveréken. Kimi több mint húsz kört tett meg az ultralágy gumin, mások is tovább mentek a szuperlágyon” – mutatott rá a négyszeres bajnok.
„A gumi a semmiből robbant szét. Semmi előjele nem volt, minden normális volt a boxfalon dolgozók szerint, és nem változott a tempó sem az előző körhöz képest. Semmi jele nem volt a hibának, én pedig sehol nem hagytam el a pályát.”
Érdekesség, hogy a Pirelli pár perccel Vettel balesete után a közösségi oldalán azt írta, egy törmelék okozhatta Vettel gumihibáját. Ezen üzenetüket azonban nem sokkal később letörölték.
Tény, az olasz gyártó a verseny előtt azt jósolta, a szuperlágy keverék 30 kört bírhat az osztrák pályán, ám hogy ez valóban így volt-e, nem derült ki, Vettelen kívül ugyanis csak egy versenyző, Romain Grosjean próbálkozott hasonló taktikával: a 7. helyen célba érő francia a gumi 26. körében állt ki a bokszba. Vettel abroncsában ugyanakkor volt további három kör is a szombati időmérőről, azaz gumija valójában 29 kört futott a defektig.
A mostani eset kísértetiesen hasonlított a múlt évi spái defektre. A Ferrari akkor is a határokat feszegette stratégiájával, s a hosszúra nyújtott utolsó etapnak akkor is egy defekt vetett véget. Vettelék akkor egyetlen kiállással próbálták teljesíteni a távot – a versenyző abban azonban nem biztos, hogy ez most is sikerülhetett volna. „Az alapötlet az volt, hogy a lehető legtovább megyünk. Mindenki hosszabb ideig maradt kint a gumikon, mint vártuk. Senki sem jött be az első tíz körben” – védte meg döntésüket.
A Pirelli jelezte, már vizsgálják a defekt okát, jóllehet a balesetben a gumi futófelületének nagy része eltűnt. A törmelékes elméletet már kizárták, Kimi Räikkönen megvizsgálása után pedig megállapították, hogy annak felülete igencsak viseltes volt, így potenciális veszélyt jelenthettek rá a rázókövek.
Maurizio Arrivabene csapatfőnök kiemelte: „Beszéltünk a Pirellivel, hogy rájöjjünk az okokra. Más csapatok probléma nélkül versenyeztek – ez elég furcsa. Seb nagyon jó dobogós helyezést szerzett volna a hiba nélkül. Azt nem tudom, hányadik lett volna, de nagyon előkelő helyen zárt volna.”
/m4sport/
|