Miért van ennyi váltóhiba?
Már több mint egy tucat váltócserére volt szükség 2016-ban 10 versenyhétvége alatt. Silverstone-ban a Ferrarinak igencsak meggyűlt a baja az ilyen jellegű hibákkal. De mi állhat a hátterükben?
Sebastian Vettel egymást követő két hétvégén kapott miatta büntetést, Nico Rosberget csak Ausztriában sorolták hátra, miközben Silverstone-ban a verseny hajrájában rakoncátlankodott alatta technika. Feltűnően sok váltóhibával szembesültek a versenyzők az elmúlt pár héten, és egyre inkább úgy tűnik, az előző két szezon motorhibái után most egy eddig kevésbé érzékeny területre is jobban oda kell figyelniük a mérnököknek.
Vettelt Nagy-Britanniában kétszer is utolérte a probléma, mindkétszer ugyanott, a célegyenes előtti kanyaroknál. Monacóban Kimi Räikkönent büntették meg hasonló váltóprobléma után. Idén eddig összesen öt versenyzőnek kellett föladnia versenyt váltóhiba miatt, három Silverstone-ban történt, 13 versenyzőnek volt problémája a váltóval az időmérő edzésen, amiért rendre hátrasorolásos büntetés járt. És Nico Rosberg egyelőre még nem tudhatja, Magyarországon szüksége lesz-e az új váltóra, amit a két hete 7-es fokozatban ragadt egység helyére szerelhetnek be.
A német Auto Motor und Sport szaklap a miértre kereste a választ. Kiemelték, az F1-ben ma általánosan elterjedt, úgynevezett gyorskapcsolású váltókat – melyek lényegében a húzóerő megszűnése nélkül lépkednek az egyes fokozatok között – már 2005 óta használják. Az előző évig úgy tűnt, ez a terület már kellően kiforrott ahhoz, hogy ne okozzon fejtörést – idén viszont változott a helyzet.
A Mercedes szakembere kiemelte, Rosberg silverstone-i esetében, ahol a sebességváltó 7-es fokozatban ragadt, szóba sem jöhetett hasonló, mint amit 1994-ben Michael Schumachertől láttunk Spanyolországban. Akkor a későbbi hétszeres bajnok 5-ös fokozatban teljesítette a versenytáv nagy részét, és még így is a második helyen kormányozta célba Benettonját.
„Ha egy váltó egy bizonyos fokozatban ragad, óriási terhelés éri. Emiatt lehetetlenség lett volna befejezni vele a versenyt. Muszáj volt elkapcsolnia abból a fokozatból. Az egyik fokozat átugrásánál azonban ügyelnie kell a versenyzőnek arra, hogy a lehető legkevesebb ideig legyen a kérdéses fokozatban. És még így sincs rá garancia, hogy kibírja a váltó” – fogalmazott a mérnök.
A portál szerint a sok váltóproblémára is ez lehet a válasz. Az idei motorok lóerő és forgatónyomaték tekintetében is sokat javultak a 2015-ös verziókhoz képest, emellett az aerodinamikai előnyök miatt méretük is csökkent, kompaktabbá, keskenyebbé váltak, és mindez együttesen vezetett az idén tapasztalt, a megszokottnál több váltóhibához.
Az sem véletlen, hogy mostanság már számos baleset után is váltót kell cserélni. Ezen egységek érzékenyebbé váltak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy Sebastian Vettel idei harmadik váltóproblémáját éppen egy rajt utáni koccanás idézte elő Kínában.
/m4sport/
|