Mirt van ennyi vlthiba?
Mr tbb mint egy tucat vltcserre volt szksg 2016-ban 10 versenyhtvge alatt. Silverstone-ban a Ferrarinak igencsak meggylt a baja az ilyen jelleg hibkkal. De mi llhat a htterkben?
Sebastian Vettel egymst kvet kt htvgn kapott miatta bntetst, Nico Rosberget csak Ausztriban soroltk htra, mikzben Silverstone-ban a verseny hajrjban rakonctlankodott alatta technika. Feltnen sok vlthibval szembesltek a versenyzk az elmlt pr hten, s egyre inkbb gy tnik, az elz kt szezon motorhibi utn most egy eddig kevsb rzkeny terletre is jobban oda kell figyelnik a mrnkknek.
Vettelt Nagy-Britanniban ktszer is utolrte a problma, mindktszer ugyanott, a clegyenes eltti kanyaroknl. Monacban Kimi Rikknent bntettk meg hasonl vltproblma utn. Idn eddig sszesen t versenyznek kellett fladnia versenyt vlthiba miatt, hrom Silverstone-ban trtnt, 13 versenyznek volt problmja a vltval az idmr edzsen, amirt rendre htrasorolsos bntets jrt. s Nico Rosberg egyelre mg nem tudhatja, Magyarorszgon szksge lesz-e az j vltra, amit a kt hete 7-es fokozatban ragadt egysg helyre szerelhetnek be.
A nmet Auto Motor und Sport szaklap a mirtre kereste a vlaszt. Kiemeltk, az F1-ben ma ltalnosan elterjedt, gynevezett gyorskapcsols vltkat – melyek lnyegben a hzer megsznse nlkl lpkednek az egyes fokozatok kztt – mr 2005 ta hasznljk. Az elz vig gy tnt, ez a terlet mr kellen kiforrott ahhoz, hogy ne okozzon fejtrst – idn viszont vltozott a helyzet.
A Mercedes szakembere kiemelte, Rosberg silverstone-i esetben, ahol a sebessgvlt 7-es fokozatban ragadt, szba sem jhetett hasonl, mint amit 1994-ben Michael Schumachertl lttunk Spanyolorszgban. Akkor a ksbbi htszeres bajnok 5-s fokozatban teljestette a versenytv nagy rszt, s mg gy is a msodik helyen kormnyozta clba Benettonjt.
„Ha egy vlt egy bizonyos fokozatban ragad, risi terhels ri. Emiatt lehetetlensg lett volna befejezni vele a versenyt. Muszj volt elkapcsolnia abbl a fokozatbl. Az egyik fokozat tugrsnl azonban gyelnie kell a versenyznek arra, hogy a lehet legkevesebb ideig legyen a krdses fokozatban. s mg gy sincs r garancia, hogy kibrja a vlt” – fogalmazott a mrnk.
A portl szerint a sok vltproblmra is ez lehet a vlasz. Az idei motorok ler s forgatnyomatk tekintetben is sokat javultak a 2015-s verzikhoz kpest, emellett az aerodinamikai elnyk miatt mretk is cskkent, kompaktabb, keskenyebb vltak, s mindez egyttesen vezetett az idn tapasztalt, a megszokottnl tbb vlthibhoz.
Az sem vletlen, hogy mostansg mr szmos baleset utn is vltt kell cserlni. Ezen egysgek rzkenyebb vltak, amit mi sem bizonyt jobban, mint hogy Sebastian Vettel idei harmadik vltproblmjt ppen egy rajt utni koccans idzte el Knban.
/m4sport/
|