Az első részletek a 2017-es versenynaptárról
Szeptember küszöbén állunk, de még semmiféle tervezet nem szivárgott ki a 2017-es F1-es szezonról – mostanáig. Az Auto Motor und Sport szerint oda-vissza futamokkal rajtol az új bajnokság. Ecclestone eddigi politikája azonban szép lassan bedőlhet…
Az év ezen szakaszára általában már elő szoktak kerülni a következő évvel kapcsolatos naptártervezetek – vagy hivatalos, vagy kevésbé hivatalos forrásoktól. Idén azonban a megszokottnál többet kellett várni arra, hogy valamiféle vázlatos képet kapjunk a 2017-es programról. A német Auto Motor und Sport most azonban megtudott pár részletet a következő évi naptár terveiről.
Elmondásuk szerint a késlekedés fő okát az jelenti, hogy Bernie Ecclestone nem feltétlenül tudott előállni újra egy 21 futamból álló bajnoksággal. Korábban ő maga arról beszélt, hogy akár 2-3 versennyel is kevesebb lehet jövőre, mivel számos helyszínnel megakadtak a tárgyalásai a folytatásról. A britnek érdeke, hogy minél több futamot rendezzen: a tulajdonosok bevételének legbiztosabb forrását a pályák által fizetett díjak jelentik.
21 futam – rajt dupla hétvégével
Ecclestone a hírek szerint szeptember 28-án, az FIA Motorsport Világtanácsának párizsi ülésén tárja a szövetség elé első naptártervezetét. A német portál szerint az új idény minden bizonytalanság ellenére 21 futamos lesz, mégpedig a jelenlegi pályákkal. Vagyis sem Las Vegas, sem Kyalami vagy Imola nem kerül bele.
A szezon az Auto Motor und Sport szerint annak ellenére március 26-án rajtolhat, hogy az Ausztrál Nagydíj hivatalos honlapján jelenleg a március 19-ei meg nem erősített dátum szerepel még. Az egy hét csúszás a szabályváltozások miatt aligha jönne rosszul a csapatoknak. A melbourne-i futamot követő hétvégén máris Kína következhet, amely átvenni látszik az őszi időpontot preferáló Malajzia korábbi helyét. Ezt követően Bahrein, Oroszország, Spanyolország és Monaco lehet a további sorrend. Tudomásuk szerint az első tervekben összesen 7 oda-vissza hétvége szerepel.
A bizonytalan Német Nagydíjról úgy tudják, helyszíne annak ellenére Hockenheim lehet, hogy a pálya elméletileg most egy év szünetet tartana. Ennek kapcsán persze még vannak bizonytalanságok. Nemrég arról lehetett hallani, hogy Ecclestone – mint a Nürburgring esetében is megpróbálta – a futam promóterévé válhat, így biztosítva a helyszín jövőjét.
Lassan ellehetetlenül Ecclestone szisztémája?
Ami Ecclestone évek óta jellemző naptárpolitikáját illeti, az Auto Motor und Sport rámutatott, szép lassan kezd bedőlni a jelenlegi rendszer. Hiába az F1 népszerűségének csökkenése, az üzletember jó pár éve megtalálta annak módját, hogyan tarthatja fenn annak nyereségességét. Folyamatosan emeli a futamrendezésért kért jogdíjakat a meglévő helyszínek esetében, s a szervezőkre azzal gyakorol nyomást, hogy újabb és újabb, a korábbiaknál jóval magasabb összegek kifizetésére is hajlandó országokba viszi el cirkuszát. Így jutottak el Abu-Dzabiba, Szocsiba, Bakuba – de odáig is, hogy a korábbi 16-18-ról már 21-re emelkedett a versenyek száma.
Csakhogy Ecclestone a jelek szerint kezdi elérni a plafont. Egyfelől a 21 verseny nemcsak a cirkusz résztvevőit, lassan annak közönségét is túlterhelni látszik. A sportág történetében idén fordult elő másodszor olyan 2005 után, hogy egy hónapban (július) összesen négy versenyt rendeztek – ráadásul októberben még egy ilyen hónap következik. Másfelől a számos régi helyszín mellett lassan már az újabbak is nehezményezik a túlzottan magas rendezési költségeket. Hockenheim mellett bizonytalanná vált (bár most megoldódni látszik) Monza, Interlagos, Montreal sorsa is, de már olyan híreket is hallani, hogy a 2017-es lehet az utolsó Szingapúri Nagydíj, amennyiben Ecclestone nem ad árengedményt a szervezőknek.
Árulkodó, hogy Silverstone annak ellenére panaszkodik a jogdíjak miatt, hogy már évek óta teltházas futamokat rendez. Szocsi sorsát pedig az teheti bizonytalanná, hogy Oroszország 2018-ban futball-világbajnokságot rendez, és elsőbbséget élvez a költségvetésben.
Ecclestone-t nehéz helyzetbe hozhatja, hogy eközben hiába állnak sorba a naptárba vágyó új pályák, az óriási költségek miatt egyre kevesebben tudják vagy hajlandóak megfizetni a Forma–1 árát.
A 2017-es programon túl az F1 irányítójának tehát hosszabb távú tervein is érdemes lesz elgondolkodnia…
/motorsportal/
|