Br a csapatok vakon prblgatjk a 2017-es gumik prototpusait, a teszteken mindenki msnl „lelkesebbnek s rdekldbbnek” tn Sebastian Vettel akr mg elnybe is kerlhet ellenfeleivel szemben. Ezt a Pirelli technikai igazgatja sem cfolta…
Hosszas vitk utn az F1 elljri engedlyeztk, hogy az olaszok tfog tesztprogrammal kszljenek a rengeteg vltozst hoz 2017-es vadra, melyben – tbbek kztt – az abroncsok is talakulnak. Munkjukat hrom istll (a Mercedes, a Ferrari s a Red Bull) segti, mgpedig olyan „hibridautkkal”, melyeken igyekeztek a jv vben vrhat mrtkre nvelni a leszortert.
Ezek a csapatok hrom egyni teszten vesznek rszt, az v vgn pedig egy kzs gyakorlson, ahol mr a vgs, „rvnyests eltt ll” keverkeket prblgatjk majd. A Pirelli egyik legfontosabb krse az volt, hogy ezeken a teszteken lland piltikkal – vagy tapasztalt tartalkversenyzkkel – vegyenek rszt, s ne arra hasznljk ket, hogy a fiatalokat „szoktatjk az F1-hez”. A gyakorlsok flidejben gy tnik, szavaikat leginkbb a Ferrari fogadta meg.
k ugyanis egy nap kivtelvel – amikor a csapathoz egybknt is kzel ll Esteban Gutirrez vezette autjukat – Kimi Rikknennel s Sebastian Vettellel teszteltek. Ezzel szemben a Mercedes a Manornl edzd Pascal Wehrleint, a Red Bull pedig Sbastien Buemit ltette voln mg. Mario Isola, a Pirelli technikai igazgatja az eddigi gyakorlsok kapcsn megjegyezte, a Ferrari nmetje tnt a leglelkesebbnek s rdekldik leginkbb az j abroncsok irnt.
Ez persze annyira nem lepte meg, hiszen Vettel eddig is hres volt arrl, hogy minden apr lehetsget igyekszik kihasznlni, hogy „elnybe kerlhessen”. 2010-ben pldul vilgbajnoki sikere utn elutazott a Red Bull eurpai partijra, majd azonnal visszareplt Abu-Dzabiba, hogy rszt vegyen az els Pirelli-teszten. A tlen pedig csak ltogatott el az olaszok fhadiszllsra…2011-ben aztn (ez volt a Pirelli els ve az F1 egyedli beszlltjaknt) komoly elnybe kerlt csapattrsval, Mark Webberrel szemben. Ebben persze szmos ms tnyez is szerepet jtszott, ktsgtelen azonban, hogy a nmet elnyt kovcsolt abbl, hogy gyorsabban alkalmazkodott a gumikhoz, amiket jobban is ismert mrkatrsnl. Br az idei tesztek vakon zajlanak (azaz a pilta nem tudja, egszen pontosan milyen keverket prblgat), ezekbl is szrmazhat nmi elnye…
Hiszen hiba vakok a tesztek, a rsztvevknek egyrszt tbb kilomter lesz a lbukban az j keverkekkel (mg ha nem is tudjk, milyenek azok, azt mr rzik, nagyjbl hogyan viselkednek majd), msrszt az szrevteleiken keresztl megprblhatjk a nekik tetsz irnyba „terelni” a fejlesztseket (hogy a gumik jobban passzoljanak az stlusukhoz). Fleg akkor, ha valaki annyira belessa magt a tmba, mint Vettel.
Azt, hogy ebbl szrmazhat nmi elnye, a Pirelli mrnke sem cfolja. „Biztos, hogy ez megtrtnhet” – mondta a Motorsportnak. „Ezt most alrom. Ha egy versenyznek tetszik az egyik prototpus – nem tudjk, hogy mit tesztelnk –, akkor tmogatni fogja azt. Nem tudjk, mit tesztelnk, de az szrevteleikben tmogathatjk ket” – tette hozz.
„vek ta ismerem Vettelt, s azt kell mondjam, nagyon rdeklik a tesztek. rdekldik irntuk, s az irnt, hogy mit tesztelt. Szeretne mindent megrteni. Rengeteg krdst tesz fel. Nha le kell lltanod, s azt kell mondanod, hogy ne krdezzen tbbet. De neki egyszeren ilyen a szemlyisge. Nagyon szeretn megrteni a dolgokat…” – magyarzta a szakember.
/m4sport/