Malajziai győzelem, malajziai nullázás – nagyot fordult a világ Sebastian Vettellel másfél év alatt. Az olasz sajtó már őt sem kíméli. Valóban megviselte a csapat körüli káosz a négyszeres bajnokot?
Gyakran szokás a Ferrari egyik örök gyengeségeként emlegetni, hogy hajlamosak a sikereket és a kudarcokat is túlreagálni. Nos, az olasz sajtó sem számít épp a legideálisabb forrásnak, ha valaki objektív és racionális képet kíván festeni a Scuderia éppen aktuális helyzetéről... Miközben idén volt, hogy azt harsogták, a csapat nem képes felnőni Sebastian Vettel nagyságához, az egy évvel ezelőtti Maláj Nagydíj után pedig valóságos megváltónak nevezték, most bizony a németet sem kímélik a kritikákkal.
Ennek persze megvan az oka: győzelem helyett Vettel ezúttal csupán egy pár száz méter utáni ütközést tudott felmutatni Sepangban, győzelmi trófea és pezsgő helyett pedig három rajthelyes büntetéssel és 2 büntetőponttal távozott a helyszínről.
Az olasz sajtó szerint egyértelműen kiderült, hogy a négyszeres bajnok nem tudta függetleníteni magát a Ferrari várakozást alulmúló idei teljesítményétől és problémáitól. „Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy a Ferrarinak szüksége van egy sikeres versenyzőre. Minél gyorsabban fejlődik a Red Bull, annál nehezebb ráismerni Sebastianra” – írta a milánói Corriere della Sera.
A La Republica sem ilyennek ismeri őt. „Fekete év ez Sebastian Vettel számára, rá sem lehet már ismerni. A győzelmi ujjáról és a mosolyáról híres, de most már nem nevet és halkabb lett. A Ferrari süllyesztette el a csapat történetének legdrágább versenyzőjét, vagy Vettel vesztette el a tehetségét és gyorsaságát?” – teszi fel a kérdés a napilap.
„A Ferrari mély válságban van, Vettel pedig egyik hibát követi el a másik után. A verseny végén kifogásokat keresett, ami csak rontott a helyzeten. Szomorú volt látni, hogy nem vállalja a felelősséget a saját hibájáért” – bírált másfelől a Corriere dello Sport.
A La Gazzetta dello Sport csak árnyalatnyival megértőbb. „Sebastian válságba zuhant. Talán túl nagy a becsvágya, de az eredmények mindenképp rosszak. Három rajtbaleset idén, akár már Vettel-szindrómáról is beszélhetünk. Seb válságban van, de ez a Ferrari hibája is.”
Lendületvesztés
Az olasz lapok annyiban nem tévednek, hogy a német versenyző az utóbbi hónapokban valóban halványabbnak tűnik a megszokottnál. Kimi Räikkönen Sepangban folyamatosan lépéselőnyben volt vele szemben, s még ha az időmérő edzés mindent eldöntő körében nem is tudott úgy teljesíteni, összességében mégis feltűnő, mennyivel közelebb került az őt egy éve még fölényesen legyőző csapattársához. Olyannyira, hogy Sepangban újra Vettel elé ugrott a tabellán: 7 pont választja el őket egymástól.
Räikkönen szerint a változásnak elsősorban technikai magyarázata van, s az ő formajavulása a meghatározó. „Többé-kevésbé úgy megy, ahogy mindig is. Sok oka van annak, miért megy jobban idén. Talán egyes versenyek jobban sikerültek, de ez nem jelenti azt, hogy tavaly nem voltam jó formában. Ha nem alakulnak jól a dolgok, akkor nem is lehetsz olyan gyors, mint szeretnél” – mondta helyzetének megváltozásáról.
Több szakértő és bennfentes mégis úgy véli, Vettel is lendületet vesztett az év második felében. James Allison távozásával nyugtalan időszak köszöntött be Maranellóban, a jövőkép bizonytalannak tűnik, miközben a Red Bull nemcsak megelőzte őket a konstruktőrök versenyében, de ezen a hétvégén kettős győzelemmel mutatott fityiszt nekik, s húzott el tőlük.
Vettel eközben rendre azt hajtogatja, továbbra is bízik a csapatban, jó irányba tartanak, sosem mondta ki, hogy a Red Bull már gyorsabb náluk, és arról sem tett még le, hogy futamot nyerjen idén. A pályán valahogy mégsem sok jelét látni annak, hogy valóban hisz ebben, meglévő hátrányukat pedig mintha egyre görcsösebben, időnként kockázatos manőverekkel, a határok túlzott és kényszerű feszegetésével próbálná meg ellensúlyozni. Hibái legalábbis ennek adják jelét.
Elbizonytalanodott volna?
Így látja ezt a Red Bull korábbi versenyzője, Robert Donboos is, aki szerint egyértelmű, hogy az elmúlt hónapok megpróbáltatásai rossz hatással voltak Vettelre. „Látszik, hogy egyre frusztráltabb a Ferrarinál, a balesete ennek a következménye. Nincs baj a képességeivel, de egy négyszeres világbajnoktól ennél többet várhatnánk. Talán kezd ráébredni, hogy nem lesz képes mindent megváltoztatni a Ferrarinál. Alonso sem volt sikeres ott öt éven át, Vettel pedig a második évében még kevesebbre vitte. A régi csapata, a Red Bull elhúzott tőlük Sepangban, ahol ő nyert tavaly” – foglalta össze a német helyzetét.
Alonso tehetetlennek leginkább amiatt érezte magát Maranellóban, mert az olaszok technikai szempontból egyszerűen nem tudtak felnőni az akkor uralkodó Red Bull szintjére. A spanyol akkoriban gyakran hangsúlyozta, sürgős vérfrissítésre lenne szükség a csapatnál. Ezek ismeretében nem véletlenül fogalmazódott meg a kérdés Hockenheim előtt: vajon mit szól a korábban a siker zálogának tekintett James Allison távozásához Vettel…?
Nem tűnik különösebben boldognak mostanság.
Ami az olasz média szúróan hegyes tollát illeti, Vettel egyébként idén Kanadában már egyszer felszólalt, s arra kérte az újságírókat, a Ferrari érdekében legyenek megértőbbek. „Ez eléggé szürreális néha. Olasz csapat vagyunk, a Ferrari nagy érték, nagy szenvedély övezi Olaszországban, sokszor mégis úgy érezzük, épp az olasz média a mi legnagyobb ellenfelünk” – állapította meg.
Akkor még azt is hozzátette, „írhatnának valami kedveset is” csapatáról, mert a montreali futamon minden korábbinál közelebb kerültek a Mercedeshez. Azóta már tudjuk, az inkább kivétel volt, mintsem szabály.
A kedves újságírói jelzők pedig tovább váratnak magukra…
/m4sport/