Hivatalos: Elvették Vettel 3. helyét – büntetés a németnek!
Ahogy jött, úgy ment: Sebastian Vettel is elveszítette dobogós helyezését, miután az FIA szabálytalannak ítélte a Daniel Ricciardo elleni manőverét. Az ausztrál lett a harmadik!
Hiába kapta meg a lehetőséget Sebastian Vettel arra, hogy az 5 másodperces időbüntetéssel sújtott Max Verstappen helyett ő ünnepeljen a mexikói dobogón, órákkal a leintés után már csak a pezsgő emléke maradt meg neki a 3. helyből. Az FIA a Daniel Ricciardo elleni, ütközéshez vezető utolsó előtti körös manővere miatt indított vizsgálatot ellene, és utólagosan 10 másodperces időbüntetést adott neki. Emellett 2 büntetőpont is a neve mellé került.
Az FIA a Ferrari és a Red Bull versenyzőjét is meghallgatta a futam után, megvizsgálta a bizonyítékokat, és úgy ítélte meg, hogy Vettel féktávon történő irányváltása „abnormális és potenciálisan veszélyes” volt. Miután Charlie Whiting épp egy hete, Austinban közölte a versenyzőkkel, hogy a jövőben szigorúbban járnak el a hasonló megmozdulások esetén, a négyszeres világbajnokkal a szövetség példát is statuált.
A sors furcsa fintora, hogy épp az a versenyző vált a „Verstappen-szabály” első büntetett áldozatává, aki korábban a leghangosabban bírálta Max Verstappent hasonló manővereiért.
Vettel a célban 3,5 másodperces előnyben volt a valóságban 5.-ként leintett Daniel Ricciardóval szemben, így eleve örökölt 3. helyét az ausztrál örökölte meg. A ferraris ráadásul az 5. helyre csúszott vissza, mivel Max Verstappen csak 5 másodperces büntetést kapott, így hiába a Vettellel szembeni jogtalan előnyszerzése, végül mégis őt rangsorolták előrébb…
Az FIA a következőképpen indokolta döntését: „A telemetria és a videofelvételek azt mutatták, hogy az 5-ös rajtszámú autó irányt váltott fékezéskor. A 27.5-ös cikkely és a versenyigazgató iránymutatása alapvetően három kritériumot fogalmaz meg a szabálysértés definiálására: 1. potenciálisan veszélyes vezetés, 2. abnormális irányváltás, 3. egy másik versenyző kitérő manőverre kényszerítése.”
„A videofelvételek – beleértve a pálya belső kameráinak felvételeit, a sugárzott képeket és a két versenyző fedélzeti kamerás felvételeit –, valamint a telemetria azt mutatták, hogy volt abnormális irányváltás az 5-ös autónál, ezt potenciálisan veszélyesnek ítélték, hiszen a kerekek nagyon közel voltak egymáshoz. A videós bizonyítékok egyértelműen megmutatták, hogy a 3-as rajtszámú autónak elkerülő manővert kellett tennie emiatt. A három kritérium teljesülésével az 5-ös rajtszámú autó megszegte a 27.5-ös szabálypontot.”
/motorsportal/
|