A Ferrari szóvivője is megszólalt a csapat által az FIA-nak benyújtott felülvizsgálati kérelem ügyében. Úgy érzik, az összes csapat érdekében járnak el – a Red Bull szerint azonban képtelenség, amit csinálnak.
Helyi idő szerint 16 óra 30-kor (magyar idő szerint 19:30-kor) veszi kezdetét az a videokonferencia, melyen a Mexikói Nagydíj versenybírái (a világ különböző pontjairól) vesznek részt, hogy megvitassák, jogos-e a Ferrari panasztétele, s valóban előkerültek-e új bizonyítékok Sebastian Vettel két héttel ezelőtti büntetése kapcsán. Az ő döntésükön múlik, az ügy továbbmegy-e, s újratárgyalják-e azt Brazíliában.
A Sky Sports megtudta, a Ferrari valójában már szerda este benyújtotta újratárgyalási kérelmét a szövetségnek, azaz amikor csütörtökön Charlie Whiting megjelent az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján, már tudott a vörösök panaszáról. Csak éppen nem ejtett róla szót, ahogy egy résztvevő sem – egészen amíg a Ferrari nyilvánosságra nem hozta levelét.
A brit csatorna a Ferrari sajtóigazgatóját, Alberto Antoninit is megszólaltatta az ügy kapcsán az első szabadedzés alatt. Az olasz elmagyarázta, mi áll lépésük hátterében. „A legfontosabb, és amit mindenkinek tiszteletben kell tartania: most egy teljesen új területre tévedtünk a szabályokkal, valamint azok alkalmazásával, hiszen Charlie és az FIA Japán és Amerika között változtatott a hozzáállásán. Arról van szó, hogy felismertük, ezzel az esettel precedenst teremtünk, ami amolyan mérték lehet a jövő összes hasonló eseténél.”
„Lehet azt mondani, hogy csak a saját érdekünkben járunk el, de egyértelművé tettük: nem hisszük, hogy a bajnokság eredménye változni fog a mostani döntés függvényében. Azt viszont mindenkinek fontos felismernie, hogy ez egy ismeretlen terület, ezért egyértelmű precedenst kell teremteni. Most ezt próbáljuk elérni.”
Fölvetették Antonininek, hogy Charlie Whiting versenyigazgató csütörtökön hangsúlyozta, a féktávon történő mozgás büntetésénél három kritériumnak kellett teljesülnie, és ezek Vettel esetében mind teljesültek. Nyilvánvalónak tűnik, hogy az új bizonyíték ezen kritériumokra cáfolhat rá, ám a ferraris nem árulta el, miről van szó. „Új bizonyítékunk van, máskülönben nem is nyithattuk volna újra az ügyet. Az eljárás feltétele az új bizonyíték. Nem árulhatom el, hogy miről van szó, jelenleg az FIA asztalán hever a dolog, és nem lenne célszerű ennél mélyebbre menni.”
A kérdésre, miért nem hagyja inkább az ügyet a Ferrari annyiban, hozzátette: „Szerintem mindenki érdeke, hogy teljesen egyértelmű precedenst teremtsünk.”
A Red Bull szerint a Ferrari is továbbléphetne
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke más véleményen volt. „Abszolút fogalmam sincs, mi lehet az új bizonyíték. Biztosan valami fontos, hogy ha meglépték ezt” – nyilatkozta a brit. „Ez valójában nem igazi óvás, csak kihasználása egy szabály adta lehetőségnek. De ilyen alapon sok csapat panaszkodhatna az előző versenyekről. Nem értem, mit akarnak elérni ezzel. Charlie elmagyarázta tegnap, hogy miért adták a büntetést. Mi sem voltunk elégedettek Max büntetésével annak ismeretében, hogy mi történt közben Lewisszal. De mi továbbléptünk.”
„Meglepett, hogy előjött ez a történet. Nem tudhatjuk, talán lenne új bizonyíték Max esetére is, és ezzel visszaszerezhetnénk a dobogós helyezését. Vagy ki tudja, Monacóban is lehet találni valamilyen bizonyítékot, vagy más futamokon… Ilyenkor egyszerűen el kéne fogadni a bírók döntését, és továbblépni.”
Horner szerint egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az Austinban a versenyzők többsége által kicsikart „Verstappen-szabály” fölösleges, és csak a szövetség túlszabályozási mechanizmusának helytelenségét illusztrálja. „Ez egy veszélyes dolog. Már-már az a helyzet, hogy a versenyzőknek megtiltják, hogy versenyezzenek, olyan sok a szabály. És olyan nagy felhajtás volt Max manőverei között, hogy erre még több szabállyal reagáltak. Most ezt alkalmazták, kiosztották a büntetést. Szerintem a szabályok aggasztóak, nem tudjuk, mi legális és mi nem, és fogalmam sincs, a szurkolókkal ezt hogy lehetne akkor megértetni.”
„Ezt a versenyzőknek a pályán kellene lerendezniük, és az esetek kilencven százalékában így is történik. Túlszabályozás lesz a végeredmény. Max büntetése szinte a semmiért jött ahhoz képest, hogy Lewis fél kilométeres előnnyel tért vissza a pályára. Következetességre lenne szükség, azt pedig mindenki tudja, hogy mi fair és mi nem” – nyilatkozta.
/motorsportal/