Lewis Hamilton elsőségével zárult a barcelonai teszthét első napja. A legjobb benyomást eddig a Mercedes és a Ferrari tette – miközben az esélyesnek kikiáltott Red Bull a McLarennel együtt szenvedett.
A hibákról és a hibátlanokról szólt a 2017-es tesztidény nyitónapja. A barcelonai körülmények ideálisak voltak a téli felkészülés megkezdésére, ám e lehetőségből nem minden résztvevőnek sikerült kihoznia a legtöbbet.
A Mercedes és a Ferrari kétségkívül az elégedettek táborába tartozik. Az első akadályt mindkét istálló autója jól vette, egyelőre a W08-as és az SF70H is komolyabb hiba nélkül működött – ráadásul mindkettő gyorsnak is bizonyult.
A legjobb köridő végül a csak délutáni műszakban dolgozó Lewis Hamilton neve mellé került. 1:21,765-ös eredménye máris egy másodperccel jobb, mint a 2016-os teljes tesztidény legjobb ideje. A brit a lágy gumin futotta ezt a kört, nem sokkal 16 óra után. Sebastian Vettel többször is állt a tabella élén, ám végül be kellett érnie a második hellyel. Kiemelendő azonban, hogy neki a közepes keveréken sikerült 1:21-es kört futnia.
Gyors és megbízható a Mercedes és a Ferrari
A Mercedes ma két versenyzője között osztotta meg a munkát. Valtteri Bottas délelőtt, Lewis Hamilton délután ült volán mögé, és ugyanolyan meggyőző formát mutattak, mint egy éve ilyenkor. Már a finn délelőtti 79 köre jelezte, újra a kilométergyűjtésre helyezik a hangsúlyt. Bottas több hosszú etapot is teljesített az első négy órában, Hamilton délután pedig pályára vitte a csapat cápauszonyos megoldását, melyet korábban csak a Mercedesnél nem láthattunk.
Ha a Ferrari körszám tekintetében nem is tudta utolérni a Mercedest, a nap legszorgalmasabb versenyzője így is Sebastian Vettel lett, aki elsőként ment 100 kör fölé. A Scuderia egész nap következetesen kitartott a közepes gumi mellett (pontosabban délután a keményet is használták), s hiába volt eggyel lágyabb keveréken a mezőny jó része, a négyszeres világbajnoknak így is sikerült tartania helyezését az élmezőnyben.
Délelőtt úgy volt 0,4 másodperccel gyorsabb Bottasnál, hogy keményebb gumit használt, délután Felipe Massa kétszer is megelőzte, ám mindkétszer sikerült jobb időt futnia a brazilnál, és végül öt lágy gumit használó ellenfelet is legyőzött. Persze azt nem tudhatjuk, mennyi üzemanyag volt az autójában. A délután folyamán ugyanakkor hosszabb, 16 körös etapot is teljesített.
A Red Bullnál és a McLarennél kísértett a múlt
A másik két nagy csapat, a Red Bull és a McLaren eközben igencsak megszenvedett az első tesztnappal. Daniel Ricciardo autója kétszer is meghibásodott. Délelőtt 50 perc elteltével miatta lendült a nap egyetlen piros zászlója. Szenzorhibáját délutánra sikerült kijavítani, ám első próbaköreit újabb hosszú pihenő követte – akkor már az energiatároló problémái miatt.
Az ausztrál végül az utolsó jó másfél órában igyekezett pótolni az elmaradását. Autójára még a lágy gumik is fölkerültek, ám így sem tudott másfél másodpercen belülre kerülni a legjobbakhoz képest.
A McLaren hasonlóan gyenge formát mutatott. Fernando Alonsónak délelőtt csupán egyetlen installációs kör jutott, majd jó 7 órát kellett várnia arra, hogy csapata motort cseréljen autójában. Ám ekkor sem ment minden zökkenőmentesen. Első köre után kikapcsolt motorral „vitorlázott” vissza a boxutcába, s csak harmadik nekifutásra sikerült elkezdenie az érdemi munkát. A szuperlágy és lágy gumikat is használta, ám végül hiába javított eredményén, a mezőny második felében ragadt.
A csapat hivatalos közlése szerint az üzemanyagrendszerrel kapcsolatos probléma hátráltatta őket. Úgy tudni, valójában az üzemanyag tank okozta a fennakadást, amelynek formáját és helyzetét is megváltoztatták tavaly óta, hogy lejjebb vigyék az autó tömegközéppontját, és csökkentsék a tömegét. Állítólag már a vasárnapi filmes napjukon is észlelték, hogy gondot okozhat az új kialakítás, gyors megoldásra azonban a nap folyamán nem volt lehetőségük.
A Williams a nagyok árnyékában
A nap pozitívumai közé tartozott a Williams szereplése. A „nyugdíjból” visszahívott Felipe Massa Vettel után a második legtöbb kört teljesítette – csak ők ketten jutottak 100 kör fölé. Legjobb idejét a lágy abroncsokon futotta, és a Mercedesszel és a Ferrarival csak ő tudta tartani a lépést, mindenki más másodpercen kívül volt hozzájuk képest.
Persze közvetlen riválisaiknak nem volt olyan zökkenőmentes napjuk, mint nekik. Kevin Magnussen délelőtt egyszer a boxutca egyik végében állt meg a Haasszal, a szünet előtt pedig törött vezetőszárnnyal tért vissza a garázsba, miután a 10-es kanyarnál falnak koccant. Legjobb idejét az utolsó félórában érte el lágy gumikon.
Sergio Pérez sokáig Massával cserélgette a helyét az élmezőnyben. Ám a Force India lendülete délutánra megtört. Pontosabban a Force India kipufogója tört meg, amely miatt a mexikóit a második négy órában már nem is láthattuk körözni…
A nap nagy részében Carlos Sainz és Nico Hülkenberg is a mezőny második felében tanyázott, ám a Toro Rosso és a Renault a Ferrarihoz hasonlóan javarészt a közepes gumikon teljesítette programját.
A tavalyi Ferrari-motort használó Sauber pedig hiába alkotott a tavalyinál szebb autót, egyelőre a sereghajtó szerep jutott neki. Marcus Ericssonék ugyanakkor jelezték, a köridők egyelőre nem foglalkoztatják őket, mivel az első két nap az új konstrukció megismeréséről szól, s a teljesítménnyel csak szerdától kezdenek el foglalkozni.
A teszt kedden új versenyzők munkába állásával folytatódik Barcelonában, ismét délelőtt 9 órakor váltanak zöldre a lámpák.
A barcelonai 1. tesztnap végeredménye:
Versenyző Csapat Idő Különbség Kör Gumi
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:21,765 73 lágy
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:21,878 +0,113 128 közepes
3. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:22,075 +0,310 103 lágy
4. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:22,894 +1,129 51 lágy
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:22,926 +1,161 50 lágy
6. Valtteri Bottas Mercedes 1:23,169 +1,404 79 lágy
7. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:23,709 +1,944 39 lágy
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:24,494 +2,729 51 közepes
9. Nico Hülkenberg Renault 1:24,784 +3,019 57 közepes
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:24,852 +3,087 29 lágy
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:26,841 +5,076 72 közepes
/m4sport/