Sokat javult a gumihelyzet az elz vekhez kpest, m az j Pirellikkel mgis nehezebb boldogulni. Ez az erviszonyok s a bajnoki kzdelem szempontjbl is meghatroznak bizonyult eddig. A Ferrari mindenkit fellmlt – vajon Sebastian Vettelnek ksznheten?
A Pirelli annak rdekben is vltoztatott az abroncsain 2017-re, hogy ne vdoljk tbbet azzal, tlsgosan meghatrozzk a versenyek kpt. Sok panasz rkezett az elmlt pr szezonban a versenyzk s csapatok rszrl annak kapcsn, hogy a knnyen tlmeleged, nehezen munkra brhat gumik ellehetetlentik a tbbi aut kvetst, sprolsra knyszertik a rsztvevket, s ezltal mesterklt mdon generlnak taktikai, tempklnbsgeket vagy ppen elzseket.
Az olasz gumicg 2017-re kevsb rzkeny gumikkal llt el. Trekvsvel a jelek szerint rszben clt rt: Bahreinben is bebizonyosodott, a jelenlegi keverkek alkalmasak arra, hogy egy versenyz hossz krkn keresztl autzzon ellenfele szlrnykban anlkl, hogy teljesen tnkretenn ezzel abroncsait.
A Mercedes s a Red Bull a kt vglet – a Ferrari kzpen
Mgsem llthat, hogy a Pirellik ne lennnek tovbbra is meghatrozak a htvgk s az erviszonyok alakulsa szempontjbl. St, az els hrom nagydj azt mutatja, nagyon is meghatrozak!
A Mercedesnl mr Melbourne-ben elismertk, nem igazn rtik mg az j papucsokat, s br azt gondoltk, akkori veresgk utn megtanultk a leckt, Bahreinben kiderlt: egyltaln nem. A Ferrarival szemben elszenvedett jabb veresgk egyik f okt ppen az ellenfelknl rosszabb gumikezelsk jelentette. A szuperlgy gumival olyannyira nem boldogultak, hogy Lewis Hamilton annak ellenre a lgyat kapta utols etapjra is, hogy nagy felzrkzs vrt r, melyben a gyorsabb szuperlgyak elmletben nagyobb segtsgre lehettek volna. Csakhogy a Mercedes flt a piros abroncsoktl, mivel Valtteri Bottas is csak szenvedett rajtuk els kt etapjn.
A gondot ezttal a hts gumik tlmelegedse jelentette, melyrl mrnkeik azt gondoltk, nem okozhat problmt. „A Ferrari mskppen brja munkra a gumikat. Mi azt hittk, Melbourne utn megrtettnk mindent. Az aszfalt hmrsklete nem volt olyan elkpeszten magas a bahreini versenyen. Biztonsgban reztk magunkat. A valsg mgis mskpp festett. Vettel egyszeren jobb volt a szuperlgy gumikon” – ismerte el a Mercedes egyik mrnke az Auto Motor und Sportnak.
A nmet szaklap elemzsben rdekes megllaptst tett. Az eddigi versenyek alapjn a csapatokat hrom kategriba lehet sorolni. A Mercedes s a Renault gyorsan munkra brja a gumikat egy krn, de a versenytvon rendre meggylik a bajuk a tlmelegedssel. Elbbi grdnak a legpuhbb keverkek szoktak gondot okozni, a francik helyzete ennl is rosszabb.
A msik vgletet a Red Bull, a Force India s a Sauber kpviseli. Mindhrmuk autja nehezen melegti fel az abroncsokat, de a nehz aut s a nagyobb meleg segtsgkre van, s versenytvon kmletesebbek is a Pirellikkel. Daniel Ricciardo Bahreinben rvid id alatt vesztett sok pozcit a biztonsgi aut tvozsa utn, csak mert a lgy keverke rendkvl lehlt a visszafogott temp mellett, s krkbe telt neki flmelegteni azt. Csapata ezzel szemben a megelz kt versenyen azt is megengedhette magnak (valjban nem is igazn vlaszts krdse volt…), hogy a Mercedeshez s a Ferrarihoz kpest eggyel puhbb keverket hasznljon, nluk azok is kibrtk a meghatrozott tvot.
A kt csoport kztt a legjobb gumikezelk tallhatk: a Haas, a Toro Rosso, a Williams – de mindenekeltt a Ferrari. k viszonylag stabil teljestmnyre kpesek az idmrn s a versenyen egyarnt. „Nincsenek gumigondjaink, mindegy, mennyire meleg vagy hvs van, vagy hogy milyen gumitpust hasznlunk” – llaptotta meg Felipe Massa. Egy kilengse ennek ellenre azrt volt a Williamsnek: Knban a hvs idben egyszeren kptelenek voltak munkra brni a kzepes keverket. „Ott hibt kvettnk el a gumivlasztssal. A kemny gumik nagyon lehltek a biztonsgi aut mgtt, s Sanghajban egyszeren tl hideg volt” – magyarzta. De azt is hozztette mg: „A kzepes gumikkal nem lehet mit kezdeni. Arra csak a Ferrari kpes.”
Tny, a Scuderia idn valamit nagyon eltallt a gumikezels tern. Mr a tli teszteken ltszott, nekik teljesen mindegy, milyen tpust hasznlnak, brmelyikbl kihozzk a maximumot. Az is lthat volt, hogy mikzben a hossz etapokon mg a Mercedes is sokat bizonytalankodik a kanyarokban, k minden krlmnyek kztt stabilak. A gumik viselkedse szempontjbl ez fontos: Lewis Hamiltonk a sok csszklssal csak tovbb melegtik az amgy is tlhevlt gumikat, s ezzel olyan spirlba kerlnek, melybl csak egy korbbi kills vagy egy eltr gumivlaszts jelentheti a kiutat.
Mindkett tmadsi felletet knl a Ferrari szmra.
A versenyzkn is mlik
Klnbsgek a gumihasznlat tern azonban nemcsak a csapatok, a versenyzk kztt is vannak. Bahreinben a Mercedesnl ez is lesen kirajzoldott. Valtteri Bottas hiba szerezte meg a pole-t, vasrnap kptelen volt lpst tartani Lewis Hamiltonnal – a gumik miatt.
Az els etapjt ugyan a kerkmelegts problma miatti tl magas guminyoms tette tnkre, mrnkei szerint nem ez volt a dnt szmra. s ezt az is bizonytja, hogy a folytatsban sem ment neki sokkal jobban a gumikezels. „Valtteri els etapos problmja elg egyrtelm volt” – nyilatkozta Toto Wolff, hozztve, hogy gumigondjai ettl fggetlenl a tbbi etap sorn is voltak. „Valtteri autjn egyszeren kptelenek voltunk mkdsre brni ket. Volt, hogy nagyon gyors volt, mskor nem volt meg a tempja. Mg ki kell elemeznnk, mirt. A belltsok tern nem volt nagy klnbsg. Vlheten inkbb arrl van sz, ahogyan elrik a gumik mkdsi tartomnyt, s ahogyan benne tartjk azokat.”
Br a Pirelli elzetesen azt grte, ez idn knnyebb lesz, mra kiderlt, valjban nehezebb vlt. A Mercedes mrnkei szerint a jelenlegi papucsok mkdsi tartomnya nagyjbl 20 Celsius-fokkal szkebb, mint 2016-ban volt, s ez tbbek kzt nekik, de a Red Bullnak is tlsgosan szk ahhoz, hogy egyenletes teljestmnyt tudjanak nyjtani. „Ha egyszer tl gyors vagy tl lass vagy velk, mr el is felejtheted a j krt” – mondta a gumimelegts nehzsgrl Romain Grojsean.
Az csapata mr kitallt egy mdszert a problma idmrs megoldsra: a Haas rendszerint resjratokban, tiszta plyra kldi ki versenyzit a megfelel bemelegt kr rdekben. „Bahreinben tkletes bemelegt krt futhattam, se elre, se a visszapillantba nem kellett nznem. s amikor nekivgtam a gyorskrmnek, a gumik tkletes tartomnyban voltak. Ez tbb idnyeresget jelent, mint amennyit elvesztek a korbbi kimenetellel” – magyarzta.
Vettel jelenti a Ferrari legnagyobb elnyt?
A gumimelegts folyamatt persze szmos tnyez befolysolja: a hmrsklet, a kanyartpusok s a gumikra hat terhels, a gumitpusok s az egyes autk ltal elrt leszorter is. A tervezsi filozfik s vezetsi stlusok kztti klnbsgekkel egytt az egyenlet tlthatatlanul sok ismeretleness vlik.
A folyamatos alkalmazkods pedig ltfontossgv. s ez az a tulajdonsg, ami a Ferrarit jelenleg kiemeli a meznybl – mg a Mercedeshez viszonytva is. s ami annyira kiegyenslyozott, magabiztoss teszi ket.
Korbbi versenyzjk, Stefan Johansson gy vli, ez nem csak terveziket dicsri, hanem Sebastian Vettelt is. A svd gy ltja, a ngyszeres bajnok kulcsszerepet jtszik feljavulsukban. „A Ferrari tempja nem derlt gbl villmcsapsknt jtt, gyorsak voltak a teszteken, s aztn egybl gyorsak voltak Melbourne-ben is. Jelenleg gy fest, az vk a legjobb gumikezels a meznyben – legalbbis Vettellel” – llaptotta meg blogjn.
Majd azt is kifejtette, miben ltja Vettel titkt. „Egy tavalyi megjegyzsemre utalnk vissza, amikor azt mondtam, lefogadom, hogy a Ferrari elnyt fog kovcsolni abbl, hogy Vettel hajland volt meghatroz szerepet vllalni a Pirellivel folytatott tesztekbl, melyek az idei gumikat ksztettk el. volt az egyetlen, aki nem sajnlta az idejt erre. Akkoriban azt mondtam, lefogadom, hogy ez elny lesz szmra, s most gy tnik, az is.”Johansson arra utalt ezzel, hogy Vettel a mlt vben minden versenyztrsnl tbb krt teljestett a Pirellivel, mikzben a Mercedes s a Red Bull kt versenyzje nem is igen folyt bele a munkba, csak egy-egy tesztnapon ltek autba – Lewis Hamilton akkor is csak pr krt ment, mivel idpazarlsnak rezte a gyakorlst.
A volt versenyz szerint nem volt az: Vettel szerinte bizonyos fokig irnyt is mutatott a fejlesztsekben, s most ebbl profitl. „Nem is rtem, ms versenyzk mirt nem akartk ezt. Ha van egyszer mdja az elnyszerzsnek, az biztosan a gumik megrtse, s mg jobb, hogy ilyenkor hathatsz arra, milyen abroncsokat gyrtsanak. Ezrt volt olyan sikeres Michael Schumacher is. Egsz napokat tlttt krzssel Fioranban, amikor a Ferrari a Bridgestone-gumikat hasznlta, s vgl az eredmny egy teljesen a vezetsi stlusra szabott gumi lett. Mindenki ms nehezen tudta munkra brni ket, neki viszont tkletesek voltak” – hvta fl a figyelmet.
„Minden gumigyrt ms filozfia szerint pti fel a gumikat a klnbz sorozatokban, s ha erre a filozfira lehet rhatsod, ha tanulhatsz apr trkkket az ltaluk gyrtott gumik hasznlatrl, az nagy elny lehet. Ezzel magabiztossgra teszel szert, mellyel mindig tmadhatsz a kanyar minden pontjn, s ennek megfelelen llthatod be az autdat is. Taln csak kis klnbsget jelent, de lehet, hogy pont ez kell ahhoz, hogy nyerni tudj. Ez j Vettel szmra, s nagy kr, hogy senki ms nem ktelezte el magt gy a tesztek irnt.”
Magabiztossgbl Vettel s a Ferrari sem szenved hinyt idn – agresszv taktikik is erre pltek, s ennlfogva gyzelmeiknek is ez jelentette az alapjt.
s ezt mr a Mercedes is rzi. A bajnoki cmvdk a bahreini ktnapos tesztet jabb veresgk utn teljes egszben a gumik megrtsnek szenteltk. Idelis krlmnyeket biztostott nekik erre a sivatagi hsg, mely komoly prbnak tette ki a Pirelliket. Hamilton s Bottas szorgosan rtta is a krket. ltalban 6-8 krs etapokat futva prbltk felmrni, milyen aprsgok milyen mdon hatnak a gumik viselkedsre, s oldhatjk meg eddigi gondjaikat.
Kulcskrds ez most szmukra, munkjuk sikere pedig bajnoksguk alakulst is meghatrozhatja.
/m4sport/