Mercedes-uralommal és Ferrari-leállással indult a barcelonai hétvége. Lewis Hamilton máris gyorsabb a tavalyi pole-időnél, Sebastian Vettel délelőttje nem volt zökkenőmentes. Fernando Alonso pedig csak két kanyart teljesített…
Csak két hét telt el az utolsó verseny óta, a Forma–1 mezőnye mégis teljesen megújulva érkezett Barcelonába. A legtöbb csapat fejlesztésekkel fölszerelt autót küldött pályára a pénteki első szabadedzésen. De nem csak technikai téren láthattuk újdonságokat: most mutatkoztak be először az FIA által kért nagyobb rajtszámok és a versenyzői névfeliratok is.
Előzetesen a legnagyobb érdeklődéssel a Red Bull autóját várták. A héten a holland médiában elterjedt a pletyka, Adrian Newey egy teljesen új versenygépet alkotott, ám már csütörtökön kiderült, szó sincs erről. Az osztrákok gépén valóban sok újdonság tűnt föl – többek közt az oldalsó légterelők rendszere lett bonyolultabb –, ám ezek alapján még azt is túlzás lenne állítani, hogy B-autóval rukkoltak elő.
Még csak új töréstesztet sem kellett teljesíteniük – szemben a Mercedesszel, amely valóban alaposan átalakította W08-asát, melynek legszembetűnőbb változását az új, keskenyebb orr jelentette. Az első másfél órában igencsak jól muzsikált a megújult Ezüstnyíl. A Ferrarinál eközben az oldaldobozok körüli részt dolgozták át, továbbá egy új, kételemű T-szárny is feltűnt a cápauszonyuk végén.
A szabadedzés elején valamennyi versenyző az idén eddig még nem látott, narancsszínű jelölésű kemény keverékeken hajtott ki a garázsból. „Semmilyen tapadás nincs” – jelentette Kevin Magnussen, akit mérnöke azzal nyugtatott, hogy hamarosan megszabadulnak a senki által sem szeretett gumitól. Több versenyző is jelezte a hétvége előtt, nem tetszik neki, hogy a Pirelli ezt a típust szállította Barcelonába, s azt is, hogy az első edzésen túl nem is igazán tervezik használni azt. A gyakorlás első fele mégis ezekről szólt – az első garnitúrát már elhasználták, a második bevetése pedig erősen kérdéses…
Fernando Alonso McLarenje is ezen a keveréken futott ki – előbb a pályára, aztán a bukótérbe. A spanyol hétvégéje hasonlóan kezdődött, mit a legutóbbi versenye: első bemelegítő körében máris a pálya szélén találta magát. Blokkoló, füstölő kerekekkel csúszott oda a kettes kanyarból kijövet, ám nem egyszerű kicsúszásról volt szó. „Motorhiba” – jelezte csapatának.
Azok után, hogy csütörtökön kijelentette, „teljességgel elfogadhatatlannak” tartja, hogy a McLaren utóbbi két versenyén egyik autójával még a rajtig sem jutott el, sejthetjük, mire gondolhatott, miközben fölpattant az őt a boxba visszaszállító robogóra. Nem sokkal később már „utcai” ruhában tűnt föl a boxutcában – edzése másfél kanyar után véget ért. Aztán a hírek szerint visszatért hotelszobájába…
A virtuális biztonsági autós fázist követően nem telt el sok idő, és egy újabb világbajnok került bajba. A bajnoki éllovas, Sebastian Vettel kormányozta félre Ferrariját a célegyenesben, a boxutca kijáratához. „Váltóhiba” – mondta a rádióba, miközben a pályabírók visszatolták őt a boxutcába. Az utolsó kanyarból kigyorsítva kapcsolt volna 6-os fokozatba, amikor gépe egyszerűen üresbe kapcsolt.
Később arról érkeztek hírek, hogy valójában a hátsó kerékkel adódtak gondok. Vettel mindenesetre fél óra kényszerszünet után már újra az autójában ült.
Csapattársa, Kimi Räikkönen eközben gond nélkül körözött, s fél óra elteltével még az élen is állt. 1:24,691 másodperces idejét a kemény gumin futotta, ám a két Mercedes hamar hátrébb szorította őt. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas egymást váltogatták az élen. Előbb a brit, aztán a finn volt a gyorsabb pár ezreddel, az első etapjuk után 83 ezreddel a háromszoros világbajnok volt a gyorsabb. A legjobb ideje 1:23,531 volt – szintén a kemény gumin –, Räikkönen lemaradása 0,8 másodperc volt.
A pluszgumik visszaadásának idején Felipe Massa volt a legjobb a két élcsapat mögött. A brazil már másodpercen kívül volt Hamiltonhoz képest, és közel fél másodperccel volt gyorsabb Daniel Ricciardónál – viszont ő ekkor már a közepes gumin körözött, a mezőnyből elsőként. Mögöttük Ocon, Pérez, Magnussen, Grosjean és Hülkenberg alkotta az első 10-et.
A nem hivatalos szünetben a Red Bull garázsára irányult a figyelem. Daniel Ricciardo autójánál megjelent Adrian Newey és Paul Monaghan főmérnök is, akik mind az autó hátulját vizslatták. Az új hátsó szárny véglapjával adódott probléma, ami némi csúszást eredményezett az ausztrál programjában.
Max Verstappen gépe ezzel szemben gond nélkül működött. A holland 40 perccel a leintés előtt már a közepes gumikon hajtott ki a garázsból, és 1:22,706 másodperces köre jelezte, jelentős tempókülönbség van a kemény és a közepes típus között.
Ekkor már Vettel is újra a pályán volt, s első mért körével ideiglenesen át is vette a vezetést a közepes gumin. Aztán érkezett a két Mercedes is – ugyanezen gumitípuson –, és már 1:21,5-ös időket autózott. Ahogy az első etapokon, úgy ezúttal is Bottas volt a gyorsabb a pálya első szektorában, Hamilton pedig a második kettőben. A brit minimális, 0,029 másodperces előnnyel, 1:21,521-es idővel vezetett.
Mögéjük harmadiknak a sikánnál egyszer kicsúszó Räikkönen zárkózott föl, hátránya közel 1 másodperc volt. A negyedik helyre szoruló Vettelt a két Red Bull követte, Ricciardo a korábbi fennakadás után 0,4 másodperccel maradt el csapattársától, ám a legjobb idejét hozó etapja után már nem láthattuk viszont – 10 perccel a leintés előtt már ki is szállt autójából.
Hátrébb a két Haas továbbra is őrizte top 10-es helyét, ám az újításokat elsőként megkapó Kevin Magnussen 7 perccel a vége előtt a kavicságy mellett parkolta le autóját a 4-es kanyarnál. Vélhetően váltógondok miatt csúszott ki.
A dán mögé Nico Hülkenberg zárkózott föl a 9. helyre. A másik Renault ezzel szemben szétszedve állt az emelőn a garázsban. Szergej Szirotkinnak nincs szerencséje: szocsi leállása után ezúttal is csak 10 kör jutott neki, és ismét vízszivárgás miatt kellett idő előtt befejeznie a gyakorlást. Csak az idő nélkül maradó Alonsót előzte meg. A legjobb tízbe még Carlos Sainz került be, a Williams ezúttal eltérő programot futott, s Felipe Massa is csak a 14. pozícióban zárt, míg Lance Stroll 18. lett.
A Forma–1-es program a második szabadedzéssel folytatódik, melyet 13:55-ös műsorkezdéssel élőben közvetít az M4 Sport és az M4 Sport.hu.
Spanyol Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:21,521 28
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:21,550 +0,029 30
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:22,456 +0,935 24
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:22,600 +1,079 23
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:22,706 +1,185 22
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:23,084 +1,563 17
7. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:23,670 +2,149 22
8. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:23,758 +2,237 23
9. Nico Hülkenberg Renault 1:23,993 +2,472 24
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:24,004 +2,483 21
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:24,188 +2,667 23
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:24,324 +2,803 22
13. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:24,400 +2,879 24
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:24,618 +3,097 34
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:24,642 +3,121 18
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:24,966 +3,445 23
17. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:25,182 +3,661 24
18. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:25,919 +4,398 34
19. Szergej Szirotkin Renault 1:26,293 +4,772 10
20. Fernando Alonso McLaren-Honda idő nélkül ------- 1
/m4sport/