Red Bullok az első két helyen az azerbajdzsáni nyitányon! Az edzést a hibázó Sergio Pérez miatt lendült piros zászló törte derékba.
Ultramodern épületek és középkori kőfalak, az év leghosszabb padlógázos és legkeskenyebb pályaszakasza – a naptár egyik legellentmondásosabb helyszínére érkezett a Forma–1 mezőnye. A 28 méterrel a tengerszint alatt fekvő Baku utcai versenypályája ötvözi az előző két, egymástól teljesen különböző versenyhelyszín sajátosságait, és amolyan Monacónak álcázott Monzaként állítja dilemma elé a mérnököket az autó beállítása terén. Választásra kényszerítve őket: leszorítóerő vagy magas végsebesség?
Ahány csapat, annyi helyzet, annyiféle vélemény. Több résztvevőnél tűntek fel a Kanadában, Spában vagy akár Monzában használatos hátsószárnyak, és az sem véletlen, hogy többen aerodinamikai mérésekkel kezdték a munkát a korábbi időzóna ellenére a megszokottnál egy órával később kezdődő pénteki első szabadedzésen. Köszönhetően a helyi idő szerint 14 órás rajtnak, a levegő hőmérséklete már a 30 Celsius-fokot közelítette, míg az aszfalt 54 fokos volt.
Az első mért időket a két Haas jegyezte, később a két Williams csatlakozott hozzájuk, a mezőny viszont csak később kezdett el igazán mozgolódni. A legjobbak közül Sebastian Vettel tűnt fel elsőként az első félóra végén, a lágy gumikon. Első köreiben elkövetett kisebb hibákat, de ezzel nem volt egyedül. A bukótérben járt többek között Felipe Massa, Kimi Räikkönen és Jolyon Palmer is.
Az első 30 perc Massa vezetésével telt le, a brazil 1:46,907 másodperc alatt ért körbe a 6 kilométeres pályán. Vettel fokozatosan lopakodott közelebb hozzá, de elé kerülnie első etapján nem sikerült. A Mercedesnek igen. A csapatnál Lewis Hamilton kezdett nagyobb lendülettel, aki 7. körében már 1:45,5-nél járt, azaz máris 1 másodperccel gyorsabb volt, mint egy éve, és tekintélyes, 0,8-es előnnyel átvette a vezetést az ideiglenesen élre ugró Sergio Péreztől. Valtteri Bottas eközben egy megpördüléssel, később pedig egy „falpuszival” irányította magára a figyelmet.
Az edzés lassan csordogáló első „félidejének” végén a kanadai győztes Pérez, Verstappen, Massa, Ocon, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen és Magnussen előtt vezetett – a legjobb tízben a közepes gumit használó két Red Bullon kívül mindenki a lágy papucsokon futotta idejét. A mezőny második felében a McLarenek és Lance Stroll is az ultralágyakat próbálgatta, a két Toro Rossónak pedig még nem volt mért ideje. Mint kiderült a faenzaiakat nem műszaki hiba hátráltatta, az előre tervezett aerodinamikai mérések (új vezetőszárnyuk van) oltárán mondtak le a körözésről.
A perceken át tartó tétlenséget ismét a Haasok törték meg, aztán Max Verstappen már a szuperlágy gumikon hajtott a pályára. Minimális, 0,088 másodperces előnnyel állt vele az élre, ám egy hűtő kört követően már 1:44,762-t, aztán 1:44,410-et ért el.
Hiába voltak ekkor pályán a Mercedesek is, Hamilton és Bottas hosszabb szuperlágyas etapja során 1 másodpercen kívül rekedt a hollandhoz képest. Eléjük Ricciardo (+0,470), a használt lágy gumikon hajtó Vettel (+0,557) és Pérez (+0,988) is befurakodott.
A Ferrari egyébként egy hosszabb szünet után tűnt föl újra a pályán. Pontosabban a pályán és a bukótérben. Vettel előbb a 8-as kanyart egyenesítette ki, majd miután megállt, bal visszapillantójáról nagy nyugalommal távolított el egy ráakadó szemetet. Aztán a 3-as forduló bukóterében is járt. „Kiegyenesítettem a hármast. Forgalomba kerültem” – adott magyarázatot csapatának. Nem sokkal később a 9. helyen álló Räikkönen is megvizsgálta a bukótér minőségét.
Az ő hibájuk viszont semmi sem volt ahhoz képest, amit Pérez 20 perccel a leintés előtt követett el a pálya legkeskenyebb szakaszán. A középkori városfal bástyájának tövében, a balosban egy Hamilton tavalyi időmérőjét idéző manővert mutatott be: túl agresszíven gyorsított ki, a belső íven lévő kerékvető megdobta Force Indiáját, mely jobb első kerekével a falnak ütközött, majd letört darabjai mellett pihent meg.
A rózsaszín autó piros zászlót csalt elő, miután eltorlaszolta a pályát. A silverstone-iakat az vigasztalhatta, hogy csak egy pénteki váltó volt az autójukban, tehát az esetleges csere miatt nem kellett aggódniuk.
A takarítás közel negyed óráig tartott, így amikor a boxutca végén újra zöldre váltott a lámpa, már csak 6 percük maradt a versenyzőknek. Az éllovas Verstappent és a műszaki gondokkal szembesülő Jolyon Palmert kivéve mindenki ki is hajtott.
Pár vezetői hibát még láthattunk, a sorrendben jelentős változást viszont már nem. Az első szabadedzés kettős Red Bull-sikert hozott, ami egy erőpályán biztató kezdés az osztrákok számára. Verstappen közel fél másodperccel volt gyorsabb csapattársánál, a bajnoki címért harcolók közül a lágy gumin futó Vettel a 3., Hamilton az 5. helyen végzett.. A legjobb tíz közé Bottas, Ocon, Massa, Räikkönen és Kvjat fért be, a Mclareneknél ezúttal a 15.-ként záró Stoffel Vandoorne volt a gyorsabb, a sort pedig a két Sauber zárta.
A bakui program délután folytatódik, a második szabadedzést 14:55-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetíti.
Azeri Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,410 19
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,880 +0,470 22
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,967 +0,557 20
4. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:45,398 +0,988 16
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:45,497 +1,087 16
6. Valtteri Bottas Mercedes 1:45,737 +1,327 19
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:45,752 +1,342 24
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:45,968 +1,558 25
9. Kimi Räikkönen Ferrari 1:46,000 +1,590 18
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:46,617 +2,207 11
11. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:46,649 +2,239 28
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:46,721 +2,311 23
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:46,837 +2,427 22
14. Nico Hülkenberg Renault 1:47,217 +2,807 21
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:47,446 +3,036 22
16. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:47,501 +3,091 13
17. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:47,551 +3,141 20
18. Jolyon Palmer Renault 1:47,525 +3,115 15
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:49,048 +4,638 19
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:49,937 +5,527 21
/m4sport/