Az F1 top 10 utolsó körös győzelme
A Formula-1 61 éves története során sok meglepő győzelem született már, az Auto123 most az utolsó körben, vagy körökben megnyert, vagy elvesztett győzelmek között válogatott.
1. Monacói Nagydíj 1982: A futam utolsó szakaszában egy kis eső okozott káoszt a slick abroncsokkal közlekedő mezőnyben. Ennek köszönhetően az első helyen álló pilóta személye az utolsó körben négyszer változott! Didier Pironi (Ferrari) és Andrea de Cesaris (Alfa Romeo) autójából az üzemanyag fogyott el, Derek Dalynek (Williams-Ford) pedig a sebességváltója adta meg magát, így a nevető negyedik, Riccardo Patrese (Brabham-Ford) szelte át elsőként a célvonalat, megszerezve ezzel pályafutása első futamgyőzelmét.
2. Japán Nagydíj 2005: A versenyt Giancarlo Fisichella (Renault) vezette, de a 17. helyről induló Kimi Raikkönen (McLaren-Mercedes) szélvészként közeledett hozzá. Az utolsó körre már úgy fordultak rá, hogy csak századok választották el őket egymástól. Az utolsó kőr első kanyarjában aztán kerék a kerék elleni csatában dőlt el az első hely sorsa, amikor is a finn a külső íven körbeautózta az olaszt megszerezve ezzel pályafutása 9. futamgyőzelmét.
3. Olasz Nagydíj 1971: Az utolsó körben még öt pilóta harcolt a győzelemért! A sprintversenyt végül 0,01 ezredmásodperccel Peter Gethin (BRM) nyerte Ronnie Peterson (March-Ford) előtt, de az 5. helyen célba érő Howden Ganles (BRM) hátránya sem volt több mint 0,61 ezredmásodperc!
4. Európa Nagydíj 2005: A futamon a bajnoki címért is csatázó Fernando Alonso (Renault) és Kimi Raikkönen (McLaren-Mercedes) küzdött a győzelemért. A versenyt vezető finn a spanyol részéről rá nehezedő nyomás alatt többször is elfékezte az első gumiabroncsát (ebben az évben nem volt megengedett a kerékcsere a futamok alatt), az erősödő vibráció következtében pedig az utolsó körben kiszakadt a McLaren első felfüggesztése, ami miatt Raikkönen a kavicságyban kötött ki, míg Alonso megnyerte a futamot.
5. Kanadai Nagydíj 2011: A kaotikus esős futamon miután hatszor járt a bokszban Jenson Button (McLaren-Mercedes) a hajrában a második helyen találta magát a futamot a rajt óta vezető Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) mögött. A gyorsan közeledő angol tempóját azonban Vettel már nem tudta tartani, így az utolsó körben hibázott a nedves aszfalton, Button pedig az élre állva megnyerte a Kanadai Nagydíjat.
6. Spanyol Nagydíj 2001: A versenyt Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes) vezette Michael Schumacher (Ferrari) előtt, de a futam utolsó körében a McLaren kuplungja megadta magát, így a finn a pálya szélén, míg Schumacher a dobogó tetején fejezte be a versenyt.
7. Dél-Afrikai Nagydíj 1978: A futamot a francia Patrick Depailler (Tyrrell-Ford) vezette, de kezdett kifogyni az üzemanyagból, a francia pilóta azonban nem adta fel és a verseny utolsó kanyarjában hatalmas csatát vívott Ronnie Peterson Lotusával, de a győzelmet nem sikerült megvédenie, így végül Peterson fekete-arany Lotus 78-a szelhette át elsőként a célvonalat.
8. San Marinói Nagydíj 1982: A hírhedt csata a Ferrari csapat két pilótája Gilles Villeneuve és Didier Pironi között zajlott. Villeneuve az utolsó körökben visszavett egy kicsit, hogy üzemanyagot spóroljon, Pironi azonban ezt az előzetes megállapodás ellenére kihasználva az utolsó körben előzte meg a kanadai pilótát. Villeneuve ezt követően már soha többet nem beszélt a francia csapattársával.
9. Magyar Nagydíj 1997: A váratlanul jól működő Bridgestone gumiknak köszönhetően Damon Hill egy Arrows-Yamahával vezette a versenyt a Goodyear-os élcsapatok előtt. A verseny vége előtt három körrel azonban az Arrows hidraulikája kezdte megadni magát, így a győzelem Jacques Villeneuve (Williams-Renault) ölébe hullott, míg Hill a második helyen csorgott be a célba.
10. Kanadai Nagydíj 1991: Nigel Mansell (Williams-Renault) magabiztosan haladt a győzelem felé egészen addig, míg az utolsó körben már az ünneplésen gondolkodó angol a hajtűkanyarból kifelé jövet túl alacsonyra engedte esni a motor fordulatszámát, miközben már a rajongóknak integetett, a dadogó Renault motorba pedig ezt követően már nem lehetett életet lehelni, így a futamot végül Nelson Piquet (Benetton-Ford) nyerte, míg az út szélén lerobbant Mansellnek be kellett érnie a 6. hellyel.
/formula/
|