A yallaf1 újságírója, Daniel Chalmers arra keresi a választ, hogy az elmúlt nagydíjakon egyre inkább az első számú erővé váló McLaren valóban képes lehet e legyőzni a bajnokságot nagy fölénnyel vezető Red Bullt és Sebastian Vettelt a bajnokságból még hátralévő 8 nagydíjon.
Sebastian Vettel 85 pontos előnyének tudatában úgy gondolhatjuk, hogy a világbajnoki küzdelem már véget ért, míg a konstruktőri cím esetében talán még van mit keresnie a wokingi alakulatnak. A Formula-1-ben azonban soha se mond, hogy soha, már csak annál is inkább ne, mert a következő pályák talán leginkább a McLaren csapatnak kedvezhetnek.
A McLaren a konstruktőri ponttáblázaton jelenleg 103 pontos hátrányban van a Red Bullal szemben, egy futamon egy kettős győzelem esetén 43 pontot lehet szerezni, ez azt jelenti, hogy a hátralévő 8 futamon összesen 344 pontot szerezhet egy csapat. Míg Sebastian Vettel előnye 3,4 futamgyőzelemnyi, a Red Bull előnye csak 2,4 futamgyőzelemnyi (amennyiben kettős győzelemmel számolunk), így a McLaren számára a konstruktőri világbajnoki cím sokkal inkább elérhető lehet, mint az egyéni világbajnoki cím.
Chalmers szerint a McLaren esélyéit egyáltalán nem szabad leírni, mert az elmúlt futamok megmutatták, hogy a csapat minden tekintetben egy szinten van a Red Bullal. Sőt időjárástól és pályától függetlenül a Német és Magyar Nagydíjon aratott győzelmükkel azt is megmutatták, hogy versenytempó dolgában talán egy kicsivel erősebbek is a Red Bullnál. A McLarennél az egyetlen kérdés, hogy magas hőmérséklet mellett mire lesznek képesek, hiszen legutóbb Valenciában az abroncsok túlmelegedése miatt szenvedtek. A csapat technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint azonban ezzel nem lesz gond. „Mi biztosak vagyunk benne, hogy megoldottuk (ezt a problémát), de természetesen ezt addig nem jelenthetjük ki, amíg valójában nem kerülünk újra ugyanolyan helyzetbe.”
A csapat azonban bizakodhat, hiszen a Magyar Nagydíjon, egy olyan pályán tudták legyőzni a Red Bullt, ami papíron a Red Bull pályája volt. A hosszú egyeneseket nélkülöző, közepesen gyors kanyarokban elméletileg a Red Bull kifinomult aerodinamikájának kellett volna uralkodnia. Ez az elmélet pedig tavaly bizonyítást nyert, amikor a Red Bull az időmérőedzésen 1,726 ezredmásodperccel verte a McLarent, idén azonban a McLaren lemaradása 0,163 ezredmásodperc volt csupán, a futamon pedig egyértelműen az MP4/26-os csomagja volt az erősebb. Chalmers szerint levonhatjuk tehát a következtetést, hogy ha a McLaren egy olyan pályán tudta legyőzni a Red Bullt, ami elméletileg a Red Bullnak kedvezett, akkor nincs ok arra, hogy azt feltételezzük, hogy a McLaren ne tudna a többi a szezonból még hátralévő pályán is harcba szállni a Red Bullal. A McLaren pedig általában jól és gyorsan fejleszt, így a nyers tempó dolgában mindenképpen ott lehetnek a Red Bull nyakában, ráadásul a wokingiak a Belga Nagydíjra jelentősebb fejlesztésekkel is készülnek, miközben a spá-i pálya amúgy is inkább a McLaren, mint a Red Bull felségterülete lehet. Mivel pedig a szabályok nem fognak jelentősen megváltozni a 2012-es szezonra, így az év végéig tartó erőltetett fejlesztés egyáltalán nem szerencsejáték, hiszen azt jövőre is fel lehet majd használni, így a McLaren nem kerül majd olyan helyzetben, mint 2008-ban, amikor a bajnoki cím érdekében mindent megtett csapat e miatt 2009-ben hátrányba került.
A következő két nagydíj a Spá-ban és Monzában rendezett Belga és Olasz Nagydíjakon pedig különösen erős lehet majd a McLaren, viszont a motorerő tekintetében kihívásokkal küzdő Red Bullnak igazi kínszenvedés lehet a gyors spá-i és monzai pálya. Ráadásul a Red Bull nem csak a Renault motorok ereje miatt kerülhet hátrányba a Mercedes és a Ferrari erőforrásaival szemben, hanem a KERS rendszere miatt is, amely még mindig nem olyan erős és megbízható, mint a McLaren által is használt Mercedes rendszer. Mark Webber ezt el is ismerte a BBC-nek írt cikkében. „Mi tudjuk, hogy mely területeken kell dolgoznunk, és Spá-ban, valamint Monzában biztosan nem leszünk a csúcson.” Spában az első szektor a La Source-tól az Eau Rouge-on és a Kemmel egyenesen át a Les Combes-ig 1,8 kilométer hosszú padlógázás szakasz, akárcsak a harmadik szektor a Stavelot és a buszmegálló között, így csak a középső szektor az, ahol a Red Bull leszorító ereje jelenthet valamit. Tavaly a Red Bull nem szenvedett annyit a spá-i egyenesekben, de ezt csak kompromisszum árán tudták elérni, aminek érdekében a középső szektorban mutatott teljesítményüket áldozták fel, és valószínűleg idén is kénytelenek lesznek megkötni ezt a kompromisszumot a spá-i pályával.
Spá után azonban a Red Bull nem lélegezhet fel, hiszen következik a számukra minden bizonnyal a legnehezebb pálya Monza. Monza ma már egyedülálló a Formula-1-es versenynaptárban, ugyanis az egyetlen minimális leszorító erőt igénylő pálya. A Parabolicától eltekintve egyáltalán nincsenek rajta gyors kanyarok, így a Red Bull nem is igen számíthat az RB7-es felsőbbrendű aerodinamikájára, mert Monzában bizony a végsebesség számít. Az időmérőedzéseken tavaly is csillogó Red Bullok Monzában az időmérőn csak a 4. és a 6. helyet tudták megszerezni és a futamon sem tudtak a dobogóra állni. A Red Bull számára pedig mindenképpen rossz hír lehet, hogy idén nem csak a McLaren és a Ferrari lehet erős Monzában, de a jó végsebességük miatt a Lotus Renault GP és a Mercedes autói is okozhatnak kellemetlen meglepetéseket.
Spá és Monza után a Formula-1 mezőnye megérkezik a monszunba. Monza után öt nagydíjon, különösen Japánban, Koreában és Brazíliában egyáltalán nem zárható ki az eső valószínűsége. A Magyar Nagydíj pedig megmutatta, hogy ilyen körülmények között a McLarennél senki sem tudja jobban felmelegíteni az abroncsokat. Ezért a legnagyobb nyertese néhány esős versenynek minden bizonnyal a McLaren lenne. A McLarennek azonban van még egy másik fegyvere a gumikkal kapcsolatban, mégpedig az, hogy nagyon finoman bánink az abroncsokkal, ez pedig Suzukában jöhet még jól. A hosszú egyenesek miatt a McLaren MP4/26-os versenyautója pedig Koreában, Brazíliában és Abu Dhabiban is nyerő lehet. Mark Webber kiegyensúlyozatlan teljesítménye is a McLaren csapat malmára hajthatja a vizet, legalábbis a konstruktőri ponttáblázaton. Bár az ausztrál pilóta idén mindegyik futamon pontot szerzett az egy 2., az öt 3. a három 4. és a két 5. helye nem tűnik valami stabil teljesítménynek a „mezőny leggyorsabb” autójában.
Mindez azt jelenti e, hogy megismétlődhet a 2006-os szezon, amikor a Ferrari és Michael Schumacher 34 illetve 25 pontos hátrányból (ami akkor 3,4 és 2,4 futamgyőzelemnek felelt meg) kapaszkodott vissza úgy, hogy a bajnokság vége előtt 2 futammal az egyéni ponttáblázaton Fernando Alonso és Michael Schumacher azonos pontszámmal álltak, míg a konstruktőrök között a Renault 1 ponttal vezetett a Ferrari előtt? Nem lehet tudni, de Chalmers szerint egyáltalán nincs kizárva ennek a lehetősége, amihez „csak” annyi kellene, hogy a Red Bull a harmadik erővé csússzon vissza. De ehhez az első lépés az, hogy a McLaren a következő két nagydíjon Spá-ban és Monzában legyőzze a Red Bullt.
/formula/