A yallaf1 jsgrja, Daniel Chalmers arra keresi a vlaszt, hogy az elmlt nagydjakon egyre inkbb az els szm erv vl McLaren valban kpes lehet e legyzni a bajnoksgot nagy flnnyel vezet Red Bullt s Sebastian Vettelt a bajnoksgbl mg htralv 8 nagydjon.
Sebastian Vettel 85 pontos elnynek tudatban gy gondolhatjuk, hogy a vilgbajnoki kzdelem mr vget rt, mg a konstruktri cm esetben taln mg van mit keresnie a wokingi alakulatnak. A Formula-1-ben azonban soha se mond, hogy soha, mr csak annl is inkbb ne, mert a kvetkez plyk taln leginkbb a McLaren csapatnak kedvezhetnek.
A McLaren a konstruktri ponttblzaton jelenleg 103 pontos htrnyban van a Red Bullal szemben, egy futamon egy ketts gyzelem esetn 43 pontot lehet szerezni, ez azt jelenti, hogy a htralv 8 futamon sszesen 344 pontot szerezhet egy csapat. Mg Sebastian Vettel elnye 3,4 futamgyzelemnyi, a Red Bull elnye csak 2,4 futamgyzelemnyi (amennyiben ketts gyzelemmel szmolunk), gy a McLaren szmra a konstruktri vilgbajnoki cm sokkal inkbb elrhet lehet, mint az egyni vilgbajnoki cm.
Chalmers szerint a McLaren eslyit egyltaln nem szabad lerni, mert az elmlt futamok megmutattk, hogy a csapat minden tekintetben egy szinten van a Red Bullal. St idjrstl s plytl fggetlenl a Nmet s Magyar Nagydjon aratott gyzelmkkel azt is megmutattk, hogy versenytemp dolgban taln egy kicsivel ersebbek is a Red Bullnl. A McLarennl az egyetlen krds, hogy magas hmrsklet mellett mire lesznek kpesek, hiszen legutbb Valenciban az abroncsok tlmelegedse miatt szenvedtek. A csapat technikai igazgatja, Paddy Lowe szerint azonban ezzel nem lesz gond. „Mi biztosak vagyunk benne, hogy megoldottuk (ezt a problmt), de termszetesen ezt addig nem jelenthetjk ki, amg valjban nem kerlnk jra ugyanolyan helyzetbe.”
A csapat azonban bizakodhat, hiszen a Magyar Nagydjon, egy olyan plyn tudtk legyzni a Red Bullt, ami papron a Red Bull plyja volt. A hossz egyeneseket nlklz, kzepesen gyors kanyarokban elmletileg a Red Bull kifinomult aerodinamikjnak kellett volna uralkodnia. Ez az elmlet pedig tavaly bizonytst nyert, amikor a Red Bull az idmredzsen 1,726 ezredmsodperccel verte a McLarent, idn azonban a McLaren lemaradsa 0,163 ezredmsodperc volt csupn, a futamon pedig egyrtelmen az MP4/26-os csomagja volt az ersebb. Chalmers szerint levonhatjuk teht a kvetkeztetst, hogy ha a McLaren egy olyan plyn tudta legyzni a Red Bullt, ami elmletileg a Red Bullnak kedvezett, akkor nincs ok arra, hogy azt felttelezzk, hogy a McLaren ne tudna a tbbi a szezonbl mg htralv plyn is harcba szllni a Red Bullal. A McLaren pedig ltalban jl s gyorsan fejleszt, gy a nyers temp dolgban mindenkppen ott lehetnek a Red Bull nyakban, radsul a wokingiak a Belga Nagydjra jelentsebb fejlesztsekkel is kszlnek, mikzben a sp-i plya amgy is inkbb a McLaren, mint a Red Bull felsgterlete lehet. Mivel pedig a szablyok nem fognak jelentsen megvltozni a 2012-es szezonra, gy az v vgig tart erltetett fejleszts egyltaln nem szerencsejtk, hiszen azt jvre is fel lehet majd hasznlni, gy a McLaren nem kerl majd olyan helyzetben, mint 2008-ban, amikor a bajnoki cm rdekben mindent megtett csapat e miatt 2009-ben htrnyba kerlt.
A kvetkez kt nagydj a Sp-ban s Monzban rendezett Belga s Olasz Nagydjakon pedig klnsen ers lehet majd a McLaren, viszont a motorer tekintetben kihvsokkal kzd Red Bullnak igazi knszenveds lehet a gyors sp-i s monzai plya. Radsul a Red Bull nem csak a Renault motorok ereje miatt kerlhet htrnyba a Mercedes s a Ferrari erforrsaival szemben, hanem a KERS rendszere miatt is, amely mg mindig nem olyan ers s megbzhat, mint a McLaren ltal is hasznlt Mercedes rendszer. Mark Webber ezt el is ismerte a BBC-nek rt cikkben. „Mi tudjuk, hogy mely terleteken kell dolgoznunk, s Sp-ban, valamint Monzban biztosan nem lesznk a cscson.” Spban az els szektor a La Source-tl az Eau Rouge-on s a Kemmel egyenesen t a Les Combes-ig 1,8 kilomter hossz padlgzs szakasz, akrcsak a harmadik szektor a Stavelot s a buszmegll kztt, gy csak a kzps szektor az, ahol a Red Bull leszort ereje jelenthet valamit. Tavaly a Red Bull nem szenvedett annyit a sp-i egyenesekben, de ezt csak kompromisszum rn tudtk elrni, aminek rdekben a kzps szektorban mutatott teljestmnyket ldoztk fel, s valsznleg idn is knytelenek lesznek megktni ezt a kompromisszumot a sp-i plyval.
Sp utn azonban a Red Bull nem llegezhet fel, hiszen kvetkezik a szmukra minden bizonnyal a legnehezebb plya Monza. Monza ma mr egyedlll a Formula-1-es versenynaptrban, ugyanis az egyetlen minimlis leszort ert ignyl plya. A Parabolictl eltekintve egyltaln nincsenek rajta gyors kanyarok, gy a Red Bull nem is igen szmthat az RB7-es felsbbrend aerodinamikjra, mert Monzban bizony a vgsebessg szmt. Az idmredzseken tavaly is csillog Red Bullok Monzban az idmrn csak a 4. s a 6. helyet tudtk megszerezni s a futamon sem tudtak a dobogra llni. A Red Bull szmra pedig mindenkppen rossz hr lehet, hogy idn nem csak a McLaren s a Ferrari lehet ers Monzban, de a j vgsebessgk miatt a Lotus Renault GP s a Mercedes auti is okozhatnak kellemetlen meglepetseket.
Sp s Monza utn a Formula-1 meznye megrkezik a monszunba. Monza utn t nagydjon, klnsen Japnban, Koreban s Brazliban egyltaln nem zrhat ki az es valsznsge. A Magyar Nagydj pedig megmutatta, hogy ilyen krlmnyek kztt a McLarennl senki sem tudja jobban felmelegteni az abroncsokat. Ezrt a legnagyobb nyertese nhny ess versenynek minden bizonnyal a McLaren lenne. A McLarennek azonban van mg egy msik fegyvere a gumikkal kapcsolatban, mgpedig az, hogy nagyon finoman bnink az abroncsokkal, ez pedig Suzukban jhet mg jl. A hossz egyenesek miatt a McLaren MP4/26-os versenyautja pedig Koreban, Brazliban s Abu Dhabiban is nyer lehet. Mark Webber kiegyenslyozatlan teljestmnye is a McLaren csapat malmra hajthatja a vizet, legalbbis a konstruktri ponttblzaton. Br az ausztrl pilta idn mindegyik futamon pontot szerzett az egy 2., az t 3. a hrom 4. s a kt 5. helye nem tnik valami stabil teljestmnynek a „mezny leggyorsabb” autjban.
Mindez azt jelenti e, hogy megismtldhet a 2006-os szezon, amikor a Ferrari s Michael Schumacher 34 illetve 25 pontos htrnybl (ami akkor 3,4 s 2,4 futamgyzelemnek felelt meg) kapaszkodott vissza gy, hogy a bajnoksg vge eltt 2 futammal az egyni ponttblzaton Fernando Alonso s Michael Schumacher azonos pontszmmal lltak, mg a konstruktrk kztt a Renault 1 ponttal vezetett a Ferrari eltt? Nem lehet tudni, de Chalmers szerint egyltaln nincs kizrva ennek a lehetsge, amihez „csak” annyi kellene, hogy a Red Bull a harmadik erv cssszon vissza. De ehhez az els lps az, hogy a McLaren a kvetkez kt nagydjon Sp-ban s Monzban legyzze a Red Bullt.
/formula/