Megynk tovbb
K: Sebastian, nyilvn nem ott futottl be, ahol szerettk volna, de csak egy pontra volt szksged s dobogs helyezst rtl el.
Sebastian Vettel: Igen, nehz tudnom, hogy hol is kezdjem. Ilyen hossz vben. Fantasztikus vnk volt. A j dolog az, hogy mg nincs vge. A mai verseny nem volt knny. Azt hiszem nem voltunk olyan gyorsak a lgy gumikon, ahogy azt remltk s gy nehz volt. Elvesztettnk kt pozcit. A vgn, gy vlem nagyon j volt az autnk. Nehz volt Fernandoval. Azt hiszem az v elzst hajtottam vgre Monzban, gy nem hiszem, hogy jra hagyn, hogy megtegyem. De hihetetlen, ers eredmny ez a mai ismt. Itt megnyerni ezt a bajnoksgot lenygz. Nagyon sok mindent akarsz elmondani, de egyszeren nehz mindenre emlkezni. Csak nagyon hls vagyok mindenkinek a csapatban. Nagyon sok embernk van a plyn, de Milton Keynesben is naprl napra nagyon sokan dolgoznak. Nem csak pnteken, szombaton, vasrnap, de htftl pntekig, mindennap, kemnyen munkval ptik mindkt autt s mi pedig harcolunk a pontokrt s a bajnoksgrt. Egy nagyon, nagyon ers pozciban talltuk magunkat s nagyszer, hogy mr most meg tudtuk valstani a clunkat. Nagyon sok ember van s nehz mindenkit nv szerint emlteni, de van egy ember, aki vgig mellettem llt, a szemly, akivel a legtbb idmet tltm egy v sorn. Az edzm, Tommi Parmakoski. dvzlm a csaldjt is. gy hiszem, hogy Finnorszgban nagyszer fik van nagy szvvel. volt az egyetlen, aki a fldn tartott, nem engedte, hogy elszlljak, vagy hogy olyan dolgokra gondoljak, ami nincs az irnytsunk alatt. Gratullok Jensonnak s Fernandonak is. Azt hiszem ez ma nagyon szoros volt. Szorosabb, mint amilyennek tnt. A vgn, a top 4 aut nem egsz 10 msodpercen bell volt, j tudni, hogy ez ilyen szk, de mi ersen tudunk kijnni belle. Tudjk hogyan kell vezetni, s fantasztikus munkt vgeznek, de idn egy lpssel mindig elttk voltunk. Az olyan emberek, mint Tommi minden egyes alkalommal tbb, mint 100%-t nyjtanak s a helyes ton tartanak minket. Nincs titok. Lpsrl lpsre haladunk. Azt hiszem, ilyen mdon megnyerni a tavalyi bajnoksgot nehz bolt ..megnyertk nagyon kzel volt .. s nagyon izgatottak voltunk. Kimenni s jra megcsinlni, akkor is, ha tudod hogyan, nem engedheted meg magadnak, hogy elfelejtsd ezeket a kis lpseket, egyedl nem tudtam volna megtenni. Szksgem volt minden tmogatsra, amit a csapattl kaptam, Marktl s mindenkitl a csapaton kvl, aki rtem dolgozott, nagyon zavaros most ezt, ugyanolyan zavaros, mint az els utn. Nehz megtallni a megfelel szavakat.

K: Sebastian, mshogy kzeltetted meg a mai napot? Ez volt az egyik legnehezebb versenyed, kt versenyzt lttl kijnni magad el a boxkills utn.
SV: Nem, amit nem lveztem. Azt hiszem ma egy kicsit gyengk voltunk a gumikon, a kt srccal szemben a vgn. Azt hiszem Lewisszal voltunk versenyben. Nem tudom mi trtnt a verseny vgn- de az els etapban eltudtunk menni. Akkor megkaptam az inft, hogy Jenson megelzte, Jenson 7-8 tizeddel gyorsabb volt ebben a szakaszban, nyilvn nem azrt, mert rvidebb utat tallt, hanem mert jobban vigyzott a gumijaira, mint a tbbiek s kpes volt kemnyebben nyomni a vgn. A kemny gumikon, sokkal jobban reztem magam, ahogy mondtad, Fernando mg jttem, egy kis idt vesztettem a Force India mgtt, nem tudtam azonnal megelzni, aztn elvesztettem Fernandoval szemben egy kis idt a Virgin mgtt. Nem tudom, taln mindkt tkrt hasznlnia kellene, ez egy kicsit veszlyes volt. Fernando mgtte volt, nyomta, mieltt bevette volna a nyolcas kanyart s tudtam, hogy nem vehetek semmilyen hlye rizikt, de nem is vrtam tle, hogy visszavegyen, gy elg sokat vesztettem. Elvesztettem a kapcsolatot, ami nyilvn nagyon fontos. Van nhny krnyi idd szabadon, ha valaki mgtt vagy, mert a DRZ znban vagy, teht knny elkapni az egyenesben. Sajnos, soha nem voltam elg kzel, hogy elkapjam Fernandot. A sebessgnk az egyenesben elg j volt, amit mr pnteken tudtunk. Ennek ellenre, ez egy szrakoztat verseny volt, klnsen, hogy lthattuk, hogy kzel vagyunk Jensonhoz, most lthattam milyen rzs is, amikor a versenyzk felzrkznak mgtted. Nem a legknyelmesebb rzs. A kezben tartotta s le tudta reaglni az utols 3 krt. Azt hiszem, hogy ez a verseny egy kicsit az v trtnete, akkor is, ha az eredmnyek tisztnak ltszanak. Lthattad, hogy a versenyeken az autk nagyon kzel vannak egymshoz. A Ferrari jelents szerepet jtszott ma Fernandoval, jobbak volt, mint ahogy az ember azt vrta. Vicces verseny volt. Nyilvn, a kzps szken szerettem volna lni, hogy a krdseidre vlaszoljak, ez volt a mai clunk. Nem az egy pont megszerzse. Ha megclozzuk az egy pontot, akkor a verseny kicsit ms lett volna, de az optimumunkat cloztuk meg, ami ma a harmadik hely volt, s azt megszereztk.
Itt megnyerni a vilgbajnoksgot nagyon klnleges, s egy kicsit vicces is ugyanakkor, mert zavaros, mint az els. Hirtelen, meg kellene .. igen, ez a pillanat, most lvezem. Azt hiszem kell mg egy kis id, de a szezonunk fantasztikus. Nagyon ers csapat vagyunk. Minden alkalommal, amikor hibzunk, klnsen a kritikus helyzetekben, kpesek voltunk fejldni. Azt hiszem az, aki a Red Bull Racingnl dolgozik ma nagyon bszke. A Renault fantasztikus munkt vgzett, nagyon gyakran ezt ne felejtsk el. Nem voltak motor gondjaink. Nagyon sok tmogatst kldtek, nagyon kemnyen nyomtk, Viryben, Franciaorszgban, kzel Prizshoz. Ez az v tbbet jelentett a motoroknak, mint eddig brmikor, nem csak a teljestmny szempontjbl, nem mint nyers er, hanem a motor modellek krli jtkban. Nagyon sok vitnk volt a szezon felnl, a kipufog stb. s a Renault nagyon kemnyen nyomta. Vgl, azt hiszem a titok az volt, hogy 100%-ig megbztunk a srcokban, akik mellettnk vannak s az egsz csapatban. Azt hiszem, amit elrtnk az hihetetlen, s termszetesen remljk, hogy ez tbbszr is megtrtnik. A clunk a kvetkez futamon pontosan ugyanaz, mint ezen a versenyen s az utols versenyen, de biztos vagyok abban, hogy ezekkel a srcokkal fogunk harcolni.
K: Jellemeznd a manvered a rajtnl? Jenson azt mondta, hogy nem voltl fair.
SV: Most beszltem vele. Elmondta az rzseit. Eleinte nem voltam biztos benne, hogy az, nem lttam. Azt hittem egyik oldalamon sincs, messze volt balra. Lttam Lewist, s azt hittem, jl rajtoltam s jobbra indultam el. Aztn lttam t, s azt hittem, hogy egy kicsit tl kzel voltam hozz, de visszavett. Termszetesen nem llt szndkomban veszlybe sodorni, de azt kt kerkkel a fvn tovbb tudtunk menni. Termszetesen ahogy mondtad, nem akartam veszlybe sodorni, de gy gondolom kemnyen bntunk egymssal s ez szgyen .. vgl, egy pillanatra azt hittem a gyzelem a kezemben van, ahogy az utols etapban nztem, de yeah, kzel volt. Vicces lett volna tovbbi 5 vagy 10 kr.
K: Egy vvel ksbb, Sebastian mi fut t az agyadon? A tavalyi nyilvn meglepets volt, van valami klnbsg?
SV: Minden v.. azt hiszem minden verseny ms. Nem mondanm, hogy a tavalyi meglepets volt. Ez az, amirt harcoltunk, akkor is, ha az eslyeink nem voltak a legjobbak, mindig hittnk. Mg egy vvel ezeltt, emlkszem, nagyon, nagyon jl a pillanatra Brazliban, valsznleg Jenson is. Nem egy kellemes rzs, tudni, hogy elvesztetted a cmet, de mindig azok a fontos pillanatok, amire emlkszek, a j s a rossz s klnsen a rossz, mert azt hiszem ezekbl nagyon sokat lehet tanulni. De a vicces dolog az idn az a jv htvge, a kvetkez verseny, ezt kicsit nehz megrteni. Azt hiszem egsz vben nagyon, nagyon nehz volt a lbunkat a fldn tartani s mindig a kvetkez lpsre sszpontostani, a kvetkez versenyre, gy hiszem, vgl, ha volt, akkor ez volt a titkunk. Tavaly, a kocks zszl utn mindennek vge volt, nagyon hossz peridus volt, amikor nem ltl autban stb. szval ez egy kicsit ms az idn, s ez mg klnlegesebb teszi. Nagyon vrom a szezon htralev rszt. Nagyszer autnk van, nagyszer csapatunk s nyilvnvalan mindennk megvan a kbvetkez lpshez, hogy jl csinljuk vagy jl teljestsnk a kvetkez versenyen. Beletelik mg egy kis idbe mire megrtem s azt hiszem ezek a csendes pillanatok, amim lesz, egy bizonyos ponton vagy ma este, holnap vagy a jv hten vagy hetekben, magamnak, de azoknak az embereknek, akik kzel llnak hozzm, kell egy kis id s majd lelnek a dolgok.
K: Gondolod, hogy knnyebben olvasunk az idei bajnoksgodrl, mint tavaly s mind hrom, hogyan fogsz versenyezni most, hogy megnyerted a bajnoksgot? Szabadabb lesz, mskpp llsz majd hozz innentl?
SV: Azt hiszem, nagyon valszn, hogy az emberek rossz kvetkeztetseket vonnak lenni, azt mondjk, hogy nagyon knny volt az idn. A dolgok, mint ez, okkal trtnnek. Ersen hiszek ebben s nem azrt mert knny dolgunk volt. Nagyon j autnk volt, nem ktsges, de mg jobb csapatunk, s ahogy prszor mr mondtam, az aut nem dominlt annyira, mint tavaly. Tavaly sok olyan versenynk volt, ahol balszerencssek voltunk s buta hibkat kvettnk el. A dolgok, amiket tettnk sok idbe s sok pontba kerltek. A bajnoksg nem egy verseny, hanem sok verseny egytt s ez, ahol a klnbsg kijtt az idn. Persze, egy j rajt utn, ha jl vezetsz, ha megvan a lendleted s tudod is tartani, anlkl, hogy elszllnl, vagy tl elre szaladnl, tnyleg csak a jelenrl beszlsz, s a pillanatnl maradsz, versenyrl versenye fokuszlsz, s nem gondolsz semmi msra. gy hiszem, hogy ez nagyon erss tesz s, ha vannak is rvid hullmok, a dolgok knnyebben jhetnek, de ez nem jelenti azt, hogy knnyek. Teht sszessgben, nagyon sok mindent tanulhattunk az idn, s remlhetleg ez nagyon erss tett minket a szezon htralev rszre, ahol a hozzllsunk ugyanolyan lesz, mint eddig. Nyilvn a nyoms cskkent, de ennek ellenre is van rajtunk mg, mert termszetesen meg akarjuk nyerni, le akarjuk gyzni ezeket a srcokat. Nem ma tesszk ezt,
Kpesek lettnk volna lezrni a bajnoksgot, de mi nem nyertnk ma, van eslynk a htralev versenyen s mi hasznlni akarjuk ezeket. Arrl van sz, hogy hasznlod a lehetsgeidet, s nem keresed, mi romolhat el.
Fordtotta s rta : Andi
Forrs:sebastianvettel.com
|