Balhs bikk bajnoksga
A 2009-es elksett hadjrat utn 2010-ben felrt a cscsra – m nem diadalmenetben
Miutn 2008-ban a Toro Rossval is legyzte az anyaistll piltit, a Red Bull szmra nem is volt krds, kit ltessen autjba a kvetkez szezonban a visszavonul David Coulthard helyre, Sebastian Vettel s az osztrk csapat hzassgt remek gyzelmek tettk harmonikuss, 2010-ben viszont bejtt a kpbe Mark Webber…
Mindig a megfelel idben s a megfelel helyen.
A 2009-es idnyre Sebastian Vettel taln mr maga is elhitte, hogy az gieknek nagy cljuk van vele, hiszen plyafutsval kapcsolatban addig sem lehetett oka panaszra, ezt azonban mg megkoronzta, hogy 21 ves korra olyan autt kapott, amely brmikor kpes volt a gyzelemre.
A korbbi vekbe a kzpmeznybe szrkl Red Bull ugyanis az j szablyokat kiaknzva lehengerl autval rukkolt 2009-re – fjdalom, Ross Brawn csapata mg nluk is tkpesebb kocsit hzott el a kalapbl. A Brawn GP kezdeti diadalmenete mindazonltal nem akadlyozta meg Vettelt abban, hogy mr a harmadik futamon gyzzn, s ezt tovbbi hrom diadallal megtoldva vgl az elnyt vgl jl beoszt Jenson Button mgtt msodikknt zrjon a bajnoksgban. m az idny sorn az is egyrtelmen bebizonyosodott hiba a pokoli gyorsasg, egyelre kptelen levetkzni forrfejsgt – Ausztrliban s a Hungaroringen tkztt, Malajziban s Monacban kicsszott, ngy nullzssal pedig a legjobb autban sem lehet vilgbajnok az ember. Plne ha ebbl vgl egy motorhiba miatt t lesz ( Valencia ).
A nmet teht bizakodva, m korntsem nbizalomtl duzzadva kezdhette 2010-et, hiszen tudta, ha a kritikus helyzetekben nem kpes higgadtan mrlegelni, azrt hatalmas rat fizethet – s vgl majdnem gy is lett. Br maga kirobban formban kezdte az idnyt, autjra sokkal inkbb a „lerobban” jelz volt igaz, emiatt kt biztos gyzelemtl esett el, mire a harmadik futamon vgre gyztt.
A felhk azonban ezutn csak tovbb srsdtek a feje fltt.
Knban egyszeren nem volt tkpes a Red Bull, s br a kvetkez kt futamon nagyon is, ennek gymlcst mindktszer Mark Webber aratta le. Csapattrsa egyszeren jobb munkt vgzett nla, amire soha nem volt mg plda – s akr bevallotta, akr nem, Vettel ettl a padlra kerlt. Az j helyzettel egyszeren kptelen volt megbirkzni, frusztrcija Isztambulban lttt testet, amikor egy heves manverrel beletkztt az len ll Webberbe. kiesett, az ausztrl jabb pontokat szerzett a Red Bullnl pedig elszabadult a pokol. Vettel rjngtt, az ausztrl kiszllva dhsen mutogatott, s egyrtelmv vlt, ha ne rzi szz szzalkig maga mgtt a csapatot, sebezhetv vlik. Valenciai gyzelme enyhtett knjain, m amikor Silverstone-ban kapta meg az egyetlen j fejlesztsi els szrnyat a Red Bulltl, megint a tmadsok kzppontjba kerlt, s a sajt vgrvnyesen „apuci kicsi finak” blyegezte, aki mindig mindent magnak akar. Ms krds, hogy a versenyt gy is Webber nyerte meg, s miutn a Hungaroringen is tlcn knlta fel neki a gyzelmet, majd Belgiumban belerohant Jenson Buttonba, olyan mlysgekbe kerlt, mint azeltt soha. Htrnya mr 31 pont volt a bajnoksgban, a vetlytrsak s a vilgsajt szimpln „ karambolos klyknek” csfolta, mikzben a Red Bullon belli hangulat is katasztrflis volt.
De innen szp nyerni. Vettel nyert egy nagyot, majd az idny vgn olyan rett versenyzssel rukkolt ki, mintha egy msik ember lt volna az autjba.
Dl-koreai motorhibja utn mindenkit keresztet vetetett bajnoki eslyeire, azonban csak azrt is megnyerte, megnyerhette az utols kt nagydjat, mert a Red Bull nem volt hajland a bajnoksgban sokkal jobban ll Webber mg parancsolni. s milyen jl tette.
Az utols versenyen a nagy favorit Fernando Alonso versenyt teljesen eltaktikzta a Ferrari, s mivel Webber csak a spanyol mgtt, a nyolcadik helyen rt clba, gyzelmvel Vettel vilgbajnokknt zrta a zaklatott 2010-es idnyt.
s ami taln mg ennl is fontosabb: sokkal, de sokkal ersebb versenyzknt, mint ahogy elkezdte.
„Legyztem, a csapat kiakadt”
Korbbi csapattrsai visszaemlkezseikbl kiderl, nem a 2010-es volt az els v, amikor Vettel rosszul viselte, ha az istlln bell gyorsabb nla valaki. Dominik Jackson, a Formula BMW-s MckeMotorsport egykori versenyzje elmondta, a Red Bull mr 2004-ben is annyira „tolta” Vettelt, hogy a csapat ngy piltja kzl csak egyvalakinek illett nyernie. „Az egyik elszezoni teszten gyorsabb voltam nla – emlkezett vissza Jackson. – Direkt feljegyeztem a motorom s a kasztnim sorozatszmt, gy amikor megrkeztnk az els versenyhelysznre, lttam, hogy egyszeren megcserltk az autinkat .. Aztn az egyik futamon n szereztem meg a pole-t, ami annyira feldhtette Sebastiant, hogy a leints ellenre is futott mg egy krt. Amikor visszatrtem a garzsba, a csapat tagjai gyakorlatilag nem lltak velem szba. Megszereztem a pole-t mgis fagyos volt a hangulat.”
Forrs:Nemzetisport, 2011.10.15.