A nemrgiben ptett Buddh nemzetkzi plya j helyszn a csapatoknak s a Pirellinek is. Mivel mg soha nem hasznltk, a Pirelli egy olyan abroncskombincit vlasztott, mely minden eshetsgre alkalmas: a szezon folyamn utoljra szerepl P Zero ezst kemny gumikeverket s a P Zero srga lgy keverket.
A megszokstl eltren azonban Indiban a lgyabbik lesz a primr abroncs, a kemnyebbik az opcionlis. Vagyis a csapatoknak tbb garnitra lgy gumikeverk ll majd rendelkezskre a pnteki szabadedzsen – ekkor fogjk els alkalommal kiprblni az 5,137 kilomteres plyt. A csapatok kapnak majd egy plusz szett lgy abroncsot pnteken, hogy minl tbbet futhassanak s a jvre vonatkozan hasznos adatokkal lssk el a Pirellit.
A legfontosabb most az, hogy minl tbb adatot gyjtsnk az idmrre s a versenyre, de a plya valsznleg nyers lesz s csszs, mivel mg soha nem hasznltk. A Koreai Nagydjhoz hasonlan bizonyra itt is sokat javul majd a plya a htvge folyamn, ahogy felhordjk az autk gumival, s n a tapads. Ezt ersti az j plyafelszn tisztulsa is, mieltt a bitumenben lv olajok elprolognak s regedni kezd az aszfalt.
Az ra jrsval megegyez irny Buddh plya egyik legizgalmasabb rsze a 10-11-es kanyar, mely a trkorszgi hres 8-as kanyarhoz hasonlt. Gyors s hossz, nagy oldalirny erk hatnak az abroncsokra, de a trk 8-as kanyarral szemben inkbb sszeszkl.
A Pirelli motorsport igazgatjnak nyilatkozata:
Paul Hembery: „Szndkosan voltunk konzervatvak az abroncsvlasztsban, amikor a kemny s a lgy gumikeverk mellett dntttnk, mivel egy vadonatj plyn soha nem lehet az ember biztos benne, milyen krlmnyekkel tallja magt szembe. De gy lltottuk ssze az abroncsokat, hogy a csapatok lehetleg tbbet hasznljk a lgyabb keverket, klnsen gy, hogy egy plusz garnitra lgy abroncsot visznk pntekre. Ennek segtsgvel dnthetnk majd a jv vi stratgink fell, klnsen miutn meggyzdtnk a lgyabbik gumikeverk tartssgrl. Mg tl korai volna a killsok vrhat szmrl nyilatkozni, annyit azonban elmondhatunk, hogy igen eltr kridre szmtunk a kt gumikeverknl.”
A pilta nyilatkozata:
Narain Karthekiyan (Hispania Racing Team): „Ez lesz a versenynaptr egyik legnehezebb plyja, s mivel az j plyk mindig kiszmthatatlanok, megrtem a Pirelli abroncsvlasztst. Az aszfalt rendkvl sima ms plykhoz kpest, teht ez is hozzjn a dologhoz. Nagyon nagy lesz a klnbsg a kemny s a lgy gumikeverk krideje kztt, krnknt akr kt msodpercnl is tbb. gy vlem, a csapatok a lehet legkevesebbet hasznljk majd a kemny abroncsot a versenyen: taln egy utols rvid alkalommal, mivel a lgy abroncs idbeli elnye egyenslyozza kisebb tartssgt gy, hogy a plyafelszn egyltaln nem durva s a plyahmrsklet is 40 fok alatt lesz htvgn. A hossz boxutcnak is hatsa lesz a stratgira: a csapatok a lehet legkevesebb killssal igyekeznek majd megoldani a versenyt. A plya kikpzse meglehetsen ignybe veszi az abroncsokat, klnsen a tlemelt 10-es kanyar, egy hossz, tbbcscsos jobb kanyar, mely egy kicsit hasonlt a trk 8-ashoz. Itt a bal els abroncs nagy terhelsnek van kitve, s van mg sok olyan lass kanyar, melyek a hts abroncsot teszik prbra kanyarbl kifel jvet. sszessgben teht a verseny nagy kihvs lesz az abroncsoknak, s rdekes lesz ltni, hogyan alakul. Alig vrom mr!”
Mszaki adatok
* A 16 kanyarbl ll Buddh nemzetkzi plya szimulcis adatai 1 perc 27 msodperc krli kridt jeleznek. Az tlagsebessg krlbell 210 km/h ra lesz, s 320 km/h sebessgre gyorsulnak majd fel az autk a f egyenes szakaszban, mely tbb mint egy kilomteres hosszval a leghosszabb egyenes a jelenlegi Formula 1-es naptrban.
* A plya szintbeli eltrsei nvelik az abroncsokra hat vertiklis ert. A kanyarok bejrata az elzst elsegtend szles – a 10-11-es kanyar a legalkalmasabb hely az elzsre, ide egy 13.000 f befogadsra alkalmas lelt nylik.
* A tbb mint hatszz mteres boxutca a leghosszabbak kz tartozik a Formula 1-es plyk kztt, mely megnveli a killsok idejt, s gy befolysolja a versenystratgit. A verseny hatvan krs lesz, kzepes leszrter-belltssal. Az idjrs elrelthatan meleg s szraz, harminc fokos leveghmrsklettel.
Abroncsvlaszts
|
|
PZeropiros |
PZerosrga |
PZerofehr |
PZeroezst |
|
Ausztrlia |
|
lgy |
|
kemny |
|
Malajzia |
|
lgy |
|
kemny |
|
Kna |
|
lgy |
|
kemny |
|
Trkorszg |
|
lgy |
|
kemny |
|
Spanyolorszg |
|
lgy |
|
kemny |
|
Monaco |
szuper-lgy |
lgy |
|
|
|
Kanada |
szuper-lgy |
lgy |
|
|
|
Eurpa |
|
lgy |
mdium |
|
|
Nagy-Britannia |
|
lgy |
|
kemny |
|
Nmetorszg |
|
lgy |
mdium |
|
|
Magyarorszg |
szuper-lgy |
lgy |
|
|
|
Belgium |
|
lgy |
mdium |
|
|
Olaszorszg |
|
lgy |
mdium |
|
|
Szingapr |
szuper-lgy |
lgy |
|
|
|
Japn |
|
lgy |
mdium |
|
|
Korea |
szuper-lgy |
lgy |
|
|
|
India |
|
lgy |
|
kemny |
A Pirelli Indiban
* A Pirelli indiai szkhelye az Indiai Nagydjnak otthont ad j Delhi-ben tallhat, flra auttra a Buddh plytl.
* A bangalore-i szlets indiai szupermodell, Lakshmi Menon szerepelt a 2011-es Pirelli naptrban, mely Prizsban kszlt s Moszkvban mutattak be.
* Nvekszik Indiban az ultra-nagyteljestmny abroncsok rtkestse – az az gazat, melyben a Pirelli vilgvezet. Az Indiai autgyrtk trsasgnak becslse szerint az ves autrtkests 2015-re tmillira nvekszik majd, 2020-ra pedig tbb mint kilencmilli lesz.
/formula/