A vilgbajnok aut - Bepillants a mszaki kulisszatitkokba Paul Monaghannel
J ideje mr, hogy a Red Bull Racing csapaton kvl brki msnak eslye lett volna megnyerni a Forma 1 2011. vi konstruktri vilgbajnoksgt, de a csapatnak mg gy is sikerlt egy kis drmt szni ksbbi gyzelme eltt: a koreai futam eltt egyltaln nem tntek eslyesnek arra, hogy megnyerjk az idei vad tzedik versenyt.
A McLaren megrdemelten gyztt Japnban, Koreban is uraltk a pnteki szabadedzs olajos viszonyait, de mg szombat dleltt is k tntek ersebbnek, majd el is nyertk a pole pozcit az aznap dlutni idmrn. m ezalatt a Red Bull mindvgig a sarkukban volt; folyamatosan felzrkzva s egyre magabiztosabban versenyezve. Vgl Sebastien Vettel az els krben tvette a vezetst s egy msodpercre sem tekintett vissza. Ami a gyzelmeket illeti, elgg megsemmist volt az ellenfelek szmra, ugyanakkor a csapat is szpen teljestette a feladatt.
Emellett altmasztotta az RB7 idei dominancijt is. Az idny 19 versenybl 16 futam utn lenygz ez eredmny. 15 pole pozci, 10 futamgyzelem, 14 egyb dobogs hely, ht leggyorsabb kr. A csapat gyztt Monte Carlo lassabb utcai plyjn s Monza hossz, gyors egyeneseiben is. Az egyetlen plda, hogy ne nyert volna pontot, az volt, amikor Mark Webber nem fejezte be a versenyt, de ezt is inkbb karambol okozta, mint mszaki hiba. Az aut gyors volt, a krlmnyek szles skljn mkdtt s robosztusnak bizonyult. Ahogy az egyik vetlytrs lemondan summzta: „megllthatatlan” a csapat. Paul Monaghant, az autt tervez mrnki csapat vezetjt Koreban faggattuk arrl, hogyan sikerlt mindez.
„Jobb csomagot lltottunk ssze a tbbieknl, gy tudtuk ket megverni”
RB: ruld el Paul, hogy csinlttok?
PM: A szezon bizonyos, a teljestmnnyel sszefgg dolgok kr plt; elg nyilvnval, hogy az egyik legfontosabb a kipufoggzos diffuzor volt: elg visszagondolni a silverstone-i esemnyekre [ahol a gzads nlkli kipufoggz-fvatst tmenetileg betiltottk s a Ferrari megszerezte idei eddigi egyetlen versenyt]. Amgy, ha a kipufog gyeket flretesszk, a szezon az apr lpsekrl, tanulsrl, megrtsrl, a teljestmnykorltok megszntetsrl szlt, illetve arrl, hogy a lehet legtbbet hozzuk ki az autbl. Padllemezzel, hts szrnnyal, els szrnnyal, teht ahogyan csak tudjuk. Nagyjbl ennyi. Igazbl semmi szokatlanra nem kell gondolni...
RB: Klnsen furcsnak tnt, hogy egy RB7-es gyztt egyms utn Spa-ban s Monzban. Elvileg nem kellene ennyire tkpesnek lennie a nagyobb teljestmnyt kiaknz plykon...
PM: A trtneti bizonytkok s taln a szbeszd alapjn akr mondhatnm, hogy a Spa s Monza eltti felkszlsnk ms volt, mint ahogyan a tbbi futamra kszlnk. Ha visszagondolunk egy vvel ezelttre, nem voltunk tlzottan sikeresek ezeken a versenyeken, de utna a gyors plykon sokkal jobban teljestettnk. Gondolom, emiatt volt is bennnk nmi flsz, de a gyrban a srcok minden elismerst megrdemelnek, hogy ilyen kivteles csomagot ksztettek neknk, amelyet aztn mi kiaknzhattunk. A lnyeg, hogy az egsz csapat egytt hzott s olyan autt alkottunk, amely vitathatatlanul jobb, mint mindenki ms. Szval a csomag komplett. Fggetlenl attl, hogy melyik a legjobb s legrosszabb rsze, melyek a relatv erssgei s gyengesgei, mert amikor ki kellett llni, a mi rendszernk jobb volt a tbbieknl, gy le tudtuk ket gyzni.
„Csapatknt nehezebb bennnket megverni, mint tavaly volt”
RB: rdekes, hogy Sebastian tvette a vezetst Fernando Alonstl Monzban, radsul a DRS elzsi znkon kvl. Ez mit rul el az autrl? Meglepets volt nknek is?
PM: Szerintem Fernandnak volt meglepets! Az elzs nem ms, mint a lehetsgek kihasznlsa, nem? Sebastian szrevette s meg is ragadta a lehetsget. Szerintem igazsgtalan lenne azt lltani, hogy szokatlan ott ltni egy ilyen manvert, de ha sikerl jl rllni a msodik siknra s megfogni az autt, akkor j lehet a dolog, ugyanakkor ez a btrak sportja, radsul kemny mel.
RB: Kls szemllknt gy tnt, hogy tavaly azokon a plykon tnt a legnagyobbnak az nk elnye, ahol idn a legtbb volt a gondjuk. Fura egy dolog: emgtt statisztikai mzli ll, vagy alapjaiban megvltoztattk az autt?
PM: n nem mondanm „furnak”. Mentsgnkre szolgljon, hogy szerintem kivtelesen jl sikerlt kielemeznnk a tavalyi gyengesgeinket s olyan programokat lptettnk letbe, amelyek eredmnyeknt a Spa-ban, Monzban s Kanadban ltott siker autkat ptettnk, noha ez utbbi versenyt pp az utols krben vesztettk el. Az ottani leszort erk melletti kzegben igen kivtelezett helyzetet lveztnk idn. Felmerl a krds, hogy a nagyobb leszort ervel jellemezhet plykon ez nem egszen gy volt, vajon az rem tloldala-e? Szerintem jobban megllja a helyt, ha azt mondjuk, hogy elnynk egy rsze ott veszett el, hogy a tbbiek nmileg felzrkztak hozznk. Ismerjk sajt autnk korltait s megtettk a lpseket ezek kezelsre.
/redbull/
|