Vettel csapata – Egy zseni szletse
Minden idk legfiatalabb ktszeres vilgbajnoka, Sebastian Vettel nagyon sok embernek ksznetet mondhat azrt, hogy 24 vesen a Formula-1 aktulis uralkodjnak mondhatja magt, de kik azok, akik Vettel sikerei mgtt llnak. Most k meslnek a Vettellel kapcsolatos emlkeikrl.
Helmut „a mestertanr” Marko
Red Bull motorsport tancsadja
2004-ben Hockenheimben trtnt, hogy elszr kapcsolatba kerltem Vettellel. Korbban a Red Bullnl nem volt megfelel szerzdsi struktrnk, de mi azonnal betettk t a Mcke Motorsport csapatba, s ettl kezdve egyengettk a karrierjt. Vettel az els kzs vnkben a Formula BMW-ben 20 futambl 18-at nyert meg, gy a kvetkez vben mr a Formula-3-ban versenyeztettk szintn a Mcke csapatban. Itt az els fl vnk nagyon nehezen alakult, majd Vettel magra tallt. Ebben az idben mg nem volt sajt Formula-1-es csapatunk, de tudtuk, hogy Sebastiant a Formula-1-be akarjuk vinni, gy elengedtk t a BMW-hez, akik motorszlltk voltak, 2006-ban pedig mr sajt csapattal rendelkeztek, de azrt a httrben mi mindig tmogattuk Vettelt. Fontos lloms volt, amikor megvettk a Minardi csapatot s megcsinltuk belle a Scuderia Toro Rosst, akkor elrhetv vlt egy ls, gy egy BMW-s futam utn le is szerzdtettk Vettelt. mindig is tudta, hogy a vezets csak egy dolog az autsportban, de ha nem kapsz megfelel tmogatst s nem szerzed meg a megfelel tudst, akkor sohasem leszel rendszeres futamgyztes. Nha egy kicsit vissza kellett fognom, mert tl sokat akart egyszerre, ennek ellenre mindig nagyon j volt a munkakapcsolatunk. A sikereken keresztl segtettem, hogy Sebastian rettebb legyen, mr nem annyira ambicizus, mint 2009-ben volt, a mentlis ereje azonban hihetetlen.
Guillaume „az els segt” Rocquelin
Red Bull Racing versenymrnk
Az n feladatom Sebastian autjnak a felksztse a versenyhtvgk alatt. A plyn n vagyok a csapat arca Vettel fel, mindent, amit tudni akar az autrl technikailag, a plyn, vagy a gyrral kapcsolatban, vagy a szimultorrl azt tlem tudja meg. A versenyhtvgken n futtatom az autt, n segtek a belltsok megtallsban. Ennek nagyon sok rszfeladata van a gumiktl kezdve, azok hasznlatn t az zemanyag mennyisgig, a kerkcserk idpontjig. Nem csak az sszes rendelkezsre ll adatot ttekintjk, de a munkmnak van emberi dimenzija is, gy Vettel motivlsban is szerepem van. Pldul tavaly a Koreai Nagydjat kveten, ahol nhny krrel a futam vge eltt romlott el a motorja fontos volt, hogy megoldjuk azt a helyzetet. De szerintem ebben a korklnbsg is segt, n 41 vagyok, mg 24 ves, ennek ellenre, vagy ppen ezrt nagyon jl tudunk egytt dolgozni. Mindig prblom Vettelt nyugtatni, ez nagyon fontos, mert gy gondolom, hogy egy j versenymrnk mindig nyugodt s magabiztos. Sebastian nagyon fiatal, de mi sokat beszlgetnk, s amit a plyn ltok, abbl egyrtelm, hogy mindent felhasznl abbl, amit telefonon, vagy e-mailben megbeszltnk.
Christian „a fnk” Horner
Red Bull Racing csapatvezet
Csapatvezetknt az a feladatom, hogy a legjobbat hozzam ki Sebastianbl a versenyzbl, s az atltbl. Ez azt jelenti, hogy minden szksges dolgot, felszerelst biztostanom kell, ami a hatkony munkhoz szksges. Az id szort, a pilta, a plya, a gyr, a mdia, a szponzorok mind az n vllamon nyugszik. Nagyon fontos azt biztostanom, hogy a piltink megfelelen fel tudjanak kszlni a futamra, s ebben nem a plyn zajl felkszls a legfontosabb. Nagyon fontos, hogy dinamizljuk az egsz csapatot, hogy megfelelen dolgozzanak egytt, magabiztosak legyenek, bzzanak s higgyenek egymsban. Ez a szemlyes menedzsment, de stratgiailag a szezont is menedzselni kell, pldul, hogy mekkora a rnk vr kihvs. De ez teszi ezt a sportot olyan izgalmass. A piltkkal s az egsz csapattal azrt kell dolgoznod, hogy legyzd ezeket a kihvsokat. Annak ellenre, hogy egykor n is versenyeztem Sebastian vezetsi stlusban nem szlok bele. De ha ltok valami rdekes dolgot, azt meg fogom vele beszlni. Gyakran beszlgetnk klnbz versenystratgikrl is. A piltnak nha nincs sok informcija errl, gy a csapatvezets dolga, hogy felvilgostsa a vrakozsokrl. Sebastiannak nincsen menedzsere, de ez sokkal szorosabb kapcsolatot tesz lehetv kzttnk. Ha brmi problma van, akkor azt mi beszljk meg, ez nagyszer, mert gy teljes mrtkben bzunk egymsban. Ez szmra, s a szmomra is fontos, arrl nem is szlva, hogy gy gyakran a problmkat is knnyebb megoldani.
Giorgio „a nevel” Ascanelli
Scuderia Toro Rosso, technikai igazgat
Senki sem teremtette Vettelt. n biztosan nem! teremtette sajt magt. A 2008-as Eurpa Nagydjon valami jelents vltozson ment keresztl. Sebastian mr egy ve versenyzett nlunk, s az egy nagyon mks htvge volt. Volt nhny j alkatrsznk az autn, s a plya is mindenki szmra j volt. Azt hittem, hogy alapvet lesz, hogy Sebastian jobban megtanulja a plyt, mint a tbbiek. A dleltti szabadedzsen azonban lett a leggyorsabb, dlutn hasznlt abroncsokon, magas zemanyag sznt mellett szintn nagyon gyors volt. Amikor utna beszltnk arrl a krrl, s tnztk az adatokat nem tudta megmondani, hogy mirt volt ilyen gyors, ekkor n azt mondtam neki, hogy most menjen s gondolkodjon el rla. Msnap, szombaton jtt s azt mondta, hogy beszlni akar velem. Tudom, hogy mit csinltam, mondta . n azonban nem krdeztem meg, ez az dolga, hogy mitl gyors, n csak azt akartam, hogy gondolkozzon el a vezetsn. Vettel els versenye nlunk a Magyar Nagydj volt (2007), s az nem egy knny plya. Vettel hibt kvetett el az idmr edzsen, s utna rgtn azt mondta, hogy hibzott, ltalban a piltk kifogsainak gyjtemnye hosszabb, mint a Hbor s bke, szval ez kifejezetten dt volt. mindig is gy gondolt a teljestmnyre, ami lehetv tette annak a megbeszlst, s sohasem szlt vitt.
Dr. Mario „az els csapatvezet” Theissen
A BMW Motorsport egykori vezetje
Amikor Sebastian 2006-ban a mi tesztpiltnk volt nyilvnval volt, hogy idre van mg szksge a fejldsre. 2003-ban s 2004-ben a Formula BMW-ben is gretes tehetsgnek tnt, a msodik vben 20 futambl 18-at nyert, a kt v alatt pedig sszesen 32-szer llt a dobogn, 23 gyzelemmel s 20 pole pozcival. 2004-ben a 18 gyzelmbl 14-et zsinrban szerzett. Ez szinte ugyanaz a teljestmny, mint amit ma az F1-ben nyjt. Nagyon jl egyttdolgozott a mrnkkkel, s a sport minden szempontbl rdekelte t, gy a technolgia mellett a tpllkozs, a fitnesz, de mg a mdia munka is. s ezeket a kialakult kpessgeit is nap, mint nap bizonytja a Formula-1-ben. 19-vesen mutatkozott be nlunk a Formula-1-ben s pontot szerzett, majd alig tbb mint egy vvel ksbb mr futamgyzelmet rt el, nagyon boldogok voltunk akkor, nem csak n, de a BMW, a Toro Rosso, Gerhard Berger s Franz Tost is.
Riccardo „a vezet kz” Adami
Scuderia Toro Rosso versenymrnk
Nagyon kellemes idszakot tltttnk egytt 2008-ban. Amikor Sebastian megrkezett hozznk, akkor mr egszen tapasztalt volt, s a technikai oldalrl indulva nagyon j kapcsolatot ptettnk ki. A Monacban rkez j autnk rvn pedig egyre jobb eredmnyek szlettek. Vettel nagyon fiatal volt, ezrt megtantottam nhny dologra az aut viselkedst illeten, hogy hogyan kell megvltoztatni a belltsokat, hogyan fejlesztjk az autt, illetve, hogy hogyan is lehet azt sszhangba hozni a vezetsi stlusval. Mint minden piltnak, gy neki is keresztl kellett mennie a tanulsi szakaszokon, meg kellett tapasztalnia az aut hatrait. Azt azonban mr az elejn lttuk, hogy Vettel nagyon klnleges, klnsen a fkezsek tekintetben, s abban, ahogyan az autt rzi, ami elssorban a vltoz krlmnyek kztt jtt el. Kpes volt msoknl gyorsabban az aut kpessgeinek a 90%-t elrni. gy gondolom, hogy abban az vben sokat tanult tlnk, gy az v vgn mr olyan szinten volt, hogy el tudta mondani, hogy mit is szeretne az autval kapcsolatban, s pontosan rtette, hogy az aut mire is kpes, amire a legjobb plda a 2008-as Olasz Nagydj, ahol a pole pozcibl indulva nyert. Szemlyesen azta is nagyon jban vagyunk, vezette pldul az eskvi autmat, amikor meghzasodtam.
Gerd „a tehetsgkutat” Noack
A Michael Schumacher gokart kzpont tulajdonosa, Kerpen, Nmetorszg
Nem tudom pontosan megmondani, hogy mi fogott meg Sebastian Vettelben, amikor elszr eljtt a gokart plymra. Taln az, hogy olyan ennival klyk volt, aki viszont nagyon jl csinlta a dolgt (a gokartban). s taln emlkeztetett engem egy bizonyos Michael Schumacherre. A Vettel csaldot nem vetette fel a pnz, ppen ellenkezleg, ezrt gy reztem, hogy segtenem kell, s 1997-ben, amikor Sebastian csak 10 ves volt sikerlt szponzort tallnom neki. Nem sokkal ksbb ott is hagytam a gokart zletemet, hogy teljes idmben Sebastian karrierjt tmogassam. Majd miutn ktszer is megnyerte az Eurpai Gokartbajnoksgot a Formula BMW-be vittem t. Az els vben pphogy csak elbuktuk a bajnoki cmet, de ez nem Sebastian hibja volt, az utols futamon t bntettk meg az ellenfele korai rajtja miatt! Amikor Sebastian eljutott a Formula-3-ban felismertem, hogy itt az id szmomra, hogy lelpjek. Egy nagyobb csapatnl n mr nem tudtam tovbb tmogatni. Mivel azonban Mario Theissen s Helmut Marko egyengette a karrierjt n tudtam, hogy mr j kezekben van. Amikor azonban Sebastian megszerezte az els Formula-1-es vilgbajnoki cmt az hatalmas ajndk volt a szmomra, mert n mr ezt akkor tudtam, amikor gyerekknt belelt a gokartomba. Hogy mi is volt a szerepem Sebastian karrierjben? Nem n vagyok az apa ptl, mert az apja Norbert mindig vele volt. Sohasem akartam a menedzsere lenni, mert a menedzser sz mindig gy hangzik a szmomra, hogy az az alak, aki sok pnzt akar keresni, s n egy fillrt sem kerestem Sebastian karrierjn. gy taln azt mondhatom, hogy n voltam Vettel mentora.
Ann „Media Guru” Bradshaw
A Formula BMW s a BMW F1
Sebastian gy tnt a szmomra, amikor elszr tallkoztam vele, hogy mr egy ksz csomag. A piltkat mindig al szoktuk vetni egy kis mdia kikpzsnek, de termszetes volt. gy tnt, hogy lvezi a mdia szereplst, s jl is akarja csinlni. gy igazbl nem sok mindenre kellett megtantanom. magabiztos volt, de nem azon a bekpzelt mdon, gy egybl lehetet t PR feladatokra alkalmazni, s kpes volt egy normlis interjra is. Azonban mindig tudni akarta, hogy kivel beszl, s hogy mit is akarnak tle megtudni. Ebdidben pldul gyakran beszlgettnk, hogy mit is kellene csinlnia vagy, hogy hogyan is tudn jobban kezelni a mdit. n mg sohasem dolgoztam egy olyan Formula-1-es piltval, mint .
Trevor „az els angol” Carlin
A Carlin Motorsport tulajdonosa
Mi Sebastian Red Bullos karrierjnek korai llomsn voltunk rszese a trtnetnek. Lttam Sebastiant versenyezni a Formula BMW-ben, majd versenyzett nlunk a World Series by Renault sorozat misani futamn. Jl ment az idmredzs, majd a futamon a 3. helyen vgzett. Korbban pedig a Makai Formula-3-as nagydjon is a 3. lett, kicsit csodlkoztam is, hogy mindig harmadik, de a misani futamot kveten az els kt piltt megbntettk s kizrtk, gy vgl Sebastian az els lett az els futamn. s hirtelen mr gy gondoltam r, mint az arany tojst toj tykra. Sebastian mr akkor tudta, hogy mit akar, s azt is, hogy hogyan hozza ki a maximumot az autbl, s amikor az els helyen van, akkor nagyon nehz t legyzni. Nagyon knny vele mindent megbeszlni, s valsznleg egy borzalmasan j versenymrnk lett volna, ha nem lenne olyan tkozottul j autversenyz. A sebessge, ha minden mkdik egyszeren hihetetlen, s mi egsz este rmmel dolgoztunk neki, mert tudtuk, hogy ezt eredmnyre is fogja vltani. Hogy a mentorai voltunk e neki? nem az az ember, akinek mentorra lett volna szksge. Knny volt vele, s nagyon j munkakrnyezetet tudott teremteni, valamint megvolt az a kpessge, hogy mindent az ellenrzse alatt tudott tartani. Mi csak eszkzket adtunk neki a karrierje egy bizonyos szintjn, mi voltunk az els angol csapat a szmra, s csak egy ugrdeszkt jelentettnk neki, hogy megismerje az angol csapatok vilgt. Ezrt azt mondhatom, hogy felksztettk t arra a munkra, ami a Red Bull Racingnl Milton Keynesben vrt r, gy taln csak arra tantottuk meg, hogy hogyan adja el magt az angol nyelven.
/formula/
|