Az idmrk kirlyai - Top10
Egy versenyz gyorsasgt tbbek kztt az idmrkn nyjtott egy krs teljestmnyvel lehet mrni, mg gy is, ha a futamon vgl nem sikerl gyzelemre vltani egy-egy pole-t. Sebastian Vettel idei dominancija a kvalifikcikon is megnyilvnult olyannyira, hogy a szezonzr eltti versenyhtvgn berte a rekordert, Nigel Mansellt, aki 1992-ben 14-szer rajtolhatott a legelkelbb helyrl. A legifjabb ktszeres bajnok radsul eddigi 29 pole-jval mr a hatodik helyig tornzta fel magt az rkranglistn, az tszrs vilgbajnok, Juan Manuel Fangio mell. Sebastian fantasztikus idei kvalifikcis teljestmnyn felbuzdulva, az autosport.com felsorakoztatta a szria idmr-trtnelmnek legsikeresebb versenyzit.
A top10-es statisztikai lista nem a rajtelssgek szmt, hanem az arnyokat veszi figyelembe, annak tkrben, hogy az egyes versenyzk mennyi idmrn vettek rszt a kirly-kategriban, s ebbl hnyszor bizonyultak a mezny legjobbjnak. A szzalkos arnyok a legtbb esetben kerektve vannak felfel avagy lefel, tovbb a szmtsokban nem szerepelnek az 1950-1960 kztti indianapolisi versenyek.
10. Damon Hill (16.4 %)
1992-es debtlst kveten (amikor kt versenyhtvgn a gyenge, Judd motorral hajtott Brabhammel a rajtrcs legvgre kvalifiklta magt), 1993 s 1996 kztt Damon Hill lett az egyik leghatkonyabb vezet az idmrkn. Ezen a listn olyan nevek el kerlt 10-knt, mint Jochen Rindt s Alain Prost.
A Williams versenyzjeknt els pole pozcijt 1993-ban a Francia Nagydjon (Magny-Cours) szerezte meg, s mg ugyanebben az vben, Estorilban rkezett a msodik kvalifikcis siker. Kvetkez vben tovbbi kt rajtelssget knyvelhetett el Franciaorszgban s Nagy-Britanniban, majd 1995-ben s 1996-ban sszesen 16-szor bizonyult az idmr edzsek legjobbjnak. Vilgbajnoki idnyben, 1996-ban kilenc alkalommal indulhatott az lrl, m a vb cm-, s a williamses bcs utn, 1997-1999-ig tbb nem sikerlt gyaraptania pole pozciinak szmt. Mindemellett 1997-ben Magyarorszgon egy harmadik-, illetve Jerezben egy negyedik rajthellyel azrt mg az Arrowsszal bebizonytotta, hogy gyengbb kocsiban is tud remek eredmny produklni.
9. Jackie Stewart (17 %)
Jackie Stweart 100 idmr edzsn sszesen 17 alkalommal volt a mezny legjobbja, mi tbb, a versenyeken mg inkbb ki tudta hozni autjbl a maximumot, amit 27 szzalkos gyzelmi arnya bizonyt. Professzionalizmusa rvn ktsg kvl a Formula-1 trtnelmnek egyik leggyorsabb versenyzje volt. 17 rajtelssgt 1969 s 1973 kztt gyjttte be, ezek kzl a leghresebb az 1970-es kyalami edzs volt, amikor a March 701-ben lve, a mrka legels F1-es futamn megszerezte a pole pozcit. Ez volt az els a hrom kzl, melyet ebben a szezonban egy olyan autval sikerlt elrnie, ami messze nem a mezny legjobb csomagjval rendelkezett, st klnsen lenygz, hogy az egyiket ppen a legendsan nehz s veszlyes versenyplyn, Spa-Francorchampson gyjttte be.
8. Lewis Hamilton (22 %)
Lewis Hamilton F1-es plyafutsnak els kt vben 13 pole pozcival betonozta be magnak a mezny (egy krn) leggyorsabb versenyzje cmet. A kvetkez hrom szezon - elbb a Brawn GP, majd a Red Bullok gyorsabb versenyautinak ksznheten - mr jelentsen karcsbbra sikeredett. Az elmlt hrom idnyben (belertve ezt a szezont is) tovbbi hat pole-lal gyaraptotta statisztikjt: ngyet 2009-ben, egyet a 2010-es kanadai, egyet pedig az idei koreai versenyhtvgn. Ebben az vben egyedl volt az, aki meg tudta trni a Red Bull kvalifikcis menetelst, s ha az aut is gy akarja, akkor minden bizonnyal ezek a statisztikai mutatk tovbb emelkednek majd a jvben.
7. Michael Schumacher (23,8 %)
Michael Schumacher nem kifejezetten az az edzsmennek titullt versenyz, hiszen gyakran megelgedett az idmrkn a msod-, vagy harmadhegeds szereppel, s meghagyta rivlisainak a pole pozcit. Ettl fggetlenl a htszeres bajnok 68 rajtelssgvel a statisztika legelkelbb helyt foglalja el, ami egyrtelmen kiemelked eredmny. Schumi 2006-ban vette t az addigi rekordertl, Ayrton Senntl a staftabotot, s a sors irnija, hogy legels pole-jt Senna halla utn, az 1994-es Monaci Nagydjon szerezte meg, de addigra mr t futamgyzelmet zsebelt be. Az 1994-es s 1995-s vben 10 rajtelssget szerzett gy, hogy nem mindig a legjobb aut volt az v, hiszen a Williamsek gyakran gyorsabbak voltak. A kvetkez idnye a Ferrari F310-es konstrukcijval elg nehzkesen alakult, de itt elkezddtt egy csodlatos korszak, s a Scuderinl, a 2006-os Francia Nagydjjal bezrlag tovbbi 58 pole-t szerzett. Hogy lesz-e ennek mg folytatsa, azt csakis az id fogja megmondani.
6. Stirling Moss (24 %)
Juan Manuel Fangio visszavonulst kveten, 1958-tl kezddtt Stirling Moss F1-es karrierjnek cscsa, s egszen 1962-ig t tartottk a szria leggyorsabb piltjnak. Persze ez nem azt jelenti, hogy Fangio idejben labdba sem rgott az idmrkn, hiszen elszr 1955-ben a Brit Nagydjon ppen argentin csapattrst (a Mercedesnl) gyzte le nem csak az edzsen, de vgl a futamon is. Kvetkez vi Brit Nagydjon mr a Maseratival szintn Fangio eltt vgzett az idmrn, br a futamot ez esetben az akkor mr Ferrariban l argentin nyerte. 1957-ben mg egy maseratis rajtelssg kvetkezett, s mg ugyanebben az vben a Vanwall nyitotta meg a „zsilipeket”. A csapattal sszessgben ngyszer rajtolhatott az lrl. 1959-ben Moss mr a Cooperrel a mezny leggyorsabb versenyzje volt, hiszen (az indianapolisi versenyt nem szmtva) a szezon kilenc idmr edzsn ngyszer nem tallt legyzre. Kvetkez vben mg egy pole-t szerzett a csapatnak, majd Lotusra vltott, s a Lotus 18-cal tovbbi ngy idmrn megfutott leggyorsabb krt jegyzett. Utols rajtelssgt az 1961-es Monaci Nagydj htvgjn szerezte meg, nem sokkal goodwoodi balesete eltt, ami ketttrte versenyzi plyafutst.
5. Sebastian Vettel (35 %)
A ktszeres vilgbajnok lete els F1-es pole pozcijt egy Toro Rossval szerezte meg a 2008-as ess monzai idmr edzsen. Ez volt Vettel 22. kvalifikci szereplse a kirly-kategriban, majd az ezt kvet (eddigi) 58 nagydjn pedig tovbbi 28 els rajtkockt zsebelt be, ami kzel tven szzalkos arny. Igaz, hogy mindezt az egyik legjobb autban, a Red Bullban rte el, de amg 2009-tl egszen idig Vettel 27-szer volt a kvalifikcik legjobbja, addig csapattrsa, Mark Webber mindssze kilenc alkalommal. Ez ktsg kvl bizonytja a 24 esztends nmet pilta fantasztikus sebessgt. Hihetetlen kpessgekkel a Q3-ban mindig el tud hzni valami pluszt a kocsijbl, s 29 pole-jval, pimaszul fiatalon mr berte az rkranglista hatodik helyn ll Fangit. Mr csak Nigel Mansell, Alain Prost, Jim Clark, Ayrton Senna s Michael Schumacher maradt eltte.
4. Ayrton Senna (40%)
A kvalifikcik mestereknt emlegetett brazil legenda egy krs hihetetlen teljestmnyvel j mrct lltott fel a Formula-1-ben, s ha karrierje nem r vget azon a bizonyos tragikus imolai htvgn, valsznleg most is tartan a rekordot.
Az els pole, a hres 1985-s Portugl Nagydjon jtt, melyet a Lotus 97T-ben lve, a msnapi ess futamon gyzelemre vltott. A Lotusnl tlttt hrom ve alatt sszessgben 16-szor kezdhette meg els helyrl versenyt, s a mr leszllgban lv csapattal olyan alakulatokkal vette fel a versenyt, mint a Williams s a McLaren. (Nem mellesleg a Lotus Sennval nnepelhette utols F1-es gyzelmt.)
Els mclarenes idnyben (1988) a Honda motorral hajtott MP4/4-gyel 13 rajtelssget szerzett, ami mr csak azrt is kln figyelemremlt, mert csapattrsa, az akkor mr ktszeres vilgbajnok, Alain Prost ezzel szemben ktszer indulhatott az lrl. A kvetkez vben ugyanez megismtldtt, vagyis Senna 13:2 arnyban nyerte a hzon belli kvalifikcis csatt. A kvetkez hrom mclarenes idnyben tovbbi 20 pole-t gyjttt, rvid, mindssze a harmadik nagydjig tart, tragikus vget r williamses szezonjban pedig mindhrom kvalifikcin dominlt egy olyan autval, melynek aerodinamikai tulajdonsgaival addott nmi problma.
3. Alberto Ascari (44 %)
Igaz, hogy a Ferrari legels pole pozcija s futamgyzelme Jos-Froilan Gonzalez nevhez fzdik, ennek ellenre Ascari volt a Scuderia legels meghatroz versenyzje, leginkbb 1952-ben s 1953-ban. Mindkt szezonban mindssze hrom-hrom alkalommal fordul el, hogy nem rajtolhatott el az lrl. Ferrarinl tlttt ngy ve alatt az edzseken sszesen 13-szor bizonyult a mezny leggyorsabb piltjnak, majd ezt kveten a Lancival mg egyetlen egy pole-t tudott szerezni az 1954-es szezonzr Spanyol Nagydjon. A kvetkez F1-es idnye nem indult zkkenmentesen, hiszen az els kt nagydjon, Argentnban s Monacban is a msodik rajtkockt kaparintotta meg, de mindktszer kiesett. Mjus 26-n pedig jtt a vgzetes monzai teszt, melyen lett vesztette.
2. Jim Clark (46 %)
Ayrton Senna rkezsig Jim Clark tartotta a rajtelssgek rekordjt. A Lotusban versenyz skt 1962-tl egszen 1968-ban bekvetkezett hallos balesetig sszesen 33 pole-t szerzett a szriban. Nem mellesleg a versenyeken is olyan hihetetlen tempt diktlt, hogy tbbnyire csak a htt nztk a rivlisok, st az egy szezonon belli len tlttt krk szzalkos arnyainak rekordjt mai napig tartja, 71.47 szzalkkal. (Az abszolt rekorder Sebastian Vettel arnya jelenleg 69.95%) Clark ktsg kvl az idmr edzsek mestere volt, 72 nagydjnak kzel a felt az lrl kezdhette meg, mindemellett a 32 dobogs helyezse kzl, 25 futamgyzelem volt.
1. Juan Manuel Fangio (57%)
Br az argentin legendt a Formula-1 es vilgbajnoksg legels versenyn, 1950-ben Silverstone-ban az Alfa Romeo pilti, Giuseppe Farina s Luigi Fagioli legyztk az idmrn, m Fangio csakhamar kivvta magnak a korai vek leggyorsabb versenyzje cmet. 51 idmrjnek tbb mint felt (29) nyerte meg, s ezt arnyt nem valszn, hogy brki a jvben httrbe szortan. (Mindemellett 51 versenybl 24-szer diadalmaskodott, ami szintn a legjobb nyersi arny)
Sikerei minden bizonnyal mg ennl is nagyobbak lettek volna, ha a Maserati az ’50-es vek elejn ( az F2-es idkben, 1952-1953-ban) harcban lett volna a Ferrarikkal, de mg ezekben az idkben is kpes volt gyaraptani listjt. 1952-ben az Olasz Nagydjon nyaksrlst szenvedett, de miutn felplt, a kvetkez idnyben a belga s a svjci versenyhtvgn is megszerezte a rajtelssget.
Ekkor mr 10 pole-nl jrt, az igazi sikersorozata ezutn kvetkezett: 1954-1958-ig nem kevesebb, mint 19 legjobb idt rt el a kvalifikcikon, a Maserati, a Mercedes s a Ferrari versenyautival. Utols eltti versenyn, az 1958-as Argentin Nagydjon mg gondoskodott arrl, hogy hazai kznsge eltt v legyen a legelkelbb rajthely.
/motorsportal/
|