Mennyi az annyi – az F1 pnzgyei

A Formula-1 nagyon drga sport a megfelel anyagi forrsok elteremtse pedig a siker zloga, de vajon milyen forrsokbl is gazdlkodhatnak a csapatok az F1-ben? A krdst Joe Saward boncolgatja
A csapatok kltsgvetsrl, s arrl, hogy milyen forrsokbl is jutnak a mkdskhz elengedhetetlen anyagi eszkzkhz nagyon kevs forrs ll rendelkezsre. Br legtbb csapat minden vben nyilvnossgra hozza az ves zleti jelentst, azonban abbl nem derl ki, hogy milyen forrsokbl is szrmaztak a bevteleik. A csapatok bevtelei alapveten a szponzoroktl, a Formula-1 kereskedelmi bevteleibl, a szakrtelmk ms csapatok, vagy ipargak fel trtn rtkestsbl, s esetenknt a fizets pilta (vagy piltk) ltal a csapathoz vitt szponzorpnzekbl szrmaznak.
A helyzetet azonban sok minden bonyoltja, gy a szponzori megllapodsok legtbbszr titkosak, mg nhny esetben az is elfordul, hogy a szponzor logja nem is kerl fel az autra, mint pldul mr hossz vek ta a Ferrarikon sem szerepel az amerikai dohnyipari ris a Marlboro logja. Vannak mg gynevezett „off-car” szerzdsek is, ahol a „vsrl” egy Formula-1-es csapattal val kpzettrsts rvn szeretn rtkesteni a termkeit. Akrhogy is a top csatoknl a bevtelek nagy rsze minden valsznsg szerint a szponzoroktl rkezik, az arculattvitel (merchandising) tern azonban magasan a Ferrari ll az len.
A msodik legjelentsebb forrsa a csapatoknak a Concorde szerzdsbl szrmaz jogdjbevtel. A csapatok kztt a jogdjbevtelek 50%-a kerl kiosztsra, ez nagyjbl vente 500 milli dollrt jelent. A Ferrari egy kln szerzds rtelmben ennek az sszegnek a 2,5%-t kapja meg pluszban, ez 12,5 milli dollr (sokak szerint nem csak a Ferrarinak, de a McLarennek s a Williamsnek is van egy kln egyessge, gy a kt patins angol csapat is zsebre tehet egy kis extra pnzt, de taln ez nem tbb mint 5-5 milli dollr), a maradkot pedig ktflekppen osztjk szt a 12 csapat kztt. Az egyik felt a konstruktri bajnoksg els 10 helyezettje kztt egyenl arnyban osztjk szt, ez 25-25 milli dollrt jelent, a msik felt pedig a bajnoksgban elfoglalt helyezsek alapjn kapjk meg a csapatok. A vilgbajnok gy 47 milli dollrt kap, a 2. helyezett 40 millit, a 3. helyezett 32,5 millit, a 4. helyezett 27,5 millit, az 5. helyezett 25 millit, mg a 10. helyezett 10 milli dollrt. Mindent sszevetve gy a Red Bull tavaly sszesen 72 milli dollrt kapott a jogdjbevtelekbl, mg a bajnoksg 3. helyn vgz Ferrari a 2. helyezett McLarent (65 milli dollr) megelzve 70 milli dollrt vihetett haza.
A lista vgn a sereghajtk tanyznak a klnbsgek azonban itt nagyobbak, gy a 2010-ben s 2011-ben is a bajnoksg 10. helyn vgz Caterham F1 Team 35 milli dollrt kap, mg a 11. s a 12 helyen vgzett HRT s Marussia Virgin csak egy „jelkpes” 10-10 milli dollrral rszesedik a jogdjbevtelekbl. Radsknt a pontszerz csapatoknak a szlltsi kltsgek fell sem kell aggdniuk.
Ezek utn mr rthet, hogy mirt is szeretnnek a csapatok nagyobb rszt kiharapni a jogdjbevtelekbl, hiszen, ha a jogdjbevteleknek nem az 50%-a, hanem mondjuk 80-85%-a kerlne sztosztsra kzttk, akkor a jelenlegi elosztsi rendszerben a vilgbajnoki cm nagyjbl 120 milli dollrt rne, mg a 10. hely 60 milli dollrt hozna. Ez pedig azt jelenten, hogy egy hatkony kltsgcskkents, nmi szponzori bevtel s egy kis reklmtrgy biznisz mellett a kis csapatok is kvetkezetesen nyeresgesek lehetnnek.
Az abszolt minimum szint ugyanis, ami mellett egy csapat mkdhet egy szezonban mintegy 40 milli dollr. A fizets piltk gy 10 millis ves bevtelt (nha tbbet is) jelenthetnek, gy ez s egy magasabb jogdjbevtel, valamint nmi szponzori pnz bven elegend lenne egy kis csapat ves kiadsainak a fedezsre. Ma azonban nem ez a helyzet, gy a kis csapatok (elssorban a HRT s a Virgin) komoly nehzsgekkel kzdenek, a szponzorok ugyanis a kevs TV-s szerepls miatt nem igen adjk egymsnak a kilincset nluk. A mezny msodik felre nzve az is aggaszt jelensg, hogy manapsg a nagy cgek nem elssorban azrt vsroljk be magukat egy Formula-1-es csapatba, hogy annak felfuttatsa rvn reklmozzk a termkeiket, hanem az elsdleges cl, hogy a Formula-1 vendgltsi kapacitst fel s kihasznlva szrakoztassk az gyfeleiket s zleteket kssenek ezltal. A kis csapatoknak ezrt olyan befektetkre lenne szksgk, akik mg a vesztesgeket is hajlandak lenyelni veken t annak rdekben, hogy a csapatot elrbb juttatva lvezek a majdani nyeresget, vagy haszonnal adjanak tl a rszesedskn. Ma azonban nyomokban fedezhet ez csak fel, gy taln a Marussia Virgin Racing-be befektet Lloyds Development Capital, s a HRT-nl megjelen Banco Popular tekinthet ilyennek. Vgl is azonban az F1-ben minden a teljestmnytl fgg, gy a szponzorok is csak a gyztesekre buknak, s ez az, amirt a Virgin is technolgit vsrolt a McLarentl.
/formula/
|