A Formula-1 legsikeresebb visszatrsei
Janur 23-n kt v kihagyst kveten a 2007-es vilgbajnok, Kimi Raikknen jra Formula-1-es autba lt, de vajon melyek is voltak a Formula-1 trtnetnek legsikeresebb s legsikertelenebb visszatrsei? A krdsre az ESPNF1 jsgrja, Chris Medland keresi a vlaszt.
Niki Lauda
Lauda visszatrse nem csak azrt emlkezetes, mert a ktszeres bajnok egy jabb vilgbajnoki cmet szerzett, hanem azrt is mert az osztrk piltt nem elssorban az jabb sikerek, hanem a pnz motivlta a visszatrsre, hogy gy mentse meg a komoly gondokkal kzd lgitrsasgt a Lauda Air-t. A 70-es vek vgn miutn szaktott a Ferrarival, ahol kt bajnoki cmet is szerzett Laudt frusztrlta a Brabham sikertelensge, br a BT46B a „porszv” Brabham megnyerte az els versenyt, az autt azonban a csapat a betiltst megelzenden nem hasznlta a ksbbiekben, gy jabb gyzelem nem igen ltszdott a horizonton az osztrk bajnok szmra, aki az 1979-es Kanadai Nagydj szabadedzseit kveten tvozott is az F1-bl. Lauda ezt kveten minden idejt a lgitrsasgnak szentelte, a Lauda Air azonban nem volt valami j pnzgyi helyzetben akkor, amikor egyszer csak megcsrrent Lauda telefonja, a vonal msik vgn pedig a McLaren csapat vezetje, Ron Dennis volt. Lauda igent mondott, majd egy doningtoni tesztet kveten ott llt az 1982-es szezon rajtrcsn. Lauda mr a harmadik futamn gyzni tudott Long Beach-en, majd mg egy futamot nyert Brands Hatch-ben, a kvetkez 1983-as szezonban azonban elkerlte a gyzelem. 1984-ben viszont a McLaren-TAG Porsche csapat uralta a meznyt s br ha Lauda rendszerint el is maradt a nyers teljestmny tekintetben a fiatal csapattrstl Alain Prosttl a tapasztalat 5 futamgyzelemhez segtette, aminek ksznheten, ha fl ponttal is, de nyerte meg a vilgbajnoki cmet.
Peter Revson
Az alacsonyabb kategrikban mutatott biztat forma utn Revson 1964-ben egy sajt autval, majd a Reg Parnell ltal futatott Lotus-BRM-el rajthoz llt az F1-ben. A hat versenyen, amin „elindult” azonban Revson csak ngyszer tudta magt kvalifiklni a futamra, s csak 2-szer rt clba, a legjobb eredmnye pedig egy 13. hely volt. Revson ezt kveten tvozni knyszerlt az F1-bl, s a sportkocsi versenyzsre fordtotta a figyelmt. Itt azonban szp sikereket rt el, 1971-ben megnyerte a CanAm bajnoksgot (a McLaren csapattal) s msodik helyen vgzett az Indianapolisi 500-as versenyen. A sikerek eredmnyekppen miutn 1971-ben a Tyrrellnl mr volt egy sikertelen beugrsa az F1-ben az 1972-es szezonra szerzdst kapott a McLarentl, gy 33 vesen megkapta a harmadik lehetsgt is a szguld cirkuszban. A McLaren csapatvezetje, Teddy Mayer ugyanis menedzselte Revsont a junior szrikban s bzott az amerikai pilta tehetsgben, aki vgl kt vet tlttt a csapatnl s ez alatt egy pole pozcit, 8 dobogt, s kt futamgyzelmet szerzett. Revson mindkt gyzelmt az 1973-as szezonban (Angol s Kanadai Nagydj) aratta, amivel az v vgn a bajnoksg 5. helyn zrta az vet. Revson 1974-re a Shadow csapathoz szerzdtt, ahol azonban a szezon els kt futamt nem tudta befejezni, majd a harmadik futamon, a Dl-Afrikai Nagydjon a szabadedzsek alatt az lett vesztette.
Jackie Oliver
Oliver nem rengette meg a Formula-1 vilgt a plyafutsa alatt. Hrom szezon s egy 3. hely utn az angol pilta 1970 vgn gy dnttt, hogy tvozik az F1-bl s inkbb a sportkocsi versenyekre fordtja a figyelmt. A kvetkez kt vben azrt 4 futamon az F1-ben is rajthoz llt, majd 1973-ban gy dnttt, hogy a Shadow csapat piltjaknt visszatr az F1-be. Egy jabb dobogt kveten azonban ismt elhagyta a Formula-1-et, de a csapattal maradt, akiknl a Formula 5000-res s CanAm sorozatokban llt rajthoz. 1977-ben Oliver mr a csapat menedzsere volt, de amikor egy Formula-2-es futam miatt Ricardo Patrese nem tudott rajthoz llni a Svd Nagydjon ugrott be a piltja helyre. A 35 ves Oliver mr ngy ve nem vezetett az F1-ben, s br 31 aut llt rajthoz a futamon mgis knnyedn kvalifiklta magt a futamra, ahol vgl a 9. helyen rt clba. Br pontot ezrt nem kapott a teljestmnyt jl mutatja, hogy krn bell rt clba, mg a csapattrsa Alan Jones 5 kr htrnyban csak a 17. helyen vgzett.
Alain Prost
Miutn a McLarennl az 1989-es szezonra nagyon megromlott Alain Prost s Ayrton Senna viszonya a francia pilta 1990-re a Ferrarihoz szerzdtt. Prost 1990-ben is a vilgbajnoki cmrt harcolt egszen addig, amg az utols eltti futamon, a Japn Nagydjon Senna ki nem ttte t a versenybl. Az 1991-es szezon azonban katasztrfa volt Prost szmra, aki egyetlen egy futamot sem tudott nyerni, amit a hromszoros francia bajnok nem is trt el sz nlkl, gy a csapat mg az v vge eltt kirgta Prostot. Az 1992-es szezont Prost kommenttorknt tlttte, majd a kzelg visszavonulstl vgl a Williams-Renault hv szava mentette meg a mr 37 ves francia bajnokot. Prostnak pedig tkletes volt az idzts, a Williams hatalmas flnnyel uralta az 1992-es bajnoksgot, radsul Nigel Mansell a szezon vgn Prost rkezse miatt, akivel egy nagyon rossz emlk szezont tlttt a Ferrarinl 1990-ben inkbb az amerikai IndyCar bajnoksgot vlasztotta. Prost gy a csapat els szm piltjaknt egybl versenykpesnek bizonyult s mr a szezonnyit Dl-Afrikai Nagydjat is megnyerte. Ksbb azonban Ayrton Senna felvette a kesztyt s a Williams technikai flnye ellenre is, a Monaci Nagydjat kveten 5 ponttal a brazil llt jobban a ponttblzaton. Prost viszont ngy egymst kvet gyzelemmel vgott vissza, gy ezzel be is biztostotta az jabb, ezttal mr a negyedik vilgbajnoki gyzelmt, majd miutn a csapat bejelentette, hogy az 1994-es szezonra leszerzdtette Sennt, Prost a brazillal val kzskds helyett inkbb a visszavonulst vlasztotta.
Mike Hailwood
Miutn motorversenyzknt (1958 s 1967 kztt elrt 76 gyzelemmel s 9 bajnoki cmmel) nevet szerzett magnak Hailwood 1963-ban elhatrozta, hogy a Formula-1-ben is kiprblja magt. A Reg Parnell Racing szneiben pedig vgl mindkt futamon clba rt, amin elindult, gy Silverstone-ban a 8., mg Monzban a 10. lett, majd a kvetkez vben mr majdnem egy teljes szezont tlttt a szguld cirkuszban, ahol azonban nem tudta megismtelni az 1964-es szezonnyit Monaci Nagydjon elrt 5. helyt. Hailwood a sok kiess miatt csaldott volt, br 1965-ben mg egyszer elindult a Monaci Nagydjon, utna azonban ismt a motorversenyzsre fordtotta a figyelmt. De a Honda 1967-es szezon vgn htat fordtott a motorversenyzsnek, remnyeik szerint csak rvid idre ezrt 50 000 fontot fizettek Hailwood-nak, hogy ne szerzdjn el msik csapathoz. Az angol versenyz figyelme azonban egyre inkbb a ngykerekek vilga fel fordult, 1969-ben a 3. helyen vgzett a Le Mans-i 24 rs versenyen, 1972-ben pedig a msodik lett a Formula-2-es bajnoksgban, de ekkor mr a Formula-1-ben is rtta a krket, hiszen 1971-ben a Surtees csapat piltjaknt Hailwood visszatrt az F1-be, ahol mr az els futamn a 4. helyen vgzett Monzban a 31 ves pilta. Hailwood a siker hatsra a kvetkez kt szezont is a csapattal tlttte, ahol 1972-ben szintn Monzban a 2. helyen vgzett, gy vgl az v vgn a 8. helyen zrta a bajnoksgot. 1973-ban azonban a megbzhatatlan autval egyszer sem tudott pontot szerezni, ezrt az 1974-es szezonra a McLarenhez szerzdtt. Az v elejn egy jabb dobogs helyet szerz Hailwood a Nmet Nagydjon bukott s slyosan megsrlt, ami utn mr tbb nem trt vissza az F1-be.
Jan Lammers
A holland pilta nem az eredmnyei rvn rdemelte ki a helyt ezen a listn, hanem azrt, mert a rekordtart a kt nagydjon val induls kztt eltelt idtartam tekintetben. Lammers a szoksos utat jrta be az F1-ig, majd miutn 1978-ban megnyerte az Eurpai Formula-3-as bajnoksgot 1979-ben a Shadow csapat piltjaknt 23 vesen bemutatkozhatott az F1-ben. A bemutatkozs azonban csaldskelt volt, s nem Lammers miatt a versenykptelen autval ugyanis kezdetben csak a pontszerzs, ksbb azonban mr a futamokon val induls jognak a megszerzse is egyre remnytelenebbnek tnt, gy az 1982-es szezon vgn Lammers szp lassan sportkocsi versenyzv vlt. s itt sikeres volt, 1988-ban a Jagurral Lammers gyztt a Le Mans-i 24 rs versenyen, majd 1990-ben megnyerte a Daytonai 24 rs versenyt is. A sikerek hatsra 1992-ben, 10 vvel azt kveten, hogy otthagyta a szguld cirkusz vilgt az neve merlt fel azzal kapcsolatban, hogy a szezon utols kt futamn tvegye a csapattl tvoz Karl Wendlinger helyt. Br a 36 ves Lammers Suzukban nem ltta meg a kocks zszlt, de Adelaide-ben a 12. helyen vgzet, ami utn a csapat szerzdst kttt vele az 1993-as szezonra. A March azonban nem sokkal ksbb csdbement.
Alan Jones
Jones a Williams csapatnl 1980-ban megnyerte a vilgbajnoki cmet, majd 1981-ben nagyon kzel jrt ahhoz, hogy megvdje azt, hiszen vgl az j bajnok Nelson Piquet mgtt 4 pontos htrnyban a 3. helyen zrta az vet. A kudarcban elssorban a csapattrsval, Carlos Reutemann-al val rossz viszonya jtszott szerepet, aki vgl 1 ponttal Piquet mgtt a 2. helyen fejezte be a bajnoksgot. A csaldott Jones ezrt a szezon vgn htat fordtott az F1-nek, 18 hnappal ksbb azonban az Arrows tl sok pnzt ajnlott fel neki ahhoz, hogy nemet mondjon egy, egy futamra szl beugrsra. A sikertelen Long Beach-i beugrst kveten kt vvel Jones 1985-ben egy jabb ajnlatot kapott a Lola csapattl, majd nhny futam utn le is szerzdtt egy teljes szezonra a csapattal. A 40 ves Jones-nak azonban 1986-ban egy versenykptelen s megbzhatatlan autval kellett szembeslnie, gy vgl 16 futam s 11 kiess, valamint egy 4. s egy 6. hely utn Jones-nak vgl sokkal kisebb hrnvvel kellett vgkp tvoznia a Formula-1-bl, mintha sohasem trt volna oda vissza.
Nigel Mansell
Nigel Mansellre hrom elbukott vilgbajnoki cm utn vgre 1992-ben rmosolygott a szerencse s a pards szezonban a mr 39 ves angol flnyesen megnyerte az els vilgbajnoki cmt. A szezon kzben azonban az is egyrtelm lett Mansell eltt, hogy Frank Williams Alain Prostot, vagy Ayrton Sennt szeretn szerzdtetni az 1993-as szezonra. Mansell azonban Prosttal, mg Prost Sennval nem akart egy csapatban lenni. A mindenki szmra pikns helyzetbl vgl Prost kerlt ki gyztesen, mg Mansell az amerikai IndyCar sorozatba szerzdtt. Mansell meg is nyerte az 1993-as CART bajnoksgot, majd miutn 1994-ben a csapata visszaeset engedett Frank Williams hv szavnak, hogy pr futamon helyettestse a San Marini Nagydjon hallos balesetet szenved Sennt. Mansell gy 4, mg David Coulthard 8 futamon vezethette Senna egykori 2-es rajtszm autjt. Mansell a gyenge kezdst kveten vgl megnyerte a szezonzr Ausztrl Nagydjat a csapat azonban ennek ellenre sem a 41 ves bajnokot, hanem a 23 ves fiatal tehetsget Coulthardot szerzdtette az 1995-s szezonra. Mansellnek vgl a McLaren dobott mentvet, mivel a fszponzoruk a Marlboro szeretett volna egy vilgbajnokot ltni a csapatban. Mansellnek azonban ki kellett hagynia a szezon els kt futamt, mert egyszeren nem frt bele az autba, de ezt kveten sem ment jl az angol bajnoknak, hiszen mr az els futamn Imolban krt kapott a csapattrstl, Mika Hakkinentl, majd a msodik versenyn Barcelonban az aut kezelhetetlensgre hivatkozva 18 kr utn bedobta a trlkzt, ami utn „kzs megegyezssel” a McLaren s Mansell utjai sztvltak.
Alex Zanardi
Zanardi Formula-1-es plyafutsa nehezen indult, de kt szezon s ngy indulst kveten, amit a Jordan s a Minardi szneiben rt el vgl 1993-ra egy teljes llshoz jutott a Lotus csapatnl. A Lotusnl a msodik futamn pontot szerz (egy 6. hely a Brazil Nagydjon) olasz pilta legemlkezetesebb pillanata a Belga Nagydj pnteki szabadedzsn az Eau Rouge-ban elszenvedett hatalmas buksa volt, ami miatt csak az 1994-es szezon kzepn trhetett vissza a csapathoz. A szezont pont nlkl zr Lotus az v vgn csdbement, mg Zanardi Amerikba vette az irnyt, ahol 1996-ban mr az els szezonjban a 2. helyen vgzett a CART bajnoksgban, amit vgl 1997-ben s 1998-ban meg is nyert. A sikerek hatsra Zanardi jra felhvta magra a Formula-1-es csapatvezetk figyelmt, gy vgl Frank Williams leszerzdtette t az 1999-es szezonra a csapattl tvoz Jaques Villeneuve helyre. Zanardi azonban megsemmist veressget szenvedett fiatal csapattrstl, Ralf Schumachertl, aki 3 dobogs eredmnynek ksznheten vgl 35 pontot gyjttt, mg az olasz pont nlkl zrta a bajnoksgot. Zanardi F1-es karrierje ezzel vget rt.
Phil Hill
Miutn 1961-ben tragikus krlmnyek kztt megnyerte a vilgbajnoki cmet (Hill 1961-es monzai gyzelmvel, 1 ponttal elzte meg a ponttblzaton a futam elejn hallos balesetet szenved csapattrst, Wolfgang von Trips-t) Hill nem tudta megismtelni korbbi eredmnyeit, ezrt az 1962-es szezon kzben elhagyta a Ferrarit. Hill azonban a Porsche, ATS, Lotus s a Cooper csapatoknl is eredmnytelen volt, ezrt az 1964-es szezon vgn tvozott a Formula-1-bl. 1966-ban azonban gy dnttt, hogy visszatr, de az Eagle versenyautjval kvalifiklni sem tudta magt az Olasz Nagydjra, gy vgl le kellett mondania a tovbbi F1-es lmokrl. Hill az 1967-es szezon vgig mg elindult nhny sportkocsi versenyen, ekkor azonban miutn rjtt, hogy nem fogjk megjtani a nemzetkzi versenyz licenszt vgleg a szgre akasztotta a buksisakjt.
/formula/
|