Mg 48 nap… Msfl hnap mlva mr az Ausztrl Nagydj erdedmnyt olvashatjtok. Mr alig vrom, de biztos vagyok benne, hogy ezzel nem vagyok egyedl. Szmolom a napokat visszafel. Hol gyorsan, hol lassan telik az id, valahogy gy, mintha nha Schumacher, nha pedig Glock lne a volnja mgtt.
Szerencsre beindult a gpezet, a hten bemutattk a Caterham j autjt, beindtottk az j Lotust, Raikkonen belelhetett legjabb lsbe s fejre prblhatta leend sisakjt. Rohamosan kzeledik az els, februr 7-i kzs teszt Jerezben, eltte viszont a csapatok fogjk bemutatni az autkat. Az idpontokat mr tbbnyire kitztk, gy a jv hten mr nhnyrl be is tudok szmolni.
Pereg a homokra…
Nem csak a rajongk vgjk a centit a Ferrari 2012-es autjnak bemutatjig. A csapat is szmolja a perceket, de azok a frnya homokszemek csak nem akarnak gyorsabban peregni…
Hogy egszen pontosan kvethessnk minden homokszemet, a Ferrari csapata ksztett egy nagy kzs visszaszmll rt a bemutat idpontjig. Brki nyomon kvetheti, haIDE kattint.
Februr harmadikn mutatjk teht meg az j lovaskocsit, m a sajt naponta rppent fel hreket arrl, hogy kiszivrogtattk a fotkat rla. Ezt k sem gondoljk szerintem komolyan, hisz pont ez a csapat hres a fegyelmrl, gy ktlem, hogy a lehetsgt megadnk egy esetleges id eltti bemutatnak. Az orra az autnak egybknt elzetes beszmolk alapjn – s itt hisznk megint a bennfenteseknek – leginkbb egy delfinre hasonlt majd. Rajzok is kerltek mr el rla, br ilyeneket brmelyik gyesebb ltalnos iskols rajzol nekem is alig tz perc leforgsa alatt.
A tli idszak a felkszls, testben s llekben is
Nem csak llekben kszlnek m a csapatok s a piltk a kvetkez szezonra, hanem komoly edzsek vannak mr a htuk mgtt s mg tbb elttk.
A Forma-1-es piltk a legjobban kondcionlt sportolk a vilgon. Nagyon szigor kvetelmnyeknek kell megfelelnik, hogy belelhessenek a kirlykategria egylses autiba.
Nincs ms versenysorozat, amelyik ennyire megkveteln az llkpessget, gy aki versenyzknt belp a Forma-1 vilgba, annak minden pillanatban a topon kell lennie. Nem csupn mrciustl novemberig tart a szezon, hanem a tli sznetben is mennek az edzsek, tesztek, hol a szimultorokban, hol a plykon.
Egy Forma-1-es autban lve a piltkra akr 3,5 G is nehezedhet egy-egy kanyarban. A futamokon nagyon gyakran lthatunk a kpernyn ezekrl is informcikat. Ez a megterhels jelentsen ignybe veszi ket fiziklisan, mind a gerincet, mind a nyakat terheli. Emellett a piltaflkben extrm meleg is van, mg ott is csorog a vz a kezeslbasukban, ahov gondolni sem mernk. Egy-egy melegebb orszgban a nyr kzepn akr 35-40 fok is lehet, ehhez tegyk hozz a tzll ruht nyakig beltzve, tbb rteg alsruhzattal egy viszonylag kicsi, zrt helyen. Emiatt van gy, hogy egy msfl rs futam alatt akr 3 kilogrammot is veszthetnek a tmegkbl a versenyzk. risi megterhels a szervezetnek. Folyamatos edzs nlkl ezt ki sem brnk, nem hogy 300-zal repesztennek az egyenesekben s centizve vennk a kanyarokat. Pedig gy van…
A legjobb llkpessg sportolk
Sokan lerjk a Forma-1-et, s nem tekintik sportnak. Pedig az a javbl, hisz nem csak annyibl ll piltnak lenni, hogy elkocsikzgatnak, elkrzgetnek a plykon. Minden hten ms szebbnl szebb tjakon jrhatnak, krberajongjk ket, kiszolgljk, s ha szerencsjk van, mg pezsgt is bonthatnak a nap vgn. Ezt mindenki irigyli tlk. A hatalmas fizetsrl – mr ha nem fizet azrt, hogy ott lhessen – ne is beszljnk.
Amit viszont kevsb irigyelnek az emberek, az a httrmunka, amit a felkszls jelent.
Ezt a fizikai llkpessget nagyon intenzv szv- s rrendszeri edzssel lehet megteremteni. ltalban futs vagy szs jelenti az alapot, br egyesek elnyben rszestik a kerkprozst is, gondoljunk csak Buttonre vagy Webberre. Semelyik ms sportgban nem jut ekkora terhels a nyakizmokra, gy ezt is nagyon karban kell tartani. Emlkezznk vissza, hogy kt s fl ve, amikor a Hungaroringen Massa tallkozott Barrichello rugjval s a szezon felnl fel kellett, hogy adja a versenyzst, gy volt, hogy az akkor mr visszavonult Michael Schumacher l be a Ferrarijba. Amellett, hogy szurkolk szzezrei lltak mr sorba msnap a jegypnztrokban, nem ettk ezt ilyen forrn. Ugyanis Schumi nyakilag nem volt felkszlve. Egy gokartozs sorn radsul meg is srlt a nyakizma, gy nem tudta tvenni Massa helyt.
Fontos teht a nyakizmok edzse. Ezt a legjobban edztermekben tudjk megtenni, kifejezetten erre val gpekkel. Fontos, hogy brjk a kanyarokban rjuk nehezed ellenllst, mert a nyakuknak nem csak a fejket kell elbrni, hanem a sisak sem knny, gy az is intenzv megterhelst jelent.
Az sem rt, ha ers karuk van. Nem csak lelni tudnak jl vele, hanem azt a kormnyt valakinek fogni is kell, mgpedig tbb, mint msfl rn t. Folyamatosan.
Arrl mg nem is esett sz, hogy a tpllkozsra is nagyon oda kell figyelnik, ugyanis nem elg, hogy edzettnek kell maradni minden nap, de a versenytemp szempontjbl az sem mindegy, hogy az autnak mennyi az ssztmege. Akr dekagramok is eldnthetik a versenyt, hiszen egy knnyebb aut knnyebb piltval gyorsabban tud menni, mint egy nehezebb. gy az trendjket is szigoran sszelltjk, ugyangy, mint az atltknak, gondosan szablyozva van a sznhidrt s fehrje mennyisge. Egy versenyhtvge sorn a legtbben elnyben rszestik a tsztkat s egyb sznhidrtban gazdag teleket, hisz ezekbl rvid idn bell sok energit tudnak nyerni, ami mindennl fontosabb egy verseny sorn.
A nagy mennyisg folyadkveszts akr veszlyes is lehet, ezrt lthatjuk, hogy folyamatosan ott lg a cs a szjukban, s akrmikor ihatnak. Nem csak a futamokon fontos ez, de eltte akkor is inniuk kell, ha nem szomjasak, hisz az akr hrom liternyi folyadk elvesztse egy verseny alatt akr kiszradshoz is vezethetne.
Egy Forma-1-es verseny nem kevsb terheli meg a piltkat, mintha lefutnnak egy maratoni tvot.
Hoztam egy kis rdekessget a htrl. Romain Grosjean a volt Renault, most Lotus nev csapat piltja. Az egyik kzssgi oldalon megosztotta velnk, mit is reggelizik egy versenynapon. Az egszsges reggeli mzes fehr sajt volt, endvival s fekete borssal:
Hidegre meleg, a Ferrari megint tudja, hol a legjobb…
Alig telt el kt ht az szak-olasz sparadicsomban megrendezett Wroom ta, a Ferrari pilti egy percig sem lehetnek nyugton. A tli felkszls kells kzepn vagyunk, mindjrt itt a februr 7-i jerezi teszt is, ahol bizony topon kell lenni, nem lehet pocakot lgatni, elfradni, pihengetni egy-egy kr utn. Nincs is piltk llkpessgvel baj, m az olasz csapat nem elgszik meg a jval, nekik a legjobb kell. (Meg kell jegyeznem neknk is.)
A jeges plya utn pr napot a gyrban tlttt Fernando Alonso s Felipe Massa, ahol lsprbn vettek rszt.
A hten pedig mg melegebb tjakra vitte ket a csapat, az edzseket a Kanri-szigeteken folytattk. A szigetcsoport negyedik legnagyobb szigete Lazarote, ahol pazar krnyezetben tlthettk felkszlsi idejket kedvenceink.

Amint a mellkelt bra is mutatja, amellett, hogy csodlatos krnyezetben tlthettk ezt a pr napot, nem volt ez vgig lblgats. A szemlyi edzjk kemnyen hajtotta ket, hisz tnyleg nem nyaralni mentek, hanem minl jobb kondciba kerlni. A jerezi teszteken mr produklni kell, nem lehet mellbeszlni.
A szigetet egybknt nem csak a Ferrari pilti szeretik, hanem a McLaren brit dvskje, Jenson Button is. Kszlt mr is itt a szezonra. Idn egybknt kzsen edz bartnjvel, Jessica Michibata-val, aki mindenben, gy ebben is tmogatja.
Schumacher fival gokartozik
Michael Schumacher mostanban kapott hideget-meleget, mert nem szerzett visszatrse utn mg vagy t vilgbajnoki cmet kt v alatt, mindezt persze 43 vesen. Sokan vrjk tle a csodt, holott mr letette az asztalra mindazt, amit le lehetett. Egymagnak tbb vilgbajnoki cme van, mint a tbbieknek egyttvve. Ha teht vgigkocogja a futamot, sem mondhatunk r semmit, ugyanis Schumacher.
Az alma sem esett messze, mivel a fia mr vek ta gokartozik. sszektttk ht a kellemeset a mg kellemesebbel, a jerezi Forma-1-es teszt eltt gokarttal edz a klasszis s a fia. A South Garda Karting plyn tltttek nhny napot, ahol Mick a KF3-as Tony Kartot tesztelte, mg apja megfutotta a 0:41.80-as krrekordot.
Raikkonennek is vissza kell rzdni
Kt ve nem lt Forma-1-es autban Kimi Raikkonen, miutn a Ferrari egy vvel a szerzdse lejrta eltt kivsrolta, hogy helyette Fernando Alonso lhessen be a lovaskocsiba. A 2007-es vilgbajnok gy a rallizsban s egy NASCAR-ban tlttte idejt, m nhny hnapja engedett a Lotus csapat unszolsnak s elvllalta, hogy Grosjean csapattrsa lesz.
A problma ott kezddtt, hogy az elmlt kt vben kzel sem kapott akkora terhelst fizikailag, mint amilyenre most szmthat, gy az edzs szmra dupln fontos s kemny.
Mivel egy versenyz pulzusa a futamokon akr a 170-et is elrheti percenknt, ezrt a kardioedzseket sem szta meg. Az edzsprogram legfbb clja az volt, hogy nvelje llkpessgt s a felvett s szlltott oxign mennyisgt a testben. Ezt nemm kevs futssal, kerkprozssal rte el, de volt, hogy evezt is ragadott.

Amint mr emltettem, a nyak is nagyon ersen ignybe van vve egy -egy futamon, gy valsznleg szksge lesz majd nmi idre, mg a megerstett nyakizmai hozzszoknak majd a nagy terhelshez. Gumiszalagokat hasznl leggyakrabban ehhez az edztermi trnningek sorn.
A mentlis felkszls is legalbb olyan fontos, hisz minden apr rszletet csak gy tud sszehangolni, ha a legtkletesebb llapotban van. Ez nagy kihvs szmra ilyen hossz idej kihagys utn.
Selni mennek vagy a Kanri-szigetekre. Ami neknk nyaralsnak tnik, kikapcsoldsnak vagy j szrakozsnak, az a Forma-1-es piltknak megfesztett tempj edzs szigor ditval. A versenyzk mindent megtesznek annak rdekben, hogy a nhny nap mlva kezdd szezon eltti kollektv teszten mr a legjobb formjukban lehessenek. Kvncsian vrjuk az eredmnyt!
/formula/