Technikai analzis: Red Bull RB8

A Red Bull tavaly s tavalyeltt szinte mindent megnyert, a csapat technikai igazgatja, Adrian Newey pedig ritkn szokott hibzni, gy mindenki szerint az idei szezonban is a Red Bull lesz az az aut, akit meg kell verni a gyzelemrt. De vajon milyen autt is ptett Adrian Newey az idei szezonban, az RB8-ast az Autosport jsgrja, Craig Scarborough vette szemgyre.
A Red Bullnl 2006 ta Adrian Newey az, aki irnytja a versenyautk ptsnek a munklatait, az els hrom aut azonban nem volt valami sikeres, a 2009-es szezon j aerodinamikai szablyai viszont igazi vzvlasztt jelentettek. 2009-ben az RB5-s egy j irnyzatot teremtve azonnal a bajnoki cmrt kzdhetett.
Idn jra jelentsebb vltozsokat eszkzlt az FIA a technikai szablyokban, gy a kipufog-diffzorok szmzse, s az autk orr magassgnak a cskkense nem csak az autk kinzetre, de az ersorrendre is komoly hatssal lehetnek. De vajon ez hogyan fogja rinteni a Red Bullt, ismt nyertese, vagy ezttal vesztesei lesznek e az j szablyoknak az energiaitalosok? Mindenesetre a Red Bull RB8-as a 2009-ben megkezdett dizjn filozfia egyenes leszrmazottjnak tnik.
Az els benyomsok gy az RB8-assal kapcsolatban csaldskeltk, hiszen a szrnyak, az oldaldoboz, az aut fels rsze s a lgbeml mind, mind nagymrtkben hasonlt a tavalyi RB7-eshez. Persze az idei v kulcskrdsei az autk orrmagassgnak a cskkentse s az j kipufog rendszerek lehetnek. A sokak ltal vrt drmai s innovatv dizjn elemek gy a Red Bullnl (is) elmaradtak, de azrt azt sem szabad elfelejteni, hogy az autk sokat vltozhatnak mg Melbourne-ig.
A Red Bull RB8-as orrn egyrtelmen ltszik, hogy sok csapathoz hasonlan a jobb lgramls s a nagyobb leszort er miatt k is a lehet legmagasabb orrmegoldst akartk vlasztani, ennek s a szablyoknak, amelyek 62,5 centimterrl 55 centimterre cskkentettk az autk maximlis orrmagassgt ksznheten pedig a Red Bullnl is a lpcss orr mellett dntttek.
Br az alacsonyabb orr miatti leszort er vesztst s ramlstani problmkat nem vllaltk azrt Adrian Newey itt is prblt valamit kitallni, az eredmny pedig egy nyls lett az RB8-as orrn. A piltk htsre ide tteleptett nylst pedig gy formztk meg, hogy az nmi aerodinamikai hatst s leszort ert gyakoroljon. A Red Bull megoldsa minden bizonnyal hamarosan jabb kvetkre fog tallni.
Az oldaldobozoknl azonban a Red Bull a korbbi trendet kvette, apr nylsok s nagy hajltott alvgssal operlnak az elz RB7-es modellhez hasonlan, majd a htul szles oldaldoboz szpen beolvad a motorbortsba karakteres vegnyakat eredmnyezve.
Majd jn az idei szezon msik jdonsga a magasra helyezett kipufog nyls. A Red Bull a kipufog nylst a sebessgvlt tetejnek s a fels lengkar magassgban helyezte el, ami a szrny als sszekt elemre irnytja a forr s nagy sebessg gstermkeket, amellyel (msokhoz hasonlan) egyrtelmen az a cljuk, hogy hasonl hatst rjenek el, mint amit a kipufog-diffzor segtsgvel elrtek. Br ezzel taln termelhet nmi leszort er, az azonban biztosan nem lehet annyira rzkeny a gzpedl llsra, mint amilyen a tavalyi megolds volt, mr csak azrt sem, mert az idei szezonban a szablyok a motorvezrlst is jelentsen megszigortottk.
Az j megolds kisebb hatsa abbl is ltszik, hogy a Red Bull szaktott a korbbi vek nagy hasmagassgval s homlokszgvel. A Red Bull RB7-es hasmagassga htul tavaly elrte a 10 centimtert is ksznheten annak, hogy a kipufog-diffzor ltal termelt jelents leszort er miatt gy sem voltak stabilitsi gondjaik, ez azonban azt jelentette, hogy a Red Bull egy nagyon meredek homlokszggel futtathatta az autjt. A nagy homlokszg rvn pedig az els szrnyak rendkvl kzel kerlhettek a fldhz ez ismtelten a fkezsek sorn s a kanyarokban jelentett aerodinamikai elnyt, valamint a magas homlokszg rvn tbb levegt lehetett az aut padllemeze al beprselni, ami pedig a diffzor hatkonysgt nvelte. Idn azonban mr nincs kipufog-diffzor rendszer ezrt Newey is beismerte, hogy az RB8-as homlokszge most mr sokkal kisebb.
Vltozatlan azonban a Red Bull csomagjban a Renault motorja s a Renault-Magneti Marelli mdostott KERS rendszere. A sebessgvlt is marad a htfokozat sznszlas egysg, mg a hts hzrudas felfggesztsnek mr a 4. vltozata dolgozik az RB8-as alatt.
/formula/
|