
Cpaorrtl a kacsaorrig cmmel az Index szakjsgrja (s egykori munkatrsunk), Jo Gbor egy rszletes cikkben foglalta ssze, hogyan is jutottak el a tervezk a 2012-es autk fura formjig.
A biztonsg rdekben vltoztatott az autk orrra vonatkoz paramtereken a FIA, ennek eredmnye, hogy idn az autk eleje egy kivteltl eltekintve kacsa- vagy lpcss orrkpot kapott. A szvetsg szerint azzal, hogy a fldhz kzelebb vittk a gpek orrnak magassgt, elkerlhet a tragdia az olyan rfutsos baleseteknl, mint amilyen Michael Schumacher s Vitantonio Liuzzi volt 2010-ben.
A szablymdostst a McLarent kivve mindenki a lehet legegyszerbb mdon oldotta meg, az adott ponton megnyeste a kasztnit, gy eleget tve a kvetelmnyeknek. Az eredmny nem tl szp – br ez zls dolga –, egyedl a McLaren maradt olyan eszttikus, mint a Forma-1-es autk az utbbi 30-40 vben.
A vltoztats valsznleg nem annyira komoly, mint amilyennek ltszik, a radiklis s azonos megoldsokat ltva mg az is felttelezhet, hogy ugyanolyan egyszeren tekintenek r az istllk, mint az autk oldalfalnak 1995-s megemelsre. Addig a pilta vllai kiltszottak a cockpitbl, de Rubens Barrichello szerencss kimenetel s Roland Ratzenberger, illetve Ayrton Senna 1994-es hallos balesete felhvta a figyelmet a versenyzkre leselked kockzatokra: a kvetkez szezon elejn mindenki a sisak harmadig megemelte a cockpit oldalt. Hasonl lps a mostani, csak ez sokkal inkbb szem eltt van s jobban befolysolja a kocsi dizjnjt.
Nem volt sok ennyire egysges lpst kivlt rendelkezs a Forma-1 b 60 ve alatt, st, szigoran szablymdostsi okbl valsznleg az a mostani a legjelentsebb hats a kocsik kllemre – illetve ez az els, amit majdnem mindenki egyetlen mozdulattal s kvzi ugyangy oldott meg.
Hogy hasonlt talljunk, j 20 vet kell visszamennnk, 1990-be, amikor a Tyrrell kijtt a megemelt orral, amit 1991-ben a Benetton cpaszerv fejlesztett tovbb: a B191-es autn az els lgterel nem az orr kt oldalbl ntt ki, hanem kt kis pillr rgztette ahhoz alulrl. A leveg gy a kocsi al kezdett ramlani, jcskn nvelve a gpet a talajhoz szv leszort ert.
Rory Byrne tervezzseni s munkatrsai nhny v alatt tklyre fejlesztettk az tletet, ami Michael Schumacher 1994-es s 95-s vb-cmhez vezetett. 94-ben – igaz, Senna meghalt – ez a gp verte meg a konzervatv Williamset, ami az elz kt szezont uralta.
A megoldst 1995-ben t is vette a Williams s a McLaren, 96-ban pedig – mr Byrne keze alatt – a Ferrari, azta pedig minden gyztes Forma-1-es autnak – van, hogy kevsb drasztikus formban – de hasonl az orra.
Ilyen korszakalkot jtss vlhatott volna a McLaren kt ve kifejlesztett F-csatornja is, ha a FIA nem tiltja be egy v utn, s teszi a helyre a tavaly bevezetett llthat hts szrnyat.
Az F-csatorna egy kis nylsbl llt a kocsi elejn, amin keresztl a beraml levegt vgig vezettk a hts szrnyig: a rst a pilta a kzfejvel/knykvel/trdvel befoghatta, gy szablyozva a hts szrnyat r leszort ert. A szvetsg azrt lpett, mert az gy veszlyes volt, Hamilton, Button, Vettel, Alonso s a tbbiek 300 kilomter/ra fltt is elkezdtek egy kzzel vezetni, mikzben a msikkal a lyukat tmkdtk.
Az F-csatornnak persze jval kisebb hatsa volt a klssgekre, a pici nylst, illetve levegbemlt volt, hogy szre sem lehetett venni az autn.
Elfordultak hasonlan korszakalkot, st, korszakalkotbb mdostsok s megoldsok, amiket szintn tvett vgl mindenki, s az els nagyot nyert vele – csakhogy ezek ltalban kvlrl nem ltszottak, gy a mdia s a kznsg is kevsb trdtt velk.
Legends a Williams-Renault aktv kerkfelfggesztse a 90-es vek elejrl, amivel Nigel Mansell lemosta a teljes meznyt. A futmvet olyan szoftverrel ktttk ssze, ami az aszfalt minden egyes domborulathoz idomtotta az autt, a kocsi valsggal megtanulta a plyt, s gy mozgott, ahogy a talaj kvnta. A FIA nagyon gyorsan betiltotta, vagy mert drga volt vagy mert a Williams mr olyan elnyben volt vele, amit egy vtized alatt sem lehetett volna behozni.
Idn a Lotus prblkozott hasonl okos felfggesztssel, de a FIA csrjban elfojtotta, gy azt mr az els teszten sem vethettk be Raikknenk.
Az utbbi vek ngy legnagyobb tallmnya a Brawn GP 2009-es dupla diffzora, a Red Bull 2010-11-es befjt diffzora s a flexi wing, a menet kzben meghajl szrny, illetve a rugalmas fenklemez szintn az RBR-tl. Ezek kzl hrom szinte teljesen lthatatlan, a szrny mkdst is csak fotkrl, illetve viderl lehet szrevenni, s az sszesben kzs, hogy a FIA mr mindet betiltotta.
Brawnk diffzora akkora durrans volt, hogy simn megnyertk vele a vilgbajnoksgot. Jenson Button ksbb azt mondta, mr az els hrom barcelonai tesztkre utn rezte, hogy a gp verhetetlen lesz, soha olyan autt mg nem vezetett.
Az eszkzt egy kiskaput kihasznlva ptettk meg, lyukakat vgtak az aut aljra, ami gy nagyjbl fl msodperc elnyt jelentett krnknt. Tmadta a Ferrari, tmadta a McLaren, de a FIA nem tiltotta be azonnal, gy knytelenek voltak lemsolni. A Red Bullnak remekl sikerlt, 2010-ben k nyertek vele, majd az v vgn az istllk a FIA-val egyetrtsben megegyeztek, 2011-ben mr nem hasznljk.
Termszetes, hogy a nyertes RBR azrt ment bele, mert mr ott volt a tarsolyban a kvetkez hzs, a befjt diffzor: a fenklemez vgre ptett csatornarendszerbe vezettk a kipufoggzokat, gy mg ersebb lgrmlst generltak, nvelve a leszort ert. Radsul a motorszllt Renault olyan szoftvert fejlesztett ehhez, hogy a kipufoggz akkor is folyamatosan ramlott a rendszerbe, amikor Vettelk fkeztek, vagyis mg a maximumnl is jobban kihasznltk az elnyeit.
Az errl is lemarad Ferrari tajtkzott, de csak annyit rt el, hogy 2011-ben 48 rra, a Brit GP kt napjra betiltottk. Alonso utcahosszal verte a futamon a Red Bullokat, majd msnap megegyeztek, a szezon vgig maradhat a befjt diffzor, amit igazn eredmnyesen taln csak a McLaren tudott lekopizni. A Ferrari nem is nyert tbbet 2011-ben.
2012-ben mr ez is illeglis, br a Mclaren, a Ferrari s a Sauber idn is gyeskedik a kipufogval - van olyan vltozatuk, ami ha nem is egyrtelmen a diffzorra, de nagyon annak krnykre vezeti ki a gzokat. Nem kizrt, hogy ebbl szezon kzben mg balh lesz, br a FIA mindhrom gpet bevizsglta az idei els teszten.
Hasonlan szenzitv tma a fent felsorolt rugalmas els szrny, illetve fenklemez, amiben szintn a Red Bull az ttr. A lgellenlls hatsra, illetve mert klnleges anyagbl kszlt, a lgterel kt szle a talaj fel grbl, ami nveli a leszort ert, ezzel egytt a kanyarsebessget. Ezt mr 2010-ben bevetettk Adrian Neweyk, majd tavaly – a Mclarennel egytt – hasonlan gyeskedtek az aut aljval. Kpzelhetjk, mekkora elnyt jelent. A FIA tbbszr lecsapott a trkkkre, egyre szigortotta az ellenrzseket, de valsznleg szz szzalkig mg mindig nem tudta megakadlyozni a hasznlatukat.
Idn teht ezzel is machinlhatnak a csapatok, s valsznleg mr ott lapulnak vagy a tervez asztalon vagy az autkban kvlrl lthatatlanul elrejtve azok a megoldsok, amik a szezont rdekess, izgalmass, de leginkbb balhss tehetik.
/formula/