Az Autosport munkatrsa, mint ahogy a jerezi tesztht utn, gy a barcelonai teszteket kveten is sszegezte helyszni tapasztalatait, nem csak kridk szempontjbl, de nyilatkozatokbl, a paddockban tapasztalt hangulatbl s egyb krlmnyek figyelembevtelvel 10 pontban sszegyjttte, mit tanulhattunk a msodik kollektv tesztbl.
1. A Lotus elfoglalt lesz
Volt nmi klnbsg a Lotus jerezi szereplshez kpest, amikor a csapat olyan formt mutatott, ami sejteni engedte, hogy idn bizony beleszlhat a nagyok jtkba. Az E20 gyors s agresszv volt mindkt versenyz keze alatt, s gy tnt a megbzhatsggal sem llnak hadilbon. Barcelonban azonban ht kr utn rosszra fordultak a dolgok, amikor Romain Grosjean „furcsa” rzsrl szmolt be. A gondok miatt a csapat gy dnttt, felfggeszti a tesztelst s a problma orvoslsa miatt visszatr a bzisra. Br a Lotusnl mindenki biztos abban, hogy Enstone-ban idben megoldjk a gondokat, bizonyra nehz lesz ptolni a kiesett idt.
2. Ferrari javult
Jerez utn a Ferrari volt a kzponti tma, hiszen a radiklisan j aut rengeteg krdst felvetett, st mg maga a csapat is elismerte, hogy nem ott tartanak, ahol szeretnnek. A rajongk szmra azonban j hr, hogy az F2012 Barcelonban mr valban jobb formt mutatott. Mg Fernando Alonso is elismeren nyilatkozott, s br elismerte, mg nem az v a leggyorsabb aut, de hossztvon mr sokkal jobban teljest, mindemellett sokkal jobb az ttartsa is. Ezt kveten Felipe Massa az utols nap utn mr arrl beszlt, hogy a csapat megtallta a helyes irnyt. Egy ilyen radiklis autnl bizonyos szempontbl elkerlhetetlen volt, hogy a Ferrari kicsit kszkdjn, de minden jel arra mutat, hogy az olaszok kzben tartjk a dolgokat.
3. Kzben a rivlisok is haladnak…
A problma az, hogy mikzben a Ferrari versenykpess akarja varzsolni az j autt, addig a rivlisok is haladnak elre. Jerezben mg nehz volt kiolvasni a Red Bull s a McLaren formjt, de tny, hogy az els versenyszimulci utn mr ltni lehetett, hogy nem csak a temp j, de a szezon elkszleteivel is megfelel temben haladnak.
Az RB8 klnsen ersnek tnik, s a versenyzk alatt mind az egyenesekben, mind a kanyarokban megfelelen viselkedett az aut. Az els kanyarban, majd az azt kvet hossz jobbos fordulnl is brki msnl jobban tudtk tartani az idelis vet. A McLaren mr kicsit jobban hasznlta a kerkvetket, de a lassabb kanyarokban hasonl formt mutatott, mint a Red Bull. Aztn ott van a Mercedes W03, amin azonnal ltszott, hogy megbzhat. A Ferrari tovbbra is dolgozott az autn…
4. gy tnik, a Mercedes tkpes
Egyelre gy ltszik, hogy a Mercedes kt hetes kslekedse j dntsnek bizonyult. A W03 gyorsnak tnik, st a harmadik tesztnapon mr versenyszimulciban sszemrhette erejt a Red Bull-lal s a McLarennel is. A csapat hangulatbl ltszik, hogy j benyomsokat szereztek, s ezt maga a csapatfnk, Ross Brawn is megerstette, s br egyelre nem gondolja, hogy a gyzelemrt harcolhatnak, de kijelentette, hogy egyrtelmen jobb a helyzet, mint tavaly ilyenkor. Michael Schumacher szintn azt mondta, hogy hatrozottan javult az aut, mg Nico Rosberg szerint csapata elindult a helyes irnyba, ami nagy dolgokat vett elre. Termszetesen nagy krds, hogy milyen mrtkben folytatdik ez a lendlet. A harmadik, s egyben utols prba taln tisztbb kpet ad majd, mert mg kevs id volt arra, hogy a W03 valban bebizonytsa, hogy a csapat nagy lpst tett elre.
5. A jtszmk mr megkezddtek
Az FIA keresztes hadjratot indtott mindenfle, a kipufog ltal ellltott aerodinamikai elny felszmolsra. De a csapatok tovbb folytatjk a szablyok hatrainak feszegetst, gy a mlt hten egy jabb nyitva hagyott kiskaput kellett bezrnia a szvetsgnek. Szigortottak az ECU rendszeren, s a hozztartoz szoftvert is frisstik mg az Ausztrl Nagydj eltt. Az FIA azt mondta, hogy nem gyanst egy csapatot sem szablytalansggal, br a paddockban olyan pletykk terjedtek el, hogy a szigorts annak ksznhet, hogy a szvetsg valahonnan flest kapott…
6. Sokoldalnak tnik Pirelli szuperlgy abroncsa
A Pirelli 34 szett szuperlgy gumit szlltott Barcelonba, ahol idn elszr prblhattk ki ezt a tpus keverket. Igaz, hogy csak 16 garnitrt hasznltak fel az alakulatok, de mr ez is elg bizonytkot adott arra, hogy a piros jells Pirellik igazn sokoldalnak mutatkoznak.
Elssorban egy klasszikus kvalifikcis abroncsknt viselkedik, vagyis egy kr alatt a megfelel zemi hfokra melegszik. Ez leginkbb Nico Hlkenberg s Pastor Maldonado (2. s 3. nap) leggyorsabb krein mutatkozott meg, hiszen mindkt pilta ezzel a gumival rte el a legjobb kridket.
De jelenleg mg nem derlt ki, hogy mennyivel versenykpesebb, mint a lgy gumi, fleg, hogy Kobajasi Kamui legjobb szuperlgy abroncson futott kre lassabbnak bizonyult, mint az utols napon megfutott leggyorsabb kre, melyet a lgy gumikon rt el.
7. A lass kanyarok kritikus tnyezk lehetnek
Mikzben minden csapat klnbz terletekre fkuszlt, s a klnbz terleteken volt ers vagy ppen gyenge, gy tnik, a sikeres belltsokkal a lass kanyaroknl komoly nyeresg realizlhat a kridk tekintetben. A Williams nyltan elismerte, hogy muszj volt javtani az FW34 lass kanyarokban val kezelhetsgn, s bztat, hogy a grove-i alakulatnak sikerlt megtallnia a j irnyt.
8. HRT s a Marussia ismt versenyt fut az idvel
A kt kiscsapat az elmlt vekhez hasonlan tovbbra is versenyt fut az idvel. A Marussia Barcelonban a tavalyi kocsival rszt vett a ngy napos teszten, az j konstrukcinak azonban tovbbra sem sikerlt tmenni a trsteszten, gy a csapat ezen a hten nem lesz ott Montmelban. A HRT ppen ezen okok miatt volt knytelen kihagyni az els barcelonai tesztet, de azta mr sikerrel jrtak minden vizsglaton. A tervek szerint a HRT a hten mr teszteli j autjt.
9. Mg mindig hihetetlenl nehz brmit kiolvasni a tesztekbl
A Pirelli elmondta, hogy a csapatok sszesen 14.949 kilomtert futottak Jerezben, majd ezt kveten Barcelonban mr 17207 kilomtert, gy az eddigi kt kollektv tesztht sszestett eredmnye tbb mint 32.000 kilomter.
Ennek ellenre azonban mg mindig nagyon nehz fellltani egy ersorrendet. Eltekintve nhny olyan meglepetstl, mint Kobajasi vagy Maldonado, azt lthatjuk, hogy valamifle Sebastian Vettel, Kimi Rikknen s Fernando Alonso keverk lehetsges. De nincs olyan csapat, amelyik kvetkezetesen az len lenne, s valsznleg mg nem is mutatnak meg mindent, ez pedig meglehetsen elhomlyostja a kpet.
10. … De ez az v szoros lehet
Ok, ez az optimista megkzelts. De az eddig ltottak alapjn gy tnik, hogy a Red Bull a McLaren s a Mercedes nincs messze egymstl. A Ferrari egy nehezebb krds, de gy tnik haladnak, s szezonkezdsre vrhatan ott lesznek a legjobb ngyben. A fvott diffzor betiltsnak legnagyobb haszna teht az lehet, hogy sszerzdik az lmezny.
A kzpmeznyben is ugyanez a helyzet: a Force India, a Toro Rosso, a Sauber s a Williams kzel lehet egymshoz, ami szintn nagy izgalmakat vett elre.
s akkor mg termszetesen ott van a Lotus, amely br ht kr utn tvozott Barcelonbl, de Jerezben elg egyrtelmen ltszott, hogy a csapat ers lehet mr a szezonnyitn is.
/formula/