Az F-csatornt mg 2010-ben tiltottk be, s az FIA kikttte: a versenyzk semmilyen kzvetlen befolyssal sem brhatnak az aerodinamikra.
Tavaly a Mercedes mr ksrletezett egy j megoldssal, melyet az els orrkpban alaktottak ki, s vlheten jelenleg is benne van az F0 W03-ban, az azta mr W-csatornra tkeresztelt rendszer.
De ezzel mg nincs vge a ksrletezsnek: a legfrissebb felttelezsek szerint, melynek az Auto Motor und Sport adott hangot, a fent emltett csapatok ismt ksrleteznek az F-csatornval, igaz most egy passzv rendszerrl van sz, s az egyik legfontosabb eleme a hts szrny.
A hrek alapjn a Red Bull jr len a rendszer fejlesztsben: az orrkp lpcsjben kialaktott hatalmas nylson beraml levegt egszen a hts szrny legals vzszintes elemig irnytjk, mely tovbb tereli az ramlatot a fels lapokig.
A hts szrny fels rszben kt vzszintes terellap tallhat, s Newey egy rst vgott az alul lv elembe, hogy ezzel javtsa a leveg ramlst. Az eredmny: elmletileg nagyobb vgsebessg, amikor a versenyz aktivlja a DRS-t, s a lapok vzszintes pozciba kerlnek.
A Red Bull mindent megtett annak rdekben, hogy az orrkpnl beraml levegnek semmi se llja tjt: az RB8-as motorbortsa s a hts szrny vzszintes eleme (termszetesen az als) tkletesen illeszkedik egymshoz, s trs nlkl tallkoznak, gy az als elem zavartalanul irnythatja az ramlatot a fels lapokra.
A barcelonai boxutcban a Mercedes knyesen gyelt arra, hogy az els szrnyat mindig gondosan eltakarja minden egyes kills utn, mg a Red Bull mr esernyket is alkalmazott a knyes pontok elfedshez.
Knnyen elkpzelhet, hogy az F-csatorna nemcsak a levegt, hanem a kipufoggzokat is hasznostja, mivel innen mr csak egy lpsre van az, hogy egy jl elhelyezett vgzdssel a gzok is bekerljenek a hts szrnyra rez ramlatokba, ezzel nvelve a rendszer hatkonysgt.
A McLaren rendszerrl egyelre nincsenek ennyire pontos informcik, de vlheten minden csapat a Red Bull ltal kvetett utat akarja lemsolni.
/f1-live/