A Mercedes gyansnak tartja a Red Bull motorjt
rdekes fordulatot vehet a csapatok kztti technikai vita, mely az ausztrl versenyhtvgn robbant ki a Mercedes szuper DRS-nek nevezett innovcija miatt. Br a leghangosabb tiltakozk, a Lotus s a Red Bull vgl nem vtk meg a futamot, de mg a Malj Nagydj eltt hatrozott llsfoglalsra krtk az FIA-t. A Mercedesnl azonban gy vlik, csupn el kvnjk terelni a figyelmet sajt szablyszegskrl, s a jelek szerint mr nem csupn arrl van sz, hogy a kipufogkat szablytalanul alaktottk ki.
A Red Bull s a Lotus azutn krdjelezte meg a Mercedes jtst, hogy az FIA, s a testlet mszaki rszlegnek vezetje, Charlie Whiting egyrtelmen passzvnak, ppen ezrt leglisnak nyilvntotta a rendszert.
A vita kapcsn Ross Brawn mr akkor rdekes kijelentst tett: "A mi rendszernkrl foly vita eltereli a figyelmet a kipufog krli krdsrl.”
A tli tesztek idejn az FIA egy olyan flest kapott, hogy egyes (meg nem nevezett) alakulatok tovbbra is prbljk a kipufoggzokat aerodinamikai clokra is felhasznlni, ezrt az irnyt testlet tovbbi szigortsokat vezetett be. Szigortottk s tovbb konkretizltk a motorvezrlshez hasznlt szoftvert (ECU – Engine Conrtol Unit) is frisstettk mg a nyitfutam eltt.
A nmet AutoBild azonban gy rteslt, hogy a Red Bull a szigortsok ellenre a tavalyihoz hasonl rendszerrel ksrletezik. Az rtesls szerint a Mercedes Ausztrliban vgzett hangelemzse arra utal, hogy a Renault motor a Red Bullban igen trkksen van belltva, mgpedig gy, hogy a hengerek egyenknt, kln vezrelve is kpesek mkdni olyankor, amikor elvileg nincs a gzon a pilta lba. Ennek pedig (ha ez valban gy van) csak egyetlen oka lehet, mgpedig a forr gzok ramlsnak folyamatos biztostsa.
Az gy nem teljesen elzmny nlkli, mivel az v elejn a Renault vezrigazgatja, Jean-Francois Caubet mr utalt arra, hogy a Red Bull-lal folytatott kzs kutats eredmnyeknt - a fvott diffzor betiltsa ellenre - sikerlt egy figyelemre mlt megoldst tallni az elvesztett leszort er ptlsra.
„Br a szablyok megvltoztak, m a Red Bull-lal kzsen dolgozva megtalltuk a megoldst, ami kompenzlja a teljestmny vesztesget. Ez nem ugyan az, mint a tavalyi, egyrtelm a klnbsg” – nyilatkozta mg a tlen Coubet.
A tli teszteken mr tbb felvets is rkezett az aut klns hangjval kapcsolatban, fleg olyankor hallatszottak ezek a hangok, amikor elvileg az autt nem hzatta gzadssal a pilta. Helmut Marko a Red Bull ftancsadja egyrtelmen tagadta, hogy brmifle illeglis kialakts lenne az aut motorjval, s elmondta, nem flnek egy esetleges FIA vizsglattl: "Mivel senki nem tall semmit, mert mi betartjuk a szablyokat”.
A Mercedes motorsport igazgatja, Norbert Haug mr a kipufogk kapcsn is egyrtelmv tette, hogy nem tesznek hivatalosan panaszt az FIA-nl, m azt is hozztette, hogy lesz nhny krdsk az irnyt testlet fel.
Jelenleg gy tnik, mr nem csupn a kipufogk kialaktsval, irnyval, elhelyezkedsvel van problmja a Mercedesnek, hanem a motorok mkdsvel kapcsolatban is felmerltek ktsgek. A fejlesztsi verseny tbb mint hatvan ve sajtja a szguld cirkusznak, de a vitk elmrgesedst egyedl az irnyt testlet hatrozott, s szakmailag teljes mrtkben megalapozott dntsei tudjk csak megakadlyozni. Nagy krds, hogy a jelenleg vitatott rendszerek csak a szablyok hatrait feszegetik, vagy tlmutatnak az idei regulkon.
/motorsportal/
|