Lgy s mdium abroncs a gyors knai kanyarokhoz

Az abroncsstratgia lesz a kzppontban az vad egyik legtechniksabb versenyn Sanghajban, a Knai Nagydjon. Tavaly a hrom dobogs helyezett mind eltr stratgit kvetett az utols krig eldntetlen versenyen, s most, hogy a Pirelli cskkentette a gumikeverkek teljestmnye kztti klnbsget, mg inkbb a stratgin lesz a hangsly.
A Pirelli a P Zero fehr mdium s a P Zero srga lgy keverket viszi Knba. A sanghaji plya gyors kanyarjairl, hossz egyeneseirl s ers fkezst ignyl szakaszairl ismert.
E jellemzknek ksznheten kap kiemelt szerepet az abroncsstratgia – tavaly a hrom killsos stratgia biztostotta a kell sebessget a verseny megnyershez. A mdium s a lgy abroncs knlja a legmegfelelbb kompromisszumot a tapads s a teljestmny egyenslyhoz ezen a plyn, de mivel az es sem ritka jelensg Knban, j esllyel sor kerlhet a Cinturato zld intermdia s a Cinturato kk esgumira is. Malajzival ellenttben, ahol hevesek, de rvidek a zporok, Knra ltalban a hossz, knny esk jellemzek, ezrt ez idelis terep az intermdia abroncs szmra.
A Pirelli motorsport igazgatjnak nyilatkozata:
Paul Hembery: „Nagyszer volt a verseny az els vadunkban Knban a stratgival a kzppontjban – ezt nem lesz knny megismtelni. Az idei filozfink azonban a cscsteljestmnyre koncentrl slick abroncson, vagyis a piltkat kemnyebb s szorosabb versenyre sztnzzk. Br valsznleg meglehetsen hvs lesz Knban, az abroncskops mrtke mgis ltalban nagy a plya egyedi kialaktsa kvetkeztben. Teht br ugyanazokat a gumikeverkeket visszk Knba is, mint Ausztrliba – a mdiumot s a lgyat –, a P Zero abroncsoknak egszen ms nehzsgekkel kell megkzdenik jv hten Sanghajban.
A pilta nyilatkozata:
Sergio Perez, Sauber F1 Team: „Az abroncsok szempontjbl Sanghajban igen fontos az aut megfelel belltsa, klnsen, ami az els tengelyt illeti. A hossz, gyors kanyarok, klnsen az egyes kanyar, nagy ignybevtelnek teszik ki az els abroncsokat. Ez a legfontosabb az abroncsok szempontjbl a sanghaji plyn. Nagyon vrom mr a versenyt. Mr bizonytottuk a Sauber C31-Ferrari versenykpessgt. Most megfesztett ervel, kemnyen kell harcolnunk a tovbbi eredmnyekrt.”
A Pirelli tesztpiltjnak nyilatkozata:
Jaime Alguersuari: „A knai plyn tnyleg nem mindegy, hogyan hasznljuk az abroncsokat s milyen stratgit kvetnk. Ha pldul a tavalyi nagydjra gondolunk, Lewis Hamilton azzal nyerte meg a versenyt Sebastian Vettel eltt, hogy egy killssal tbbet vllalt, Mark Webber pedig ugyan rossz eredmnyt futott az idmrn, de olyan jl osztotta be az gy megtakartott abroncsokat, hogy harmadik helyen vgzett.”
• „Klnsen kt kanyar emelkedik ki, ahol egszen mskpp mkdnek az abroncsok: gy hozhatjuk ki bellk a legtbbet, ha pontosan tudjuk, melyik keverk hogyan viselkedik. Az egyik az egyes kanyar. Ez a jobb kanyar gy tnik, mintha soha nem akarna vget rni s egyre szkebb lesz a sugara, mgnem teljesen visszafordul nmagba. Nem knny az abroncsokat az idelis ven tartani.”
• „A msik fontos kanyar a 13-as: egy hossz jobb kanyar kzvetlenl a clvonal eltt. Ebben a kiss tlemelt v, gyors kanyarban egyre nagyobb terhels nehezedik az abroncsokra, ahogy belegyorst az aut az egyenesbe s a DRS znba. Rendkvl fontos itt a kanyarbl kihz megfelel voner – klnsen az idmrn –, hogy teljes sebessggel lehessen belehajtani az egyenesbe, ami elengedhetetlen a j kridhz.”
Mszaki adatok:
A Pirelli ugyanazt az abroncskombincit viszi Knba, mint Ausztrliba: a P Zero fehr mdium s a P Zero srga lgy keverket, de itt egszen ms nehzsgekkel kell megkzdeni.
• A knai plya jval nehezebb, mint Albert Park, van pldul egy ers fkezst ignyl szakasz a f egyenes vgn, ahol az autk 320km/h-rl 68km/h-ra lassulnak alig 130 mteren – itt 6G lassulsi er lp fel, ami az egyik legnagyobb ignybevtel az abroncsok szmra az vad sorn.
• A plya ezt kvet, kzps szakaszn 3G-nek megfelel oldalirny er hat az abroncsokra.
• A sanghaji plya egyik jellemz tulajdonsga az ers fkezs, ami ltalban jobban ignybe veszi az els abroncsokat, mint a htskat. Az elsket terheli meg az egyes kanyar is – amely csaknem egy teljes kr –, ahol az autk kizrlag a mechanikus tapadsra hagyatkozhatnak.
• A plyafelsznnek Knban ugyan kzepes a tapadsa, de jval agresszvebb a malajziainl. A 13-as kanyar tlemelt ve fokozott ignybevtelnek teszi ki az abroncs szerkezett, mivel az rintkezsi fellet a normlis hromszorosra n.
• Egyedl Lewis Hamilton nyert ktszer Knban. Ezt leszmtva minden vben ms gyztt a 2004-es nyit verseny ta, ami a sanghaji plya nehzsgt bizonytja.
Sebastian Vettel futotta tavaly a mindenkori leggyorsabb krt a Sanghaj plyn az idmrn 1 perc 33,706 msodperccel, 2011-es P Zero srga lgy gumikeverken.
A Pirelli Knban:
A Pirellinek kt gyra van Knban, Sangdong tartomnyban: az egyikben szemlyaut-, a msikban teherabroncsot gyrtanak. A legjabb gyrat 10 milli abroncs ves kapacitsra terveztk. A szemlyaut- s a teherabroncsgyrts is megduplzdott tavaly.
Kna fontos szerepet jtszik a Pirelli motorsport trtnetben. A Pirelli els jelents nemzetkzi gyzelmt Scipione Borghese herceg aratta ht literes Italjval az 1907-es Peking-Prizs versenyen.
• A Pirelli tavaly Knban rszt vett a BMW Destination X-en, a Ferrari Challenge Asia versenyen, a Kna Rallyn s a Subaru piltk bajnoksgn. Az olasz cg szponzorlta a ‘Festival Italiano’-t s egy az olasz kereskedelmi kamara ltal szervezett gokart versenyt.
• A Pirelli tavaly kt djat nyert a China Automobile News-ban, az egyik legrangosabb knai auts szaklapban.
Tovbbi hrek:
• A Pirelli nemrg mutatott be egy j iPhone-os s Androidos Formula 1-es alkalmazst, a Pirelli Autodrome-ot. Az alkalmazs egy interaktv virtulis Formula 1 verseny, mely djmentesen letlthet az iTunes s az Android oldalrl.
• Portugliban kerlt megrendezsre a 2012-es FIA WRC Academy, melyen kizrlag Pirelli abroncsot hasznlnak. Az ambicizus r Alastair Fisher nyerte a nyit futamot.
• Paolo Andreucci, a tavalyi olasz rally bajnok nyerte az idei Rally del Ciocco els forduljt Pirelli rallyabroncson.
• A Pirelli mlt hten jelentette be 2012-es motorsport programjt az olasz sajt eltt a milni Pirelli intzetben. A programban szerepel a FIA GT bajnoksg, az olasz Endurance Touring auts bajnoksg, a Ferrari Challenge, a Lamborghini Super Trofeo s a Maserati Trofeo.
/formula/
|