„A Red Bull RB8 mindig is egy j aut volt. Igaz, 13 versenyen keresztl gy viselkedett a kk rakta, mint egy szeszlyes dva. Nem minden pteleme funkcionlt a kezdetektl. Egyik vagy msik elemt Adrian Newey-nak vissza kellett bontania”- rja az AMuS.
Az istll valban sokat ksrletezett a gppel, s az v elejn debtlt hts traktus csak ngy versenyt lt meg, majd Valenciban ismt felbukkant, termszetesen talaktott formban. Newey s csapata mindenekeltt a motorborts s a hts rsz krli lgramlssal dolgozott a legtbbet: ez annak tudhat be, hogy a Red Bull szenvedte meg leginkbb a befjt diffzorok betiltst, mivel „jobban uraltk a technikt, mint a tbbiek. Senkinek sem volt olyan kzel a kipufogja a clponthoz, s senkinek sem volt annyira gazdag trkkkben a motorprogramozsa. Adrian Newey kilenc hnapon keresztl kereste a helyettes megoldst”- olvashat a lapban.
Az RB8 padllemeze is tbbszr talakult, mg a kipufog s a motorborts krnykt ht alkalommal javtotta tovbb Newey – utoljra Koreban. A szakember nemcsak a lthat terleteken dolgozott: a karosszria alatt is t kellett helyezni szmos komponenst, hogy azok nagyobb teret biztostsanak a ksrletezshez. A gp htulja teljesen j lgramlst biztost, s vgre a kipufog is oda tudja fjni a gzokat, ahova kell: a hts kerk s a diffzor kztti rszre.
A Red Bull mindig is a hatrokat feszegette, s ez a kipufogvgek elhelyezsre is igaz, mivel azok olyan magassgban s kzel vannak a hts tengelyhez, amit az elrsok mg pp megengednek, s ugyanez vonatkozik a kzpvonaltl mrt tvolsgra is.
„Senki sem hoz ki tbbet a Coanda-kipufogbl, mint a Red Bull”- ismerte el James Allison, a Lotus F1 Team technikai igazgatja.
De a csapat nem csak a hts fertlyon aktv: t alkalommal mdostottk a felfggesztst s a fkhtst, ngy alkalommal az els szrnyat, mg a htst hromszor. Majd jtt a dupla DRS, melyet elszr Monzban hasznltak, igaz, ott mg nem mutatkozott meg a rendszer elnye, gy nem is figyeltek fel r az ellenfelek. A Red Bull Szingapr ta tartozik a gyors gpek kz, ami annak tudhat be, hogy vgre nem kell a szrnyllssal trkkzni ahhoz, hogy berjk a tbbieket: a karosszria s a Coanda-kipufog gondoskodik a kell leszorterrl.
Helmut Marko bszkn hirdeti, hogy a csapat mindig is merszen fejlesztett: ezt az FIA ltal gyansnak vlt elemek szma is igazolja. Szablytalan nyls a padllemezen (Monaco), a leveg tvezetse az els tengelyen keresztl a felnikhez (Kanada), manulisan llthat gtlk az els tengelynl (Kanada), motorprogramozs (Nmetorszg), s az els szrnyak, melyek a vzszintes tengely mentn elfordulnak (Szingapr).
„tmentnk a technikai kitteleken. Ez az egyetlen, ami szmt. Ebben a stlusban fogjuk folytatni a fejlesztsi programunkat, egszen Abu Dhabiig”- mondta Marko.
Annak ellenre, hogy tbben is megkrdjelezik azt, hogy a Red Bullnak mibl telik az ilyen iram fejlesztsekre a jelenlegi keretek kztt, Martin Whitmarsh nem akar a kltsgeken lovagolni:
„Senkirl sem lltjuk azt, hogy csalt. Ha a Red Bull elttnk van, akkor az azrt van, mert jobban dolgoztak, mint mi.”
A Red Bull tavaly 245 milli eurbl vdte meg cmet, ami 36 millival tbb, mint 2010-ben. A Companies House adatai szerint a Mercedes 2011-ben 145 milli eurbl gazdlkodott, a Lotus 155 millibl, mg a Williams 111 millibl.
/f1-live/